Jump to content

Saga 315 vs NB 870


Enzo

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Har hatt lite tid dessverre men håper å få sett litt mer på søndag.  Så en Saga 315 i dag og det slo meg at uteplassen var betydelig mindre enn på NB870. Inne er det vel mye et samme, vet ikke om de er 100% like store i salongen inn eller om NB har litt større sofa ? Må prøve å få kjøpt en båt innen en ukes tid

Link to post

Et lite spørsmål om noen har peiling,

Jeg prøver å lese meg opp på nett men det er nærmest umulig å finne seilingshøyden på disse motorbåtene, altså hvor høyt over vannlinjen strekker de seg.

 

Saga 29/315

NB 870

Viksund st.cruz 310

 

Kommer disse under broen inn til Tønsberg for eksempel ?

Vi får mest sannsynlig båtplass i Ollebukta snart og da betyr det en del å ikke måtte vente på broåpning for å kunne bruke båten

Link to post

For Saga 315 har jeg notert meg følgende totalhøyde over sjø-nivå:

:
- uten lanternemast: 3,85m

- med lanternemast: 4,55m

 

Antenner kommer altså i tillegg til dette.

Gangbroen i kanalen inn til Tønsberg er vel 5m høy, mens jeg for kjørebroen mellom Tønsberg og Nøtterø har notert 3m høyde.

Jeg har så langt ikke "testet" båten vår under disse broene.

Link to post

Autopilot, ja! Installerte det i båten før forrige sesong. Dyrt var det, men verdt hver (tusen)krone! Kommer aldri til å ha båt uten.

 

Vedrørende broen i Tønsberg så er det som du skriver kjørt med tanke på hva slags båter du ser på.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

D4-260 har kompressor og turbo. D4-225 har bare turbo, ikke kompressor. Det vil gi dårligere akselerasjon ved lavere turtall der kompressoren er aktiv, før turboen produserer ladetrykk. Hvordan opplevelsen av dette blir i en Saga 315 vet jeg ikke, men det burde vel være flere her som kan opplyse om det.

Link to post

Oppdatering på båtletingen  :wink:

 

Har sett litt mer på båt i går og i dag.  Sett på en NB870 som ligger ute til 900 og en Saga 315 som ikke er på finn enda.

 

Konklusjonen er at når folk sa at Saga er en båt med mer pent treverk osv så trodde jeg det var noe i klassen Hallberg rassy med nydelig håndtverk og lakk osv men det er i en helt annen liga dessverre.

Vårt inntrykk er at NB ikke står noe tilbake for Saga på kvaliteten på treverket, kanskje Saga har litt mer treverk men i NB 870 så er håndtverket minst like pent, kanskje bedre faktisk. Mulig jeg har litt store forventninger siden vi ser på båt med gamle "seilbåtøyne"  :smiley: 
 

Det er forsåvidt greit nok, vi var også ute og testkjørte sagaen, det var en D4-260.

Den gikk fint den men å serve den motoren er etter min mening et mareritt sammenlignet med NB, det er ekstremt trangt, litt merkelig at det skal være så voldsomt mye romsligere under dørken på NB870 så jeg kjenner at jeg heller litt mot NB nå.

 

Så da er det NB men hva med Viksund st.cruz 310 med aksling. Er det fælt mye verre båt å bruke for oss som gjerne er i båt utenfor vanlig sesong ?

 

NB870 vs Viksund 310 om vi dropper å tenke på flybridgen, er det noen fordeler med viksund ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...