Solux24 Startet 7.Juni.2016 Del på Facebook Startet 7.Juni.2016 (redigert) Har en fått en stygg klaffe lyd i motoren min og skal justere ventilene. Manualen jeg har er en verksted manual fra Mercedes Benz (ment for biler). Den referer til sylinder rekkefølgen i såkalt "driving direction". Jeg er vant til at de kaller flywheel end eller drive end og non-drive end. Om jeg ikke justerer dem sånn som de står oppført i manualen så vil sylinder 2 og 3 "byttet" om hva som er innsug og ekos. Sylinder 1 og 4 går det greit med siden der vil alltid den ytterste ventilen være eksos og den indre være innsug. sammendag; hvor er driving direction på en om636 som står i en båt og begynner jeg telle sylindere fra den siden som er koblet mot giret eller den siden hvor drivbeltene er sett fra injektor siden https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57072/wp_20160607_13_20_40_pro.jpg sett fra varmveksler siden https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57072/wp_20160607_13_20_56_pro.jpg oversikt bilde https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57072/wp_20160607_13_20_07_pro.jpg Redigert 7.Juni.2016 av Solux24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solux24 Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 har fått konfirmert fra en kyndig person at man teller sylinderen fra beltedrev siden mot girsiden en mod kan stenge tråden om de vil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 syl 1 eksos innsug syl 2 innsug eksos syl 3 eksos innsug syl 4 innsug eksos Pleier å være slik, i hvert fall hvis du ser på de to innsugkanalene fra luftfilter. Blir likt om du snur den på hodet også. Om sylinder nr 1 er ved reimhjul eller svinghjul på din vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 7.Juni.2016 Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 (redigert) Du kan justere en sylinder når en annen veksler. Veksle vil si at den ene vippa går opp og den andre går ned. Dreie motoren litt frem og tilbake til du har vekslingspunktet. Motoren er da i riktig posisjon for ventiljustering på en av de andre sylindrene. Riktig sylinder er den som da har løse vipper. Fortsett til du har vært over alle sylindrene. Metoden er lett å huske og idiotsikker. Det samme kan oppnåes med mindre dreiing av motor, men rekkefølgen er vanskligere å huske. Redigert 7.Juni.2016 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.