Bitteliten Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Hva med en flott Nimbus 30S ? ;-) http://www.finn.no/75103230 Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2016 Det er en veldig fin båt men ikke helt perfekt for oss med tanke på bruken vi har tenkt dessverre Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Hvordan er ståa her? Har du fått sett på de aktuelle båtene?? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Har hatt lite tid dessverre men håper å få sett litt mer på søndag. Så en Saga 315 i dag og det slo meg at uteplassen var betydelig mindre enn på NB870. Inne er det vel mye et samme, vet ikke om de er 100% like store i salongen inn eller om NB har litt større sofa ? Må prøve å få kjøpt en båt innen en ukes tid Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Noe vi vurerte som et minus på NB er at stikk køye er på langs av båten. Må krype over puter for å legge seg. Liker bedre når man kan legge seg inn fra siden som i saga en. Lykke til Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
kurth Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 (redigert) Syntes Saga har større bad hvor du kan ta en dusj. Har en Saga 29 med kamd 43 Kjøpte båten i 2005 aldri noen problemer.? Redigert 24.Juni.2016 av kurth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Sjekk fb båter. Ute og inneplass. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 (redigert) Sjekk fb båter. Ute og inneplass. Vi har planer om å hoppe over flybridge inntil videre, har sett på Viksund 310 st cruz og den er fin men jeg vet ikke helt. Det er ikke noen aktuelle i markedet. Eller er det det :) må ta en ny titt Redigert 25.Juni.2016 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Et lite spørsmål om noen har peiling, Jeg prøver å lese meg opp på nett men det er nærmest umulig å finne seilingshøyden på disse motorbåtene, altså hvor høyt over vannlinjen strekker de seg. Saga 29/315 NB 870 Viksund st.cruz 310 Kommer disse under broen inn til Tønsberg for eksempel ? Vi får mest sannsynlig båtplass i Ollebukta snart og da betyr det en del å ikke måtte vente på broåpning for å kunne bruke båten Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.Juni.2016 Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 For Saga 315 har jeg notert meg følgende totalhøyde over sjø-nivå: :- uten lanternemast: 3,85m - med lanternemast: 4,55m Antenner kommer altså i tillegg til dette. Gangbroen i kanalen inn til Tønsberg er vel 5m høy, mens jeg for kjørebroen mellom Tønsberg og Nøtterø har notert 3m høyde. Jeg har så langt ikke "testet" båten vår under disse broene. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Ok så da er det kjørt med tanke på broen uansett Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Autopilot: Som seilbåteier i alle år er det utenkelig å ikke ha autopilot da vi styrer 95% med autopilot, vi håndstyrer stortsett bare inn og ut av havn. Men hvor viktig er dette på motorbåter, håndstyrer man uansett stortsett hele tiden ? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Vi har vår første båt med autopilot, og må bare si at den er kommet for å bli! Den er særlig nyttig ved bølger bakfra/på låringen, og styrer da nesten bedre enn skipperen selv. Vi bruker den mye! Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Autopilot er et must! Selv de som sier de overhodet ikke trenger det, blir helfrelst når de får det. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Hiver meg på disse kommentarene. Skal aldri ha båt uten autopilot igjen. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Key Freak Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Autopilot, ja! Installerte det i båten før forrige sesong. Dyrt var det, men verdt hver (tusen)krone! Kommer aldri til å ha båt uten. Vedrørende broen i Tønsberg så er det som du skriver kjørt med tanke på hva slags båter du ser på. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Enzo Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Er det noen som kan si noe om forskjellen på D4-225 kontra D4-260 i saga 315. Regner med det er større propell på 260 så man kan kjøre med ørlite mindre turtall og dermed støy og forbruksfordel på den større motoren eller er det feil ? Større marsjfart også kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 D4-260 har kompressor og turbo. D4-225 har bare turbo, ikke kompressor. Det vil gi dårligere akselerasjon ved lavere turtall der kompressoren er aktiv, før turboen produserer ladetrykk. Hvordan opplevelsen av dette blir i en Saga 315 vet jeg ikke, men det burde vel være flere her som kan opplyse om det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 (redigert) D4 260 er vel levert uten kompressor på aksling? http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/C_DIESEL_INBOARD/enginerange/Pages/d4_260.aspx Redigert 26.Juni.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Du har helt rett, Bitteliten. På aksel er 225 og 260 begge uten kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 Har du sjekket ut Nimbus 310/320? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 Oppdatering på båtletingen Har sett litt mer på båt i går og i dag. Sett på en NB870 som ligger ute til 900 og en Saga 315 som ikke er på finn enda. Konklusjonen er at når folk sa at Saga er en båt med mer pent treverk osv så trodde jeg det var noe i klassen Hallberg rassy med nydelig håndtverk og lakk osv men det er i en helt annen liga dessverre. Vårt inntrykk er at NB ikke står noe tilbake for Saga på kvaliteten på treverket, kanskje Saga har litt mer treverk men i NB 870 så er håndtverket minst like pent, kanskje bedre faktisk. Mulig jeg har litt store forventninger siden vi ser på båt med gamle "seilbåtøyne" Det er forsåvidt greit nok, vi var også ute og testkjørte sagaen, det var en D4-260. Den gikk fint den men å serve den motoren er etter min mening et mareritt sammenlignet med NB, det er ekstremt trangt, litt merkelig at det skal være så voldsomt mye romsligere under dørken på NB870 så jeg kjenner at jeg heller litt mot NB nå. Så da er det NB men hva med Viksund st.cruz 310 med aksling. Er det fælt mye verre båt å bruke for oss som gjerne er i båt utenfor vanlig sesong ? NB870 vs Viksund 310 om vi dropper å tenke på flybridgen, er det noen fordeler med viksund ? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 Lite akterdekk på Viksunden. Det må prøves. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Enzo: Har vært igjennom samme "dilemma" med båt bytte- Et lite råd, tenk deg godt om før du går til motorbåt. Jeg byttet fra seil til motorbåt, og kan vel si det beskjedet at det valget skulle jeg ikke gjort. Seilbåt er MER BÅT en motorbåt på de fleste områder. Tenk deg godt om ! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Jo takk for rådet goggen men jeg har aldri eid en motorbåt så det får tåles å prøves, kanskje vi er tilbake under seil om et par år , hvem vet. Kanskje båtlysten drepes med dette valget og vi bruker båtpengene på spilleautomater og vodka om 3år Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.