Jump to content

Erfaringer med gjesteplasser i Fjällbacka i juni?

Pequod

Recommended Posts

Lars snakker ofte om at det er lagt opp line i gjestehavnen hos søta bror. Dette er noe annet enn de "pom-pomene" som vi pleier å ha (som f.eks på Oscarsborg). Hvordan fungerer dette? Vi har aldrig lagt til noe sted hvor det brukes line. Jeg mistenker at det er slik at man går inn med bauen mot land, plukker opp "lina" ved bryggen og løfter den opp "bakover" for å feste den akterskips (evnt at man bakker, men jeg antar det blir skummelt ifm denne linen som bare ligger der). Er dette riktig forstått? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Kjenner ikke Fjellbacka, men linene har ofte noen løkker knytt inn som man kan ta en krok eller knyte i.

Det har jeg aldri opplevt, hvor har du sett det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er det ikke på tide at det kommer et alternativ til disse blodsugerene. Feks en site hvor båtfolk med bryggeplass kan annonsere plassen sin ledig visse dager eller uker om sommeren , når de selv er på ferie. Fast pris på 50 eller 100 kr døgnet.

Mulig det kunne få haiene i gjestehavnene til å besinne seg?

Det hørtes skikkelig lurt ut. Samtidig kunne jo du leie ut hagen din hjemme for en 50 lapp i døgnet, bare sette opp skilt at her er det fritt frem vet du :giggle:

Det hørtes skikkelig lurt ut. Samtidig kunne jo du leie ut hagen din hjemme for en 50 lapp i døgnet, bare sette opp skilt at her er det fritt frem vet du :giggle:

Dette er trolling, Nøtterøy. Synd at Mouche og moderator sover.

Det ligger flere hundre plasser ledig i båthavnene når det er ferietid. Det hadde vært genialt om disse plassene kunne benyttes av ferierende båtfolk fra andre distrikter. Det kunne gitt Dockspot og utleiehaiene litt konkuranse.

Når båtene ligger utapå hverandre tar utleier inn kr 2-3 " pr natt for noen bryggemeter. Det er drøyt etter mitt syn.

http://www.nettavisen.no/na24/haver-inn-millioner-pa-a-leie-ut-batplasser/6807440.html

Feks en site hvor båtfolk med bryggeplass kan annonsere plassen sin ledig visse dager eller uker om sommeren , når de selv er på ferie. Fast pris på 50 eller 100 kr døgnet.

Ikke dumt dette Uglesett, er allerde en Facebookside som forsøker å få dette på beina. Er allerede slik i enkelte Danske og Svenske havner. Opplegget skal være grattis å benytte.

Lars snakker ofte om at det er lagt opp line i gjestehavnen hos søta bror.

Ja og det er en grei måte å fortøye på. En går inn til bryggen, fester en tamp i land og tar tak i den synkelinen som ligger fra kaien langs bunn og ut til en moring. Så går en akterover og lar den gli gjennom hånden til en kommer helt akter, strammer inn fra moringen og fester i båten. Håper dette sammen med skissen jeg snekret raskt sammen forklarer systemet.

bilde

Lars H.

pt. Gullholmen Sverige

(med linefortøying)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi skulle nog ta efter vad hamnkaptenerna i Medelhavet gör. Där förtöjer man med aktern mot kaj vilket ofta inte passar här men tekniken kan vara densamma. När man har ett par meter till kaj blir man beordrad att lägga fast i fören, vilket vi första gången tycker är konstigt. Därefter blir man beordrad full maskin back och då kommer man ca en halv meter från bryggan och lägger fast i aktern, och alla ligger helt fast om det blir lite dåligt väder.

Hälsningar Ove

Har overnatta i Fjellbacka noen ganger ja. Sist var havna overbooka. Fikk en dritt plass helt innerst og krongla oss inn og fikk kastet lasso rundt en pæle med 10 forsøk og der lå vi å gnukka med en båt på hver side. Fikk tilbud om Dockspot å.

Pleier å ligge i Gluppø istedenfor. Der blir det mer luft mellom båtene og så slipper du å ha noen som glaner på deg når du skal spise frokost. Åsså er det kort vei ut til vederøarna.

Gjestehavnene er for nybegynnere!

Ja og det er en grei måte å fortøye på. En går inn til bryggen, fester en tamp i land og tar tak i den synkelinen som ligger fra kaien langs bunn og ut til en moring. Så går en akterover og lar den gli gjennom hånden til en kommer helt akter, strammer inn fra moringen og fester i båten. Håper dette sammen med skissen jeg snekret raskt sammen forklarer systemet.

bilde

Lars H.

pt. Gullholmen Sverige

(med linefortøying)

Veldig oppklarende Lars, ser jo ut som en veldig grei måte da.

• 2 uker senere...

Vel hjemme etter den første av tre båtferier i sommer må jeg innrømme at det ikke ble så ille i Fjällbacka som jeg nesten hadde ventet.

Jeg bestilte jo Dockspot-plass mest for å berolige rederinnen, og måtte humre litt for meg selv når vi kom inn der tirsdag kveld. Den eneste Dockspot-plassen med "Reservert" på var den jeg hadde bestilt...  :giggle:

Og det var nok av plasser ellers i havna. Så jeg gjorde som jeg planla etter den famøse eposten, og la meg til på en longsideplass på den andre flytebrygga. Deretter gikk jeg til havneverten og forklarte situasjonen, og det var ikke noe problem å få ligge der. Uten å betale ett øre ekstra!

Rederinnen og jeg koste oss i Fjällbacka, jeg kjøpte litt nips til båten og hun noe klær på salg. Krimsightseeingen var også interessant, lærte mye om historien rundt Fjällbacka i tillegg til selve krimmen. Vi så at det var ganske stive priser i endel av butikkene, og det eneste vi spiste på land var kuleis, middagen tok vi i båten, så vi slapp billig unna.

Jeg leste også på nett at noen klagde på toalett- og dusjforholdene, men i forhold til Strømstad så var Fjällbacka rene luksusen, synes jeg.

Vi var nok ganske heldig med timingen på besøket også, det var litt "stille før stormen" og ganske rolig og avslappet der.

Redigert av Pequod (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...