Fluehue Startet 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2016 Har sittet en stund å sett etter en kortstamma 9,9 el 15 hester til en liten aluminiumsbåt. Ser at omtrent samtlige 9,9/10 hestere er oppgitt å yte 15/17/18 hk. Endel er " ettersigende gjort av forrige eier" Bør man ikke kreve enslags dokumentasjon på at man da kjøper en 15 hester selvom lokket sier 9,9? Eller er jeg vrang..? De fleste av disse 15 hesterne føles jo også priset som minst 25 hk Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Da disse 9,9 Hk 2t motorene som lot seg trimme var på markedet var det HK avgift slik at oppjustering av effekten ikke var lovlig med mindre en betalte inn HK avgift for dette. Men det var det nokk ingen som gjore og dermed heller ingen som fikk noen dokumentasjon på sine "ulovlige" oppjusteringer. Men disse motorene begyner nå å bli ganle og er helt hinsides en vær fornuft priset. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Du er ikke vrang, men er ikke dermed sagt man får det slik man vil. Jeg vil tilogmed si at de som er sjøltrimma er mindre verdt enn de urørte. Jeg har lett etter 9,9 og ned en stund selv, og prisene er helt texas for tiden. De som er billige ligger så langt borte at å få hentet den dobler prisen og vel så det. Endte opp med å kjøpe en lokal 4hk for 4k for å slippe å jækles mer med det. Pengene borte og blodtrykket nede igjen. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
ivar Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 de som påstår å ha 17-18hk tror jeg har tatt tallene rett ut av lufta skal også være motorer som ikke yter 15hk etter "fjerning av plombering" , men ca 13,6hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fluehue Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Har vel konkludert litt med eg ikke synes en "15" hk med gjerne 20-25 år på hekken ikke er verdt de prisene som forlanges, gjerne 8-10000, men om andre er mindre kritiske blir det vel ikke lett å få seg vettig motor når eg ikke har råd til å bruke 15000 på en butikkny motor Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Høres jo vitterlig bedre ut enn 15 da Det er nok de samme som forteller historier som starter med; en kamerat av en kamerat... Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Er vel med båtmotorer som alt annet moromaskineri; selg om sommeren, kjøp om vinteren? Selv har jeg en 1995 yamaha 50, og en 1993 yamaha 4, og begge ser strøkne ut - i maskinen. Alderen trenger ikke bety så mye om de er godt tatt vare på, og jeg velger en eldre, godt vedlikeholdt, 2-takter over en nyere 4-takter når som helst. Når det er sagt så føler jeg fremdeles at en 1995 modell er ny bil. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Honduras Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Nå kjenner jeg ikke til hvordan flertallet av motorene "trimmes", men 9,9 er jo en "avgifts/årstall-grense" uten noen annen rot i virkeligheten. Svært få fabrikker i utlandet lager egne 9,9hk for det norske markedet, de bare struper ned en større motor. Når man fjerner strupingen er man tilbake på full effekt, som regel i området 14-15hk. Har selv en River 350 med en 9,9hk Tohatsu som er "trimmet" til 15hk. Dette gjøres ved at man bytter ut en skinne som begrenser gassutslaget på 9,9hk. På Tohatsu er det en 15hk motor som er utgangspunktet, som man via reduskjon av gasspådraget ikke får til å yte full effekt. Så har du en "utrimmet" 9,9 Tohatsu 2T, koster det deg et par hundre kroner å få kjøpt 15hk-skinne som du bytter på 10 minutter. Med andre ord, ikke alle motorer krever filing som på gamle mopeder... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Hva mener du med 'gamle' mopeder? Kan ikke være så lenge siden, kan det vel? Før så man tydelige filespor ja - når begynte man med slik forfinet struping da? I alle tilfelle så er jo dette gode 'nyheter'... Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Kjetil1 Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Motorene er verd nøyaktig det kjøperen er villig til å betale. Og sålenge kjøperen betaler 10000 for en 20 år gammel 9.9/15 totakter, er den verd det. Og som nevnt over, er trimmingen som regel å tilbakeføre motoren til originalstand. Kjøpte selv en Mariner 10, oppjustert til 15, 2006 mod totakter for bruk på gummijolla. Og ofte er det nettopp det eldre og lette totaktere brukes til. Man ønsker ytelse uten at det veier for mye. Man skal gjerne løfte motor av og på, og da betaler man gjerne godt for en 9.9/15 motor som veier opp mot 35 kg. Det kan man klare å løfte. Men en nyere firtakter veier fort 48-56 kg. Den løfter man ikke to ganger i løpet av en helgetur... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Det er bare flisespikking av ordets betydning. Han mener selvfølgelig bruksverdi. At andre hiver pengene etter motorene betyr jo ikke at han føler han får mer for pengene - heller tvert om. På folkemunne; ikke verdt det. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
øyværing Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Det står at motoren er tatt blomberingen på. men stemmer dette alltid? Har selv kjøp 9,9 som skulle ha vært 15 hk ifølge selger men det stemte ikke. Tror mange skriver dette i salgsanonnsen for lettere å kunne selge motoren. Sitér dette innlegget Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Det er jo store forskjeller på hvordan motorer både ser og hører ut, så her kan man lett bli lurt. Men noen ganger er det jo ikke tvil heller. Forskjellen på gammel-gammel-kjærestens 9,9 da den ble 15 var formidabel. Var riktignok på en 9 fots jolle, så skulle ikke så mye til. Men jeg snakker jo om gamle motorer som må skrus opp for å se at plomba er borte - Honduras skriver at en skinne må byttes, så kanskje man kan finne det lettere ut på nye motorer. Folk er så frekke at det overrasker meg ikke lenger. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Hakkannen Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 de som påstår å ha 17-18hk tror jeg har tatt tallene rett ut av lufta Var det ikke noen Tohatsu 9,9'er som hadde samme slagvolum som 18-hesteren deres? Synes å huske det skulle være en forholdsvis enkel jobb å bygge disse 9,9-hesterne om til tilsvarende 18hk. Når det gjelder 13,6hk (eller i nærheten) yter vel de nyeste 9,9hk Yamha totakt dette med enkle grep. Mens 9,9hk Yamaha VMaxJr skal bli 15hk. Har en slik VMaxJr selv som jeg kjøpte brukt for få år tilbake for i overkant av 13000kr. En fin motor som er forholdsvis grei for meg å løfte opp fra jolla og opp til påhengsfestet på moderskipet. Motoren veier rundt 36kg, hadde aldri kunne holde på slik med en tilsvarende firetakter uten å få seriøse ryggproblemer. Nettopp vekta og enkelheten med disse totakterne tror jeg er hovedgrunnen til at de er så populære. Hvem vil vel ha en motor på størrelse med en gammel 30-hester når man kan få tak i en mye lettere og enklere motor? En ting er for dem som har motoren stående på jolla så og si permanent, men skal motoren av og på en del blir det fort klatt. Spesielt japsemotorer som Yamaha sine små totaktere har vist seg å være gode motorer. Det gjenspeiles også i prisen i forhold til f.eks. 9,9 Johnson fra samme årgang. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Kjøpte i 2004 en ny Yamaha 9.9 oppjustert til 15HK. Dette står spesifisert på kvitteringa fra forhandler. Mener at jeg ikke betalte noe ekstra for dette. Vet ikke hvor mye den reelt yter ,men Yamaha oppgir original 15 HK til å yte 14,4 HK, så antar noe mindre enn dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 9,9hk påhengsmotorer kommer i dag ofte i 2 versjoner: en som er ren 9,9hk, men de fleste lager også en "sports versjon". Sistnevnte versjon er ofte en strupet 15hk som Honduras skriver, ved å fjerne strupingen på 9,9hk får man 15hk, bytter man forgasser så får man 20hk. Dette er ikke å trimme etter mitt skjønn og er helt lovlig i dag og krever ikke avgift til staten. Men det er pr lov forbudt for en under 16 år å føre en 9,9hk versjon som yter 15 eller 20 hk. I ny pris er "sportsversjonene" rundt 2000,- dyrere i innkjøp, men er vel en grei investering om man ønsker litt mer juice etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 (redigert) Vekt på 4-takt begyner å bli en myte.. Jeg tittet også etter Yamaha 9,9 2-takt, men 12-15 000kr for en 20år gammel, liten påhenger ble uaktuelt, da jeg kunne kjøpe ny til 14000kr. Ny 4-takt Yamaha 9,9hk veier nå 40kg, 4 fattige kg mer enn en 20år gammel 9,9hk. Jeg kjøpte en ny Tohatsu 9,8hk til 13990kr i 2014. Vekt 37kg. 1kg ekstra skulle jeg klare og løfte for å få en 20år nyere påhenger. Mulig jeg taper 1 knop eller 2 på toppfarten, men det er uinteressant på rib jolla, den går i fint i plan med familen med 2 voksne og 2 barn. Redigert 12.Juni.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Men det mange tenker (meg inkludert) er at man tar igjen pengene på alle sparte servicer og slikt man kan gjøre selv. En 2-takt er enklere å forstå, og billigere å skru på. Men når de bikker 10k for så gamle småmotorer, så blir det for mye synes jeg. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Førstefender Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Jeg bytter 0,8liter med motorolje selv, ellers er det samme servicen som 2-takt.. Skal kanskje bytte regreim om en 5års tid eller så, det står ikke spesifisert, kun sjekk av reim. De fleste motorer vi omgir oss med er 4-takt, selv gresklipperen, mange som er bekymret for servicen på den? Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Det er jo ikke så farlig om gressklipperen stopper heller da, men jeg nevnte også 'og slikt'. Terskelen for å skru på en 2takt er lavere enn for en 4takt - det er ihvertfall oppfatningen jeg selv har, og har fått av andre etter å snakket med flere båtfolk. Om det er urimelig eller ei skal ikke jeg si, men folk handler ikke alltid etter fornuft. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Førstefender Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 Nei, ikke så farlig om gressklippern stopper, men regner med at du har 4-takt i moderskipet? Ikke noe mer redd for at 4-takt skal stoppe enn en 2-takt. Sist helg vi var ute stoppet en kamerats 1998mod 2-takt, Yamaha 9,9 elektronikk feil, ikke mulig å reparere på stedet, bare nevner det.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 (redigert) Var det ikke noen Tohatsu 9,9'er som hadde samme slagvolum som 18-hesteren deres? Synes å huske det skulle være en forholdsvis enkel jobb å bygge disse 9,9-hesterne om til tilsvarende 18hk. har div tohatsubrosjyrer fra 80 og 90 tallet, der er 18hk oppgitt til å ha større syl.volum Førstefender, on 12 Jun 2016 - 17:45, said:Vekt på 4-takt begyner å bli en myte.. Jeg tittet også etter Yamaha 9,9 2-takt, men 12-15 000kr for en 20år gammel, liten påhenger ble uaktuelt, da jeg kunne kjøpe ny til 14000kr. Ny 4-takt Yamaha 9,9hk veier nå 40kg, 4 fattige kg mer enn en 20år gammel 9,9hk. Jeg kjøpte en ny Tohatsu 9,8hk til 13990kr i 2014. Vekt 37kg. 1kg ekstra skulle jeg klare og løfte for å få en 20år nyere påhenger. 9,8 2T Tohatsu er 27 kg , så da blir det 10 kg ekstra.. Redigert 12.Juni.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Viljesterk Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 moderskipet mitt er på 18 fot, så der er det ikke noe større motor, nei :) Jeg er heller ikke noe redd for at 4takteren skal stoppe utpå - heller motsatt da. Men er redd kostnaden for å få det reparert er mye større på en 4takt når det først skjer. Nå har jo jeg to 2taktere bakpå + en padleåre, så alt som mangler er å løfte ræva fra stolen og komme meg utpå Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Førstefender Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 9,8 2T Tohatsu er 27 kg , så da blir det 10 kg ekstra.. Hehe ok, Den var lett! Jeg sammenlignet med Yamaha 9,9 som alle SKAL ha, den er oppgitt til 36kg. Det var når jeg fant ut det og så prisene, jeg "ga opp" brukt motor. Jeg løfter ikke motor av eller på, så samme for meg egentlig, hadde litt vektbegrensinger på davit på forrige båten som gjorde at jeg søkte etter lettest mulig motor og rib. Så nå har jeg motor på 37kg og rib på 39kg, det er jo kjekt å slippe mer vekt enn nødvendig på badeplattform også. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2016 9.8 2t er samme blokk som 6 og 8hk, for den er så lett sammenlignet med 9,9 som deler blokk med 15hk. Skulle gjerne hatt en 6/8hk på gummijolla, 4hk'en er akkurat litt for liten til å plane skikkelig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.