Jump to content

Støpe ABS-plast med polyester. Lar det seg gjøre?

Torsen67

Recommended Posts

Aceton sveiser abs til abs. Fukt begge endene i aceton. Vent to minutter, og press dem lett sammen. Test ut på noen ABS-rester først så du får dreisen på det. Ellers er vanlig "superlim" helt ok for rene og rette flater.

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

ABS kan sveises, og man kan bruke aceton. Kanskje tynneren din også gjør susen. Tipper "superlimet" man kan bruke er Cyanoacrylatbasert, men det vet sikkert astrup eller en hvilken som helst nerd med 3D-printer :)

Biltema har bl.a. fellekiler og rørkoblinger i ABS som ikke koster allverden. Gå til BT og søk etter ABS, så finner du sikkert noe de har i hylla på din butikk som du kan teste på.

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Du får ikke løst opp polyester, eller andre herdeplaster med tynner. Ikke med aceton eller andre kjemikalier heller for den saks skyld. Du limer polyester og ABS greit med Tech-7 eller tilsvarende. Alle plasdetaljer som er i handelen idag er merket med plasttype. Se etter dette merket >ABS<

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg kan ha misforstått, for jeg trodde OP ville skjøte to ABS-ting sammen. Hvis du skal lime ABS til en herdet plate av polyester, går ikke acetonmetoden tror jeg. REM sitt tec7-forslag er nok i så fall lurere. Kanskje forsterke med popnagler hvis du har noe overlapping?

Altså, jeg kuttet bort en del av oppbevaringsboksen i dybden. Dybden som dybde i feks ett skap.

Her vil ting falle ned om det ikke er noe endevegg. Det jeg nå gjorde var å hive abs delen jeg kuttet bort.

Tok så resterende av boksen å la den med den utskjærte enden ned på ett ark med 300g glassfiber. Dynket godt med polyester fra innsiden, denne gangen uten tynner. Under glassfiberen hadde jeg clingfilm. Denne er bare å dra vekk etter at det er herdet.

Så friserte jeg glassfiberen og brettet den fremover rundt boksen og holdt den på plass med tape. Dynket så denne inn med polyester. Dette sitter som smurt. Men ser jeg må ha ett lag til. Til slutt maler jeg boksen hvit innvendig med alkydmaling.

På plastbiten jeg kastet satte jeg en prøve med polyester utblandet med tynner, og en uten. Jeg klarte ikke å løsne noe av det, så polyester fester seg greit til abs ser det ut til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...