Solux24 Posted June 7, 2016 Share Posted June 7, 2016 (edited) Har en fått en stygg klaffe lyd i motoren min og skal justere ventilene. Manualen jeg har er en verksted manual fra Mercedes Benz (ment for biler). Den referer til sylinder rekkefølgen i såkalt "driving direction". Jeg er vant til at de kaller flywheel end eller drive end og non-drive end. Om jeg ikke justerer dem sånn som de står oppført i manualen så vil sylinder 2 og 3 "byttet" om hva som er innsug og ekos. Sylinder 1 og 4 går det greit med siden der vil alltid den ytterste ventilen være eksos og den indre være innsug. sammendag; hvor er driving direction på en om636 som står i en båt og begynner jeg telle sylindere fra den siden som er koblet mot giret eller den siden hvor drivbeltene er sett fra injektor siden https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57072/wp_20160607_13_20_40_pro.jpg sett fra varmveksler siden https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57072/wp_20160607_13_20_56_pro.jpg oversikt bilde https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57072/wp_20160607_13_20_07_pro.jpg Edited June 7, 2016 by Solux24 (see edit history) Quote Link to post
Solux24 Posted June 7, 2016 Author Share Posted June 7, 2016 har fått konfirmert fra en kyndig person at man teller sylinderen fra beltedrev siden mot girsiden en mod kan stenge tråden om de vil Quote Link to post
hegra Posted June 7, 2016 Share Posted June 7, 2016 syl 1 eksos innsug syl 2 innsug eksos syl 3 eksos innsug syl 4 innsug eksos Pleier å være slik, i hvert fall hvis du ser på de to innsugkanalene fra luftfilter. Blir likt om du snur den på hodet også. Om sylinder nr 1 er ved reimhjul eller svinghjul på din vet jeg ikke. Quote Link to post
TMe Posted June 7, 2016 Share Posted June 7, 2016 (edited) Du kan justere en sylinder når en annen veksler. Veksle vil si at den ene vippa går opp og den andre går ned. Dreie motoren litt frem og tilbake til du har vekslingspunktet. Motoren er da i riktig posisjon for ventiljustering på en av de andre sylindrene. Riktig sylinder er den som da har løse vipper. Fortsett til du har vært over alle sylindrene. Metoden er lett å huske og idiotsikker. Det samme kan oppnåes med mindre dreiing av motor, men rekkefølgen er vanskligere å huske. Edited June 7, 2016 by TMe (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.