Torsen67 Startet 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2016 Skal felle inn en oppbevaringsboks av abs-plast i sidepanelet, men den var for dyp. Har kuttet den ned så den ble grunnere. Men må nå støpe/lime på bunnplata som er redusert. Går det ikke med polyester så kom gjerne med andre tips. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 da er det sikkert bedre med lim beregnet for ABS vil jeg tro..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bertramsen Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Hva med epoxy? Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 (redigert) Aceton sveiser abs til abs. Fukt begge endene i aceton. Vent to minutter, og press dem lett sammen. Test ut på noen ABS-rester først så du får dreisen på det. Ellers er vanlig "superlim" helt ok for rene og rette flater. Redigert 9.Juni.2016 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Bårdp Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 (redigert) feil Redigert 9.Juni.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Fra Plastkatalogen til Astrup: ABS er altså sveisbart og limbart. Jeg ville tatt en telefon til Astrup og hørt med dem hvilket lim som egner seg. feil Kanskje du kan opplyse oss om hva som er feil? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Torsen67 Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Har gjort en test med polyester og en dæsj tynner. Får se om det er nok tynner til at det sveiser seg fast. Skulle fått tak i ett ark/plate med abs plast. Skal høre med Vink da de ligger kun 15 min unna. Eller er det kanskje noe på feks biltema som er laget av abs plast som kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 dette burde jo også funke: http://www.westsystem.no/a/180/reparasjon-av-terhi-baater Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
WithVital Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 ABS kan sveises, og man kan bruke aceton. Kanskje tynneren din også gjør susen. Tipper "superlimet" man kan bruke er Cyanoacrylatbasert, men det vet sikkert astrup eller en hvilken som helst nerd med 3D-printer :) Biltema har bl.a. fellekiler og rørkoblinger i ABS som ikke koster allverden. Gå til BT og søk etter ABS, så finner du sikkert noe de har i hylla på din butikk som du kan teste på. Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
REM Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Du får ikke løst opp polyester, eller andre herdeplaster med tynner. Ikke med aceton eller andre kjemikalier heller for den saks skyld. Du limer polyester og ABS greit med Tech-7 eller tilsvarende. Alle plasdetaljer som er i handelen idag er merket med plasttype. Se etter dette merket >ABS< Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
WithVital Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Jeg kan ha misforstått, for jeg trodde OP ville skjøte to ABS-ting sammen. Hvis du skal lime ABS til en herdet plate av polyester, går ikke acetonmetoden tror jeg. REM sitt tec7-forslag er nok i så fall lurere. Kanskje forsterke med popnagler hvis du har noe overlapping? Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
ivar Svart 9.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 (redigert) jeg forsto det som at det er 2 ABS deler som skal limes sammen , og at polyester var tenkt som et mulig middel å lime å lime med Redigert 9.Juni.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torsen67 Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Altså, jeg kuttet bort en del av oppbevaringsboksen i dybden. Dybden som dybde i feks ett skap. Her vil ting falle ned om det ikke er noe endevegg. Det jeg nå gjorde var å hive abs delen jeg kuttet bort. Tok så resterende av boksen å la den med den utskjærte enden ned på ett ark med 300g glassfiber. Dynket godt med polyester fra innsiden, denne gangen uten tynner. Under glassfiberen hadde jeg clingfilm. Denne er bare å dra vekk etter at det er herdet. Så friserte jeg glassfiberen og brettet den fremover rundt boksen og holdt den på plass med tape. Dynket så denne inn med polyester. Dette sitter som smurt. Men ser jeg må ha ett lag til. Til slutt maler jeg boksen hvit innvendig med alkydmaling. På plastbiten jeg kastet satte jeg en prøve med polyester utblandet med tynner, og en uten. Jeg klarte ikke å løsne noe av det, så polyester fester seg greit til abs ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.