Nils Eivind Startet 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2016 Hei Har nettopp kjøpt meg en Bella Falcon 26 og er på "bli kjent stadiet" på alt fra elektriske anlegg til funksjoner her og der. Jeg har 3 stk 75Ah batterier i kassen, men ser at de har koblet 2 av disse som startbatteri, mens bare det ene går på forbruk. Har forhørt meg litt rundt i havna og alle som jeg har snakket med har 2 på forbruk og 1 på start, selv de som også har kad43. Noen som vet om det er en hensikt med at de har koblet 2 batterier på start? Krever 43'en virkelig så mye guffe? Den starter umiddelbart og maler som en pus. Har jo merket at det er lite med bare 1 batteri på forbruk når man ligger uten landstrøm og "alt" skal stå på, fra kjøleskap til varmtvannstank, lys, osv. Takk for hjelpen! mvh Nils Eivind Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 På denne motoren oppgir Volvo Penta en kaldstartstrøm ved -5 gr. C på 450 A, og en batteristørelse på min 88 - maks 140 Ah. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Du klarer deg fint med ett startbatteri. kanskje litt lite Ah, men du kan jo bytte til større når batteriet blir defekt. Kad er lettstartede motorer er alt tett i dieseltilføringen. Sitér dette innlegget Link to post
ChrisCraftPirate Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Kupper denne litt da jeg er i ferd med å bytte ut startbatteriene mine. Og føler meg på utrygg grunn år jeg skal velge nye batterier... Jeg har 2x VP Tamd41A, pluss baug- og hekktrøster, og da seriekoblet 3 AMG batterier på start og trøstere. Batteriene er på 70ah og 760 CCA. Er dette er fornuftig oppsett å fortsette med eller kan bør jeg endre på noe? Tenkte å bytte ut 2 av batteriene med 2 nye 110ah, 750 CCA, da de er heller dårlige Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Du vil jo med 2X110 få mer Ah en med 3X70, i tillegg er de på 70 slitne tolker jeg deg rett? Etter min mening vil du klare start og thrustere bra på 2X110, men du bør nok ha såpass, da thrustere stjeler masse strøm idet de brukes. 750 CCA er mer en bra nok. Jeg har nå GEL batterier på både start og thruster (nytt av året) de gir ikke mer en 550 CCA, slik ca, og det holder greit nok foreløpig, men tidlig i sesongen så må nok erfare mer før jeg sier noe skråsikkert. Sitér dette innlegget Link to post
ChrisCraftPirate Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 De gamle er slitne ja, orker ikke en sommer til med start på hell og lykke:-) Et av de "gamle" er ok enda, så vidt jeg kan forstå. Så dette vil fortsatt stå på sinn plass i baugen sammen med trøster der, seriekoblet med resten. Så vil da ende opp på 2x110ah (750CCA) + 1x70ah (760CCA). Er dette greit å koble sammen eller vil det by på problemer? Hvilke type batteri bør jeg velge, AMG, GEL, bly etc...? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Varmtvannsbereder på batteri? Ser du skriver at du bruker Forbruksbatterier til bereder også, Er du sikker? Dette vil jo tappe et 75ah medengang. Min bereder blir varmet av motor eventuelt landstrøm. Men det er ikke koblet til noen batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Har et lite & lett 50Ah Excide Maxxima batteri til start av vår Kad43 og baugthruster. 1000ccA, og virker som det holder i massevis etter et drøyt år. Motor starter på en halv omdreining, og thruster brukes jo bare noen få sekunder iblant, så man må ikke se seg blind på Ah. Anbefalingen fra Volvo Penta er nok gammel og generell etter karakteristikken på datidens åpne syrebatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Hvilke type batteri bør jeg velge, AMG, GEL, bly etc...? En smaksak, generelt GEL tåler dypere utladninger (dermed suveren til forbruk) men har ofte lav CCA (for start og thruster). AGM har vel ofte høy CCA, og ellers mye egenskaper som blysyrebatterier med med glassmatte i seg i stedet. Suveren til start og thruster, kanskje litt mer begrenset til forbruk? ( ikke så sunt å bli utladet for dypt mener jeg å ha lest) En annen ting er at AGM og Blysyrebatterier har mye behov for de samme ladeegenskapene og dermed kan nok eldre batteriladere for blysyre også brukes med hel på AGM. GEL krever helt andre ladeegenskaper og dermed åtte jeg investere i ny batterilader også. GEL er også uforholdsmessig dyre synes jeg. Blysyrebatterier kjenner du antar jeg på godt og vondt. Så ender opp i smak og behag pluss økonomi og hva man tror mest på selv .(Etter min mening igjen) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Nei. Litt feil. Agm kan du lade ut mye mer enn bly. Lading går også mye raskere på agm. Nei vist du har lader til kun bly kan du ikke bruke denne på agm. Bly lader på 14,? Noe. Mens agm skal lade på 15.? Noe. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Til trådstarter: Hadde akkurat samme dilemma etter kjøp av ny Falcon med samme batterikonfigurasjon. 75 Ah på forbruk er latterlig. Jeg fant ut at det var plass til et ekstra startbatteri med ørlite grann mekling, og lot de resterende 3 være forbruk. Da kunne jeg kjøre dieselvarmer og kjøleskap i ganske mange dager uten tull. Satte inn et vanlig Euroglobe 100Ah åpent bly syre til start, men et slikt 50Ah Exide Optima eller hva de nå heter er plenty (har satt inn et slikt for start av D6-350 i en kamerat sin båt og det funket helt fint - tror det har CCA på 900A eller noe sånt, antakelig mer enn Euroglobe-batteriet jeg satte inn). Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Fordelen med to startbatterier er vel at man kan bruke batterivelgeren hvis man skulle trenge mer strøm på forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Du skal ikke trenge mer batteri til forbruk. Alderig bruk start til forbruk da kan du jo risikere å ikke få startet. Trenger du mer forbruk, så sett inn større eller flere Forbruksbatterier. Batteri velger hvor du kobler bankene sammen er ment vist start batteriet fusker så du kan få hjelp av Forbruksbatterier ikke omvendt Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Ja, det var kanskje motsatt vei som var det som var anbefalt. Det er ihvertfall bedre med for mye strøm enn for lite Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Nei. Litt feil. Agm kan du lade ut mye mer enn bly. Lading går også mye raskere på agm. Nei vist du har lader til kun bly kan du ikke bruke denne på agm. Bly lader på 14,? Noe. Mens agm skal lade på 15.? Noe. Bare for å spørre om noe. Min Tahoe er levert med Optima batteri originalt fra GM. Men regulatoren leverer bare 14.3V som ville vært det samme til blybatteri. Tror derfor ikke noe på lading med 15,?V i lengre perioder, kanskje over en kort periode? Videre ser jeg at på mine PDAR fra Sterling at de sier 14,4V maks og float på 13,85, mens de sier 14.8V maks på bly og float på 13.65, veldig lik karakteristikk. Er GM og Sterling på bærtur? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 De fleste AGM batterier krever vel ikke høyere ladespenning enn åpent syre. Når det gjelder Optima er det kanskje litt spesielt da det aksepterer høyere spenning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 8.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 Er vi tilbake, i eventyr- og ønskermeg-landet? Det finnes ikke noe som heter forutsettbare likheter mellom batterier.AGM, Gel, bly med flyende syre, og andre variasjoner er det samme "navn" som f.eks. betegnelse "dynamo" som da også omfatter 3500 forskjellige. Dere bør nok se på databladene => til nøyaktig batteriene som det dreier seg om ved hvert eneste tilfellet....en del folk får seg sikkert en liten overraskelse i tillegg. Jørg NB: Det gjelder nå ikke bare dem, men de som eier batterier med navn som begynner med "Optima"burde lese ganske så nøye hva veiledningene og tekniske data forteller.Erfaringen sier at de fleste ikke vet særlig mer enn "0,0" om batteriene sine, men bare om egenskaper som enten ble diktet opp eller er ønsket. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Nils Eivind Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2016 (redigert) Hei - takk til alle for svar :) Til TerjeØ: ja, det ser slik ut. Kan ikke se at jeg har varme til tanken fra noen annen plass enn fra elementet som er koblet til 220V omformeren. Må selvfølgelig sjekke denne på nytt. Til: ChrisCraftPirate: Kuppet er helt godkjent, bare greit at flere finner frem i samme tråder Til Fantino: Helt enig med deg, det er en puslete kombinasjon med bare 75Ah til forbruk. Jeg har thrusteren på eget batteri fremme i baugen. Løsningen blir å sette inn et nytt 100 Ah batteri til starteren og så kobler jeg de andre to til forbruk. Setter inn en skillebryter for å sikre at startbatteriet alltid er ladet. Som en siste sikkerhet hiver jeg et sett med gamle startkabler i et lasterom i tilfelle jeg må stjele strøm fra forbruk til start for å få maskineret i gang. Nils Eivind Redigert 8.Juni.2016 av Nils Eivind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.