oks81 Startet 4.Juni.2016 Del på Facebook Startet 4.Juni.2016 Som emnetittel sier, 90hk Yamaha nyser/hoster på nederste sylinder på lavt turtall... Går helt fint på høyere turtall. Har gjort følgende: -Forgassere renset i vinter -Skiftet først plugger -Justert på tomgangsmiks. På de 2 øverste syl. går den helt fint med mikse skrue 1 og 3/4 omdr. ute. Nederste bare nyser og slutter selvfølgelig med mikseskrue helt inne. Har prøvd alle innstillinger helt ut til 3 omdr på skrue. Hjelp! Noen med tips??? :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 hvordan renset du forgasser? er noen passasjer på disse som er virene å få rene. Beste måten jeg har funnet er ultralydbad Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Kjøpte motor i høst, bare skrudde av forgasserne i vinter, blåste med trykkluft. Bare gjorde det for å være sikker da motor hadde stått i over 2 år. Men forgasserne såg helt reine ut da jeg åpnet de, så har vert drenert før lagring. Men, det er godt mulig det er drit likevel som du er inne på! Hvor finner jeg ultralyd vasker? Fødeklinikken.....? ;) Kan det være gåen veivhustetning eventuelt med samme symptomer? (Håper ikke det...) Tusen takk for innlegg ivar! :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 biltema har en vasker til ca tusenlappen , denne er helt ok Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Denne? http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Ultralydvasker-70-W-2000031681/ Hva vaskemiddel bruker en? :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2016 Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 jepp, man kan bruke litt forskjellig , tror jeg brukte, vann, sitronsyre og zalo på en gjenstridig 4hk forgasser (og deretter rent vann for å få vekk syra) fåes også egne rensemidler for slikt, eller man kan bruke lampe olje osv på motordeler Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Takk skal du ha Ivar!Dette må prøves! :) Tror også egentlig det er forgasser som er problemet :) Tok forresten nettop kompresjons test. Lik på alle tre sylindre. :) Sitér dette innlegget Link to post
RoarL Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Hei, Nysing tyder nok på litt lite bensin. Symptomene du beskriver tyder på litt rusk i tomgangsdysen, prøv å rengjør den før du begynner med ultralyd etc... Ta av forgasseren helt, skru av "koppen" - så ser du to tyser i midten, den ene med svart gummipropp på. Dysene skrus ut med vanlig flatt skrujern, og blåses rene med trykkluft, sørg for at du setter de med rett orientering ned igjen (slik at hullet i dysen passer med hullet i forgasseren (horisontalt) - her kan det lønne seg å lage et lite spor (veldig forsiktig) i topp av dysen slik at man ser orientering nå man setter de ned igjen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2016 Takker RoarL. Skal prøve det her! :) Håper det er forgasser som lager problemer, ellers blir det jæ....med skruing! Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Problem løst :) Tok av nederste forgasser og gikk på med trykkluft og CRC. Tok ikke ut dyser, kunne nok tatt ut den som ligger under gummipropp, men tok sjansen uten. Fullfartsdyse blåste jeg CRC rett gjennom så denne var ok, no som jeg også var klar over siden den tidligere gikk fint på høyere turtall. Har bare testkjørt ved brygge, hostet litt med en gang, men kom etterhvert og går no fint på tomgang. For håpe det varer en stund :) Er litt mer bal å ta av forgasserne på denne i forhold til 60hk jeg hadde før. Oljetank må av, og det er litt vanskelig å komme til skruer som holder forgasser. Men det går fint så lenge en tar tiden til hjelp! Takk for all hjelp! :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 for å få det til å vare lenger, så er nok eksternt bensinfilter med vannutskiller en ide Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Godt poeng ivar! :) Hadde det vert en nyere motor med innsprøytning hadde det blitt montert med en gang!! Er det noen filter du anbefaler? Kanskje dette: https://www.maritim.no/vannutskiller-cav-796-komplett#.V1lAsU1f3LQ Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 jeg kjøpte 2 stk av 296 modellen her for noen år siden. Det første jeg monterte i weslingen ble aldri tett, vedlig fiklete å få pakningene til å sitte som de skulle. Nr2 har vært ok. Så litt blandet erfaring.. I Yamarinen står det originalmontert yamaha filter , virker å være en helt annen kvalitet - men sikkert også pris Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Har balt litt med diselversjonen av det filteret tidligere, og det er noe drit når en skal skifte filter med pakninger som skal sitte på rett plass etc... Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Båtplassen.no er kjekt å ha! Etter litt søking fant jeg link til dette filteret: http://www.parker.com/literature/Racor/Racor_Fuel_Filtration_-_SNAPP-Marine-Disposable-Fuel-Filter_-_RSL0154.pdf Er av plast så en slipper rust. Kanskje verdt et forsøk...?? :) Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Er det 10micron som er vanlig til bensin? Hva om en mixer 2-t olje i bensinen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 mener yamaha filteret er 10 micron iallefall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Ok! :) Bestilte et slikt Racor plast filter på ebukta, og en "male plug" så jeg får koblet til eksisterende tank. Så får jeg se om jeg får det montert før sesongen 2020...... :) Filteret heter for ordens skyld: Racor 23299-10 Det er 10micron. Fant ikke noen som har slikt filter her i Norge i farten, men det eksisterer sikkert! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2016 Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 jøss , det var jo ikke allverdens dyrt heller for å slippe å knote med pakninger osv som ikke vil samarbeide Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2016 Nei, det ser helt ok ut. Bare å kaste hele greia når det blir gammalt! :) Får gi det et forsøk! :) Fant det i en annen tråd her på båtplassen, men husker ikke helt, bare å søke etter vannutskiller. Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Bensinfilter montert. Det heter: Racor 23299-10 Ikke testet enda, men satser på det funker. Håper jeg slipper forgasser demontering mer :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 (redigert) Jeg monterte samme filter i fjor. Tror dette er det smarteste filteropplegget på markedet i dag. Prisen er jo noe høyere (iallefall det med drenering) men jeg kommer ikke til å bytte hvert år iallefall. Pussig at det ikke står noe delenr. på pakningen eller filteret. Ei heller noen strekkode på pakningen. Men en QR-kode på filteret da. Bra pris her da (byttefilter) http://racorstore.com/racor-r23298-10-marine-snapp-w-drain-replacement.html?___SID=U Redigert 26.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
oks81 Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Tror det faktisk var ditt innlegg fra en eller annen tråd jeg fant filteret! :) Må jo takke for at du la det ut en gang i tiden Teerex!! :) Jeg kommer langt i fra til å bytte dette hvert år! Bensin har vel en del mindre drit i seg enn diesel, og mengden jeg bruker den lille Muslingen så er jeg sikker på at filteret kan stå i sikkert 10år uten problemer. Fordelen med dette filteret er jo at det er av plast og med rustfri brakett. Da er det ingenting som kan ruste i stykker. Dette er en kjempefordel for meg som må ha det i motorbrønnen! Hater rustrenninger! Fint at filteret passer på brakett i begge retninger slik at en kan montere det riktig med slange inn/ut slik det er naturlig å koble til :) Fant egentlig bare fordeler med filteret!! Veldig fornøyd! No er båten testet også og det fungerer uten problemer! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 viktigste for oss er vel at at vannperlene stoppes der og ikke vinner veien til forgasserne Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Ja, det har du selvfølgelig helt rett i ivar! :) Selvfølgelig enda mer viktig på en moderne 4t eller etec :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.