Jump to content

Erfaringer med gjesteplasser i Fjällbacka i juni?

Pequod

Recommended Posts

I år har jeg, litt motvillig må innrømmes, gått til det skritt å bruke Dockspot. Den ferske rederinnen er vant til å planlegge ting, mens jeg elsker båtlivet nettopp fordi jeg slipper å planlegge så altfor mye.

Men altså, siden dette er hennes første tur så har jeg gått med på å booke plass i Fjällbacka. Jeg har sendt en epost til gjestehavnen og lurt på om det er mulig å få en Dockspot-plass der jeg kan ligge longside på grunn av den manglende foten min. Jeg har fått som svar at ja, det kan ordnes, men da må jeg betale 500kr ekstra.

Det er ikke det at jeg som funksjonshemmet skal ha alt gratis hele tiden, men jeg synes likevel det var litt drøyt, det dobler jo prisen for oppholdet, først vanlig havneavgift og så 500kr til? Hadde det for eksmepl vært en hundrelapp ekstra per døgn ville jeg ikke mukket.

Årsaken til at jeg tviler litt er at den perioden vi skal ligge over der er definert som "lavsesong" og ifølge gjesteplasskartet er det mange longsideplasser der. Så det er fullt mulig at jeg går med på å betale 500kr ekstra og så kommer til Fjällbacka tirsdag ettermiddag bare for å se at det finnes mange ledige longsideplasser blant de vanlige plassene... I skrivende stund er da også alle Dockspotplassene ledige.

Jeg heller nok til å si nei til longsidetilbudet og heller legge til med baug- og bøyefortøyning og se hvordan det går. Hvis det blir problematisk og det er ledige vanlige longsideplasser der kan jeg heller legge meg til der og så se om jeg kan krabgle meg til å ikke betale ekstra da.

Eller hva synes dere mer erfarne?

Oi, her var det flere negative til Fjällbacka, men må vel si meg enig i at jeg ikke ble sjarmert i senk av stedet..

Hvis du går litt lenger syd kommer du til  Hamburgsund og enda litt lenger, til koselige Hunnebostrand. Vet ikke om det er noen longside plasser i Hamburgsund, men i Hunnebostrand er det flere. Men det er klart dette begynner å bli et stykke i fra Fjälbacka, men ikke så avskrekende i 7 knop, som er den farta vi selv bruker når vi kjører det samme stykket.

I Hamburgsund er det kun longside-plasser. men en risikerer jo å få noen utenpå seg eller å måtte ligge utenpå andre. Det samme gjelder selvfølgelig for sydsiden av den søndre flytebryggen i Fjällbacka der det ikke er bøyer. I Hunnebostrand er det ingen longside-plasser langs flytebrygge, kun mot høy kai. Men på denne tiden er det ingen problemer med å ligge longside innenfor bøyene (eller linene).

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her et bilde fra Hunnebo med det jeg vet av gjesteplasser. Her er plasser med liner/bøyer markert med grønt, og høye kaier longside med rødt.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for svar! Vi kommer oss nok ikke lenger sørover enn Fjällbacka i denne omgangen, og rederinnen vil gjerne dit. Vi har booket oss inn på krim-sightseeing. Senere i sommer skal jeg nedover delvis alene/delvis med døtrene mine, og da er det ikke umulig at jeg prøver meg litt lenger syd.

Tror jeg takker nei til reserveringsgebyret, og forhåndsbestiller vanlige plasser (ingen longsideplasser i Dockspot-valget nei) og så ser jeg rett og slett an hvordan det ser ut når jeg kommer.

Når jeg får "oppdratt" rederinnen litt mer i hvordan båtlivet fungerer så blir det nok bra!  :smiley:  :giggle:

Lang brygge ytterst der du går inn til byen via vandrerhjemmet. Garantert longside der i juni. Du er "midt" i fjallbacka men men må gå et stykke rundt for komme inn til hovedgata.. Jeg tar normalt jolle inn... Fint i fjallbacka - vært innom der 15 år på rad nå.... Første by uten Systembolag på stripa nedover så det er ikke så mye rølp der fra våre egne landsmenn der

Den korteste grønne linjen på bildet ditt Lars, der det ligger 2 longside, mener jeg det ikke var blåser eller liner i fjor høst. Den kaien er ganske lav og har lenge sol :)

Da jeg var innom Hunnebo for to uker siden, var det lagt ut liner der. Tidligere var det fort kaos der da folk brukte anker. Vi lå forresten alene kailangs på den ene flytebryggen der det var liner! men det var off season med 50 kroner i havneavgift (+50 for strøm). Foreløpig er det veldig lite båter i havnene her nedover, bortsett fra i helgene. Da vi lå på Rörö var det langhelg med fridag på mandagen (6.juni, nasjonaldag) og da lå seilbåtene i tre lag utenpå fiskebåtene! men den havnen er like utenfor Björlanda marina med 6000 Göteborg-båter.

Lars H.

pt. Skärhamn

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lang brygge ytterst der du går inn til byen via vandrerhjemmet. Garantert longside der i juni. Du er "midt" i fjallbacka men men må gå et stykke rundt for komme inn til hovedgata.. Jeg tar normalt jolle inn... Fint i fjallbacka - vært innom der 15 år på rad nå.... Første by uten Systembolag på stripa nedover så det er ikke så mye rølp der fra våre egne landsmenn der

Vi liker Fjällbacka, og har alltid ligget ute på bryggene forbi vandrerhjemmet. Selv om det er et stykke å gå inn til sentrum.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

For vår venn, "enbeinte" venn pequod kan det vel bli litt langt å gå. Men jeg tipper at han ikke får problem med å få plass kailangs på den søndre flytebryggen midt i uken, det er stille her nede nå.

Det var da svært til negativitet? Og det gjelder deg også Hulda. Selve stedet synes jeg er svært trivelig! Men når det gjelder Dockspot, er jeg 100% enig.

Lars H.

pt. Skärhamn

mitt webcam

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...