Jump to content

Yamaha 90hk 2t ca 90modell nyser/hoster på lavere turtall


oks81

Recommended Posts

Som emnetittel sier, 90hk Yamaha nyser/hoster på nederste sylinder på lavt turtall...

Går helt fint på høyere turtall.

Har gjort følgende:

-Forgassere renset i vinter

-Skiftet først plugger

-Justert på tomgangsmiks.

 

På de 2 øverste syl. går den helt fint med mikse skrue 1 og 3/4 omdr. ute.

Nederste bare nyser og slutter selvfølgelig med mikseskrue helt inne.

Har prøvd alle innstillinger helt ut til 3 omdr på skrue.

 

Hjelp!

Noen med tips??? :)

Link to post
Share on other sites

hvordan renset du forgasser?  er noen passasjer på disse som er virene å få rene. Beste måten jeg har funnet er ultralydbad

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjøpte motor i høst, bare skrudde av forgasserne i vinter, blåste med trykkluft.

Bare gjorde det for å være sikker da motor hadde stått i over 2 år.

Men forgasserne såg helt reine ut da jeg åpnet de, så har vert drenert før lagring.

 

Men, det er godt mulig det er drit likevel som du er inne på!

Hvor finner jeg ultralyd vasker? Fødeklinikken.....? ;)

 

Kan det være gåen veivhustetning eventuelt med samme symptomer? (Håper ikke det...)

 

Tusen takk for innlegg ivar! :)

Link to post
Share on other sites

jepp, man kan bruke litt forskjellig , tror jeg brukte, vann, sitronsyre og zalo på en gjenstridig 4hk forgasser  (og deretter rent vann for å få vekk syra) 

 

fåes også egne rensemidler for slikt, eller man kan bruke lampe olje osv på motordeler 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nysing tyder nok på litt lite bensin. Symptomene du beskriver tyder på litt rusk i tomgangsdysen, prøv å rengjør den før du begynner med ultralyd etc...

 

Ta av forgasseren helt, skru av "koppen" - så ser du to tyser i midten, den ene med svart gummipropp på.

 

Dysene skrus ut med vanlig flatt skrujern, og blåses rene med trykkluft, sørg for at du setter de med rett orientering ned igjen (slik at hullet i dysen passer med hullet i forgasseren (horisontalt) - her kan det lønne seg å lage et lite spor (veldig forsiktig) i topp av dysen slik at man ser orientering nå man setter de ned igjen.

 

Lykke til

 

 

Link to post
Share on other sites

Problem løst :)

 

Tok av nederste forgasser og gikk på med trykkluft og CRC.

Tok ikke ut dyser, kunne nok tatt ut den som ligger under gummipropp, men tok sjansen uten.

 

Fullfartsdyse blåste jeg CRC rett gjennom så denne var ok, no som jeg også var klar over siden den tidligere gikk fint på høyere turtall.

 

Har bare testkjørt ved brygge, hostet litt med en gang, men kom etterhvert og går no fint på tomgang.

For håpe det varer en stund :)

 

Er litt mer bal å ta av forgasserne på denne i forhold til 60hk jeg hadde før.

Oljetank må av, og det er litt vanskelig å komme til skruer som holder forgasser. Men det går fint så lenge en tar tiden til hjelp!

 

Takk for all hjelp! :)

Link to post
Share on other sites

jeg kjøpte 2 stk av 296 modellen her for noen år siden.   Det første jeg monterte i weslingen ble aldri tett, vedlig fiklete å få pakningene til å sitte som de skulle.   Nr2 har vært ok.  Så litt blandet erfaring.. 

 

I Yamarinen står det originalmontert yamaha filter , virker å være en helt annen kvalitet - men sikkert også pris

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ok! :)

Bestilte et slikt Racor plast filter på ebukta, og en "male plug" så jeg får koblet til eksisterende tank.

Så får jeg se om jeg får det montert før sesongen 2020...... :)

 

Filteret heter for ordens skyld: Racor 23299-10

Det er 10micron.

 

Fant ikke noen som har slikt filter her i Norge i farten, men det eksisterer sikkert!

Link to post
Share on other sites

jøss , det var jo ikke allverdens dyrt heller for å slippe å knote med pakninger osv som ikke vil samarbeide 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg monterte samme filter i fjor. Tror dette er det smarteste filteropplegget på markedet i dag.

Prisen er jo noe høyere (iallefall det med drenering) men jeg kommer ikke til å bytte hvert år iallefall.

Pussig at det ikke står noe delenr. på pakningen eller filteret. Ei heller noen strekkode på pakningen.

Men en QR-kode på filteret da.

 

Bra pris her da (byttefilter) http://racorstore.com/racor-r23298-10-marine-snapp-w-drain-replacement.html?___SID=U

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror det faktisk var ditt innlegg fra en eller annen tråd jeg fant filteret! :)

Må jo takke for at du la det ut en gang i tiden Teerex!! :)

 

Jeg kommer langt i fra til å bytte dette hvert år! Bensin har vel en del mindre drit i seg enn diesel, og mengden jeg bruker den lille Muslingen så er jeg sikker på at filteret kan stå i sikkert 10år uten problemer.

 

Fordelen med dette filteret er jo at det er av plast og med rustfri brakett. Da er det ingenting som kan ruste i stykker. Dette er en kjempefordel for meg som må ha det i motorbrønnen!

Hater rustrenninger!

 

Fint at filteret passer på brakett i begge retninger slik at en kan montere det riktig med slange inn/ut slik det er naturlig å koble til :)

 

Fant egentlig bare fordeler med filteret!! Veldig fornøyd!

No er båten testet også og det fungerer uten problemer!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...