Jump to content

Saga 315 vs NB 870

Enzo

Recommended Posts

Jeg har eid seilbåt i mange år, seilt mange mil men aldri eid en motorbåt, nå ser det ut som tiden er inne for å gjøre noe med den saken.

Ser altså på Saga 315 og NB870, jeg ser på de som veldig like.

Eksempelvis finnkode=63110647  finnkode=76645491

Bruktprisen er omlag den samme.

Hva sier ekspertisen her inne, fordeler/ulemper mellom de to.

Andre alternativer ?

Saga 29 også med i beregningen ?

Redigert av Enzo (see edit history)

Jeg hadde i utgangspunktet lyst på en Saga 315,men valgte den bort pga.vanskelig tilkomst til motor og gir mtp.service,jevnlige inspeksjoner og evt.om man må reparere noe. Har ikke hørt andre vektlegge dette på samme måte som meg,så vurder selv. Ikke umulig at det er meg det er noe i veien med.Sagaen er jo en god del større enn 870'en.Noen fot merkes godt i denne størrelsen. Synes nok 870'en er litt trang både å bevege seg i,og å ligge i.Ikke fornøyd med liggeplassene.Et stort pluss for stort akterdekk.Er her vi(2pers) tilbringer det aller meste av tiden under kalesjen. Her er plass til behagelige stoler og bord.Endel 870'er er levert med kalesje som skrår veldig bakover. Dette fører til at det regner langt inn på dekk om man har åpen kalesjen bak om sommeren i regnvær. Ikke noe stort problem,men hadde vært lett å unngå. Håper dette er litt nyttig inf.

Redigert av cosmic (see edit history)

Har selv en NB 870 Ardea 2008 nå. Vurderte Viknes 880, Saga 315, og Hansvik 900/950 også.

Grunner til at valget ble NB 870:

Akterderdekket er stort på NB og Viknes.

Alle har større fartspotensiale enn Saga pga mindre kjøl, men driver dermed også mer i vind.

Salongen i NB, Saga, og Hansvik er bedre enn Viknes (rundsittegruppe).

NB og Viknes har enklere tilkomst til motor (mindre motorstøy?).

NB er vel den bredeste av disse fire (3,3m) = stødig båt.

Men:

Finish og snekkerier er finere i Hansvik og Saga. Disse har også bedre plass i salong/lugar.

Dobbeltkøya midtskips er ganske smal i NB (to voksne går greit, men litt trangt).

Trangt baderom som egner seg dårlig til dusjing i NB.

Om det blir NB 870, så kjøp fra 2007 og nyere. Da ble skroget forlenget under vannlinja bak = bedre bæring og fart.

Har lest noen tråder på forumet nå og ser større fartspotensiale nevnes mer enn en gang på NB kontra SAGA og det er jo hyggelig det men jeg kommer fra seilbåt og fart er fart.  Og skjønner rett og slett ikke hva det menes med fartspotensiale.

Om det står som på denne båten som er aktuell http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76616905 at max er 22kn og da antar jeg marsjfarten er 18knop eller deromkring ?

Sammenlignet med denne som går rett over 20 max og sikkert rundt 18 marsjfart

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63110647

Er ikke fart fart ? De oppgis å gå akkurat like fort.

Spør sikkert dumt :)

Jeg tittet også på disse, Enzo. Men jeg vil anbefale deg å ta med Riviera 925 i søket også. Med eller uten fly, etter smaken. I disse dager er den svært god å ha.

Bedre kvalitet enn begge de 2 andre også. (for eksempel syrefaste tanker til diesel, vann og septik)

Du bør sammenlikne disse 3 båtene før du velger !

Så er du jo fra Tønsberg ? Alle de 300 er laget der :-)

Redigert av Worry II (see edit history)

Når du nevner riviera så ble de båtene bygd under en kilometer fra der jeg bor og jeg har sett en og annen av de opp gjennom tidene :)

Dete med flybridge, det er nok fint og vi har vurdert det ørlite en jeg er usikker på om vi vil ha det. Men vi har også sett på Viksund st cruz 310 og synes de er fine de også

Tro meg, etter noen sesonger under en hardtop, vil du lengte etter å kjøre båt i solen. Har vært der! Fint med luker i taket, men det er helt suverent å sitte oppå flyen å kjøre når været kommer. Mye bedre oversikt også, noe seilerne liker :giggle: ? Man kjøper ikke Viksund 310, Skilsø 33FH eller Riviera 925FB på grunn av stor og fin flybridge. Du sitter ikke oppå der når du ligger i havn (med Cavaglasset) Den brukes kun til solfylte dager underveis. Da kommer du ikke hjem fra ferien med en brun høyre-arm, som du har hatt ut av vinduet :lol:

bilde

bilde

Hei.

Vi var på samme vurdering for noen år siden og skulle da kjøpe ny båt i denne klassen.

Vurderte både NB 870 og Saga 315

Vi landet på ny Saga 315 og valgte KAMD 43 motor, årsaken til at vi landet på Saga var at det var flere i vårt distrikt som hadde NB og hadde en god del reklamsjoner på disse.

Vi hadde Saga i noen år og var stort sett fornøyd, litt mye motorstøy fra denne motor, tror det er bedre på nyere motorer, var passasjer i en Saga 315 med yanmar, men mye motorstøy der og. Lite reklamsjoner og god service fra Saga på Selje.

Vil anbefale deg å prøve de forskjellige båtene og gjøre deg opp en egen mening.

Ville også vurdert flybridge, det er en ekstra etage som er ofte solrik og fin oversikt fra. :)

Lykke til.

Redigert av brs (see edit history)

Om det står som på denne båten som er aktuell http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76616905 at max er 22kn og da antar jeg marsjfarten er 18knop eller deromkring ?

Til info om disse 2, Enzo. De første har en 6-sylindret 6LPA-maskin, mens dan andre har en 4-sylindra 4LH(A). Sistnevte bråker en god del mer ! (de som klager på støy på Yanmar, har som regel 4LH(A). (den klarer du ikke isolere bort :giggle: ) Jeg vil anbefale deg 6-sylindret i alle de nevnte båtene i denne tråden. Er noe med frekvensen i lyden, og ikke minst typ lyd i en 6'er

Har lest noen tråder på forumet nå og ser større fartspotensiale nevnes mer enn en gang på NB kontra SAGA og det er jo hyggelig det men jeg kommer fra seilbåt og fart er fart.  Og skjønner rett og slett ikke hva det menes med fartspotensiale.

Er ikke fart fart ? De oppgis å gå akkurat like fort.

Spør sikkert dumt :)

Joda, fart er fart, men hvis du ser så har den SAGAen 290 hk, mens NB 222 hk.

Med 290 hk på en NB 870 vil maksfart ligge på ca 24-27 knop.

SAGAen vil nok begynne å "plane" på kjølen, eller legge seg over på siden, i fart over ca 20 knop.

Støy er subjektivt, har selv 4LHA mototen og synes ikke den bråker for mye. Enkel maskin å vedlikeholde, snart gått 1000timer her uten et feilslag og gir meg 27knop på fullt! Men har ingen problemer å foretå at en 6'r maler penere

Har alltid fått inntrykk av at Saga lager skikkelige kvalitetsbåter, på hvilke måter har Riviera bedre kvalitet mener du worry? De har muligens alu.tanker isteden for syrefast, men det betyr vel lite.

Leste nylig at Nidelv 320 har samme skrog som 925, men det blir en helt annen båt. Sorry of topic

09 Sealine F37 - VP D4 260

på hvilke måter har Riviera bedre kvalitet mener du worry? De har muligens alu.tanker isteden for syrefast, men det betyr vel lite

Jeg håpet jeg ikke fikk det spørsmålet, for jeg liker og har alltid likt Saga 315. Som nylig eier av Rivieraen er jeg innhabil, for jeg valgte som jeg gjorde grunnet opplevd kvalitet  :giggle:  Kvalitet er så mangt. En ting jeg ikke likte på Sagaen er at de benytter teakfiner på dashboard foran, helt fram til vinduet. Hvordan blir det om noen år (sol og fukt/dugg)? Senga foran er mye bedre i Rivieraen, samt større bad. Det med alutanker nevner jeg fordi det er viktig. Har hørt om tanker som har korrodert etter få år. Rivieraen er også vinterisolert, ikke nødvendigvis for bruk om vinteren, men det blir ikke fuktig på veggene om vår og høst. Når man ser stort på det..., Saga 315 og Riviera 925 koster jo omtrent akkurat det samme for tilsvarende årsmodell.. jeg var ikke i tvil..

Saga 315 bør sammenlignes med NB32 som er av samme størrelse og klasse. Da kommer NB best ut iht min vurdering, men det må innrømmes at jeg ikke er innhabil:-)

Båt i vedlagte link er kun lagt ved som illustrasjon og tilhører ikke meg.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77088161

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Jeg tittet også på disse, Enzo. Men jeg vil anbefale deg å ta med Riviera 925 i søket også. Med eller uten fly, etter smaken. I disse dager er den svært god å ha.

Bedre kvalitet enn begge de 2 andre også. (for eksempel syrefaste tanker til diesel, vann og septik)

Her må eg arestere deg. Saga 315 har etter mitt syn betre kvalitet enn Riviera 925 og NB. (Det har vore litt reklamasjonar på denne båten.) Men eg har likevel stor sans for Riviera. Ein nydeleg båt, (finare enn saga 315 som ikkje er den finaste Saga har laga) og som du absolutt må rekne med. Vart vel i si tid kåra til  finaste norsprodusert båt?

Eg har ikkje sagt kven av desse som er best, det er noko du påstar. Då  er det greitt å ha i mente båtfolk ofte har ulike preferansar. Det eg imidlertid reagerte på, er at du kunne påstå kvaliteten på Sagaen var dårlegare enn på Rivieraen. Og det var nytt for meg. Eg har faktisk ikkje høyrt den påstanden før. Det kunne du kanskje forklare, men du treng ikkje. Likevel, kjempebåtar begge. Synd dei er slutta å produsere Rivieraen. For ordens skuld, eg har ingen av desse, men eg vurderte dei.

Så litt på riviera nå og de står som 34 fot på finn.no og det er endel lengre enn vi hadde tenkt oss.  Litt rart egentlig om 925 betyr 9,25m

Den "gamle" måten å måle skroglengden på, va lengden av selve skroget.

I dag medberegnes alt fastmontert utstyr, slik som baugspyd og badeplattform.

Derfor kan båter bygd på samme skrog være oppgitt med forskjellig lengde.

Sjølvsagt salstriks alt saman, men korleis slår dette ut ved besøk i gjestehamner og ved forsikring. Då er det vel ikkje ein fordel med desse skrytemetrane?

Hehe! Nei det kan du gjerne si, men tror båtlengden som står i målebrevet er det gjeldene.

Det vil si at båter mål på gamlemåten slipper "billigere" unna

En annen viktig faktor når det gjelder valg av båt, er jo om det skal være fremdrift med fast aksling eller drev/aggregat. Aksling gir helt klart billigere og enklere vedlikehold, samt bedre beskyttelse av propell/ror (hvis en har jernstag helt bak til roret, og ikke flyndre). Drev/aggregat gir derimot bedre fart og drivstofføkonomi (med samme effekt) og bedre styring ved bakking.

Vi tenker å muligens ha båten ute om vinteren og da er det vel aksling som gjelder.

Nå var vi og så på en NB870 med en slik yanmar 222hk motor, eieren sier den har en marsjfart på omlag 15knop når det er fulle tanker og greit ferielastet.  Kan det stemme at man mister så mye fart ? Mente jeg leste at disse skulle gjøre omlag 18kn marsjfart men er det med "tom" båt ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...