Indy Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 (redigert) Trenger ikke vente,har vært her i mange år,det heter kjernekraft. Dog må man nok komprimere de litt før man kan putte de i båten Sitter da i båter og har gjort det lenge..? Riktignok ikke lystbåter, men hangarskip, isbrytere og ubåter... Lang operasjonstid uten etterfylling, høy ytelse uten at det går ut over lastekapasitet er vel kriteriene som gjør det attraktivt der. Og for ubåter, ingen utslipp av eksos eller behov for oksygen til framdriften. Samt at kostnader ikke veier så veldig tungt i utvelgelsesprosessen.. Risikovurdering er vel også noe annerledes enn for sivile fartøyer. Redigert 14.Juni.2016 av Indy (see edit history) Link to post
Bay_liner Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Ford Nucleon From Wikipedia, the free encyclopedia The Ford Nucleon concept car. The Ford Nucleon was a scale model concept car developed by Ford in 1958 as a design on how a nuclear-powered car might look. The design did not include an internal-combustion engine; rather, the vehicle was to be powered by a small nuclear reactor in the rear of the vehicle, based on the assumption that this would one day be possible by reducing sizes. The car was to use a steam engine powered by uranium fission similar to how nuclear submarines work.[1] The mock-up of the car can be viewed at the Henry Ford Museum in Dearborn, Michigan.[2] Hadde funka greit i lystbåt det der..... Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Veldig spennende. Min VP-motor skal fôres med diesel ihht. spec. EN590. Er Eco-1 da et alternativ? Finnes det evt. et produktdatablad som jeg kan legge frem for VP for uttalelse derfra? Hei torkelmj, VP har godkjent 2G MARINE (EN15940 i Europa / ASTM D975 i USA) på sine motorer. Her kan du evt. snakke med LaSa for å bekreftelse. VP kjenner til 2G MARINE og svarer på de spørsmål du eventuelt har. Gi oss gjerne tilbakemelding etter at du har kjørt på 2G MARINE i sommer. Vi får av og til tilbakemeldinger på vår facebookside facebook.com/eco1bioenergi og dette er både veldig hyggelig og viktig for oss som selskap. Ha en fin dag! Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Dette var jo greit forklart. På en måte ihvertfall. Men med mindre dere samler inn allerede død skog for å lage drivstoff, synes eg det å kalle det klimanøytralt litt optimistisk. Dersom dere kutter ned frisk skog (som jo tar opp CO2 så lenge den lever), vil jo følgelig ikke den skogen som blir hugd ned binde mere CO2 fra atmorfæren. I enhver forbrenningsprosess dannes det vel CO2? Vil ikke produktet deres da slippe ut CO2 på den ene siden av regnskapet, og ikke kunne binde karbon iom. treet er hugget ned? Hvordan blir det nøytralt? Eneste måten å få det nøytralt i mine øyne er å samle inn allerede død skog som alikelvel skal råtne? Hei og takk for interessen! Når biodrivstoff omtales som klimanøytralt ligger det til grunn av biomasse som produkt og biodrivstoff som drivstoff ikke tilfører mer CO2 enn hva som allerede er hentet inn i biomassen. Biodrivstoffet blir derfor en del av det korte karbonkretsløpet i atmosfæren i motsetning til fossilt drivstoff som tilhører det lange (millioner av år) karbonkretsløpet. Biodrivstoff kan lages av flere ulike råvarer, på flere ulike teknologier. Tilveksten av skogen i Norge er et kjent problem i nyere tid, så kontrollerte uttak, selv til fullskalaproduksjon av biodrivstoff, klarer ikke å ta unna all ekstra skog som vokser til. Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Trenger ikke vente,har vært her i mange år,det heter kjernekraft. Dog må man nok komprimere de litt før man kan putte de i båten Dette drivstoffet, hvordan er det for gamle motorer. Det er svovel fritt sier du, men gamle dieselmotorer vil jo gjerne ha litt svovel for smøring.Kan man blande i 2 takt olje? Hei, 2G MARINE har svært høyt cetantall som gir god kraftutnyttelse og antenner på noe lavere temperaturer enn fossil diesel. En eldre motor vil gjerne både sote mer og kanskje også bråte litt mer enn en helt ny dieselmotor. Du vil nok merke effekten bedre på din motor enn hos en som har ny båt og motor. 2G MARINE har tilsvarende smøreevne som kravet i EN590, så vi anbefaler ikke et tillegg i drivstoffet. Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Interessant tilbud, men jeg er også avventende til jeg får en troverdig bekreftelse at dette drivstoffet oppfyller EN590. 2G MARINE har en bedre spesifikasjon enn EN590. på 13/14 målbare parametre er 2G MARINE innenfor EN590. Unntaket er på egenvekt, der 2G MARINE er noe lettere da fraværet av aromtater og svovel utgjør ca. 2,5 % på vekten. Fornybar diesel tilfredsstiller den amerikanske drivstoffstandarden ASTM D975, så du kan jo se i motorheftet ditt om din motor godkjenner denne spesifikasjonen. Det gjør absolutt de aller fleste marine motorer. Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Om det avgir mindre sot,og drivstoffet inneholder mindre partikler, så betyr vel også at motorolja forblir klar og fint betydelig lengre? Den som har sett skipsmotorer drevet på LNG-gass, skjønner hvor mye partikler det er i diesel. Motorolja forblir helt klar og det er ingen sot i eksosutløpet... Ja. 2G MARINE er helt gjennomsiktig. I tillegg har produktet vesentlig bedre vinteregenskaper, da drivstoffet ikke blir tåkete og endrer konsistens (slik som fossil diesel) før ned i -34grC. Det er de færreste av oss som er i båten på sjøen i de kuldegradene, men dette sier noe for bilbruk og ikke minst vinterlagring av båten. Link to post
Bonus Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 (redigert) 2G MARINE har en bedre spesifikasjon enn EN590. på 13/14 målbare parametre er 2G MARINE innenfor EN590. Unntaket er på egenvekt, der 2G MARINE er noe lettere da fraværet av aromtater og svovel utgjør ca. 2,5 % på vekten. Fornybar diesel tilfredsstiller den amerikanske drivstoffstandarden ASTM D975, så du kan jo se i motorheftet ditt om din motor godkjenner denne spesifikasjonen. Det gjør absolutt de aller fleste marine motorer. Sjekket i instruksjonsboken til mine 2006 D4-260'er, og der står det følgende om aksepterte dieselkvaliteter: Her ser det jo ut til at Volvo Penta godkjenner ASTM D975, dog med tilleggene No. 1-D og 2-D. Kan Eco-1 bioenergi bekrefte at dette også er OK, så burde vi jo kunne bruke drivstoffet deres Redigert 14.Juni.2016 av Bonus (see edit history) Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Sjekket i instruksjonsboken til mine 2006 D4-260'er, og der står det følgende om aksepterte dieselkvaliteter: Her ser det jo ut til at Volvo Penta godkjenner ASTM D975, dog med tilleggene No. 1-D og 2-D. Kan Eco-1 bioenergi bekrefte at dette også er OK, så burde vi jo kunne bruke drivstoffet deres Hei, Ja dette er OK fra VP. Vi vil alltid oppfordre til dialog med motorprodusenten for å høre om din motor kan kjøre på fornybar diesel ASTMD975 eller EN15940. LaSa båt i Oslo er VP-autorisert og har mottatt bekreftelsen og godkjenningen fra Volvo AB som ble gitt i 2015. Link to post
nomen Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hei, 2G MARINE har svært høyt cetantall som gir god kraftutnyttelse og antenner på noe lavere temperaturer enn fossil diesel. En eldre motor vil gjerne både sote mer og kanskje også bråte litt mer enn en helt ny dieselmotor. Du vil nok merke effekten bedre på din motor enn hos en som har ny båt og motor. 2G MARINE har tilsvarende smøreevne som kravet i EN590, så vi anbefaler ikke et tillegg i drivstoffet. Hmmm MER sot og støy enn det jeg allerede har. Holder meg nok til fossil diesel da. Takk for svar Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Eco-1 bioenergi Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hmmm MER sot og støy enn det jeg allerede har. Holder meg nok til fossil diesel da. Takk for svar Haha! Her er det en enkel misforståelse. Det er vi som skriver uklart. Eldre motorer vil definitivt sote LANGT mindre og kanskje til og med avgi mindre lyd. Poenget i forrige svar var at eldre motorer (på fossil diesel) generelt avgir noe mer røyk og lyd enn helt nye motorer -> ergo vil man merke reduksjonen tydeligere ved bruk av et helt nytt og renere drivstoff. Link to post
nomen Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Se det ja, må si jeg stusset over svaret. Med båten i Telemark,er det nok litt for langt unna, men det kommer kanskje en stasjon hit også engang. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
quantumduck Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Biodrivstoff kan lages av flere ulike råvarer, på flere ulike teknologier. Tilveksten av skogen i Norge er et kjent problem i nyere tid, så kontrollerte uttak, selv til fullskalaproduksjon av biodrivstoff, klarer ikke å ta unna all ekstra skog som vokser til. Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor man driver å høgger ned regnskogen for å dyrke diesel? Eller er det 100% levert av Norske Skog, dette? Link to post
Stiffler Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Når biodrivstoff omtales som klimanøytralt ligger det til grunn av biomasse som produkt og biodrivstoff som drivstoff ikke tilfører mer CO2 enn hva som allerede er hentet inn i biomassen. Biodrivstoffet blir derfor en del av det korte karbonkretsløpet i atmosfæren i motsetning til fossilt drivstoff som tilhører det lange (millioner av år) karbonkretsløpet. Biodrivstoff kan lages av flere ulike råvarer, på flere ulike teknologier. Tilveksten av skogen i Norge er et kjent problem i nyere tid, så kontrollerte uttak, selv til fullskalaproduksjon av biodrivstoff, klarer ikke å ta unna all ekstra skog som vokser til. Du må nesten forklare meg bedre hvordan det blir klimanøytralt å hugge ned et levende tre som tar opp CO2, for så å lage drivstoff av det som jo øker CO2 utslippet når det blir forbrent. Dvs, vi får en reduksjon i skog for å ta opp CO2 på den ene siden av balansen, samtidig som bruken av drivstoffet bidrar til CO2 utslipp på den andre siden av balansen. Eg har problem med å forstå hva som er nøytralt i dette. Selv om dere planter et tre, for hvert tre dere skjerer ned til drivstoffproduksjon vil det jo ta lang tid før skogen vokser opp igjen (et stort tre vil jo følgelig ta opp mere CO2 en et lite). Hvordan forurenser 1 liter at produktet deres vs. 1 liter av diesel? Tenker da på hele kjeden, fra oljeutvinning, produksjon av diesel, til forbrenning i motor. Og fra tre, produksjon av fornybar diesel, til forbrenning i motor. Link to post
Tore B Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 (redigert) Noen trær må hugges og skal hugges. Hvis kratt og kjerr som omgir åker og eng kan benyttes som drivstoff i stedet for å bli hugget ned og bli liggende, så må vel det være bra? Mulig det er best for klimaet at alt gror igjen, men det er ikke realistisk. Redigert 14.Juni.2016 av Tore B (see edit history) Link to post
Grønnskollingen Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Tror quantumducks poeng er at det slett ikke er snakk om norsk krattskog og annet rusk og rask som benyttes, men snarere regnskogstømmer, palmeolje og annet som har blit "re-branded" som avfall. Å hugge ned regnskog er ikke det samme som kantslått her hjemme. Om det hadde vært reelt avfall og ikke industriell nedhugging av regnskog som er kilden hadde jeg vært kunde på flekken. "NRK får opplyst at fordi det er definert som et avfall, slipper det unna alle bærekraftkriterier og sertifiseringer inn til Finland, for eksempel fra Indonesia til Finland." Link to post
Tore B Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Selvfølgelig, regnskogdiesel blir jo helt tullete! Link to post
Honduras Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Når Finland begynner å importere skog, da er det noe som skurrer i mine ører.... * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Grønnskollingen Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Men KONSEPTET synes jeg er knall og om opphavet til den fornybare dieselen kommer fra dokumentert bærekraftige kilder vil jo dette være vinn vinn for både de som vil lette samvittigheten og de som vil fortsette med forbrenningsmotorer i båt. Link to post
Stiffler Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Men KONSEPTET synes jeg er knall og om opphavet til den fornybare dieselen kommer fra dokumentert bærekraftige kilder vil jo dette være vinn vinn for både de som vil lette samvittigheten og de som vil fortsette med forbrenningsmotorer i båt. Helt klart, bærekraftig er et stikkord her. Men å kutte ned et velfungerende tre for å lage diesel tviler eg på er særlig bærekraftig. Dersom de bruker rester av fks. tømmerproduksjon eller annen "trebasert" virksomhet vil det være bra. Mener å ha lest en plass at selve trestammen er ca. 50% av biomassen i et tre. Så dersom de bruker de resterende 50% som normalt går i forråtnelse (og også da slipper ut CO2) vil det være bra. Link to post
176-671 Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Hei torkelmj, VP har godkjent 2G MARINE (EN15940 i Europa / ASTM D975 i USA) på sine motorer. Her kan du evt. snakke med LaSa for å bekreftelse. VP kjenner til 2G MARINE og svarer på de spørsmål du eventuelt har. Gi oss gjerne tilbakemelding etter at du har kjørt på 2G MARINE i sommer. Vi får av og til tilbakemeldinger på vår facebookside facebook.com/eco1bioenergi og dette er både veldig hyggelig og viktig for oss som selskap. Ha en fin dag! Takk for info! Skal ta turen over til Tofte for å prøve dette vidundermiddelet. Mindre røyk er alltid en bonus. Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) Uten å bli for OT... Et tre binder CO2 fra lufta. Det lagrer carbonet og frigjør oksygen. Et tre som faller og råtner fortsetter å binde storparten av carbonet i form av plantemateriale i bakken. Det blir til jord som igjen blir vekstplass for ny skog. Kretsløpet fortsetter med ny CO2 fangst med naturens månelandingsprosjelt. Svært effektivt. Fossil brensel er liksom det samme, bare det carbonet er lagret svært godt, egentlig utilgjengelig, langt under bakket og havbunnen. Så godt lagret at naturen ikke selv har tatt det med i sitt regnskap. Så kommer det 19- århundre, og vi pumper opp og brenner av olje. Den som har vært ute av kretsløpet i milliarder av år. -og dette gjør vi i løpet av 100 år. Når du bruker den, tilfører vi atmosfæren ekstra carbon / CO2, utover det naturen ellers har finstilt seg på å takle i sitt kretsløp. Jeg tenker at dersom Eco1 lages av skog som erstattes av ny skog, og strøm som kommer fra vann og vindkraft, ikke kullkraft, så går regnskapet i null. Men dersom strømmen kommer av kull og hogstflater ikke erstattes av ny skog, da er ikke dette bra. Om den lages av palmeoljeplanter som matindustrien ikke lenger vil bruke i vestlige land.. Tja, ikke bra i lengden det heller kanskje. Forøvrig, skogsområder i nordlige arktiske strøk, som Norge, Canada og Alaska, binder betydelig mye mere CO2 enn skogen i Brasil. Her har vi lagret CO2 i mark og myr. Kommer eco1 til Ålesund, stusser jeg ikke på å bruke det, inntil jeg hører noe annet. Dog, det beste for miljøet er at jeg heiser seil. Nye brusflasker inneholder også mye plantemateriale. Redigert 15.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Link to post
Torsen67 Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Torkelmj: gi oss en tilbakemelding;-) Link to post
Mulligan Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Om den lages av palmeoljeplanter som matindustrien ikke lenger vil bruke i vestlige land.. Tja, ikke bra i lengden det heller kanskje. Denne biodieselen til Neste inneholder 38% palmeolje. De jobber hardt med å redusere det. For bare tre år siden var det mer enn 50%. Resten av materialet er avfall fra husholdninger, avfall fra slakterier, soya og raps. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Så hvordan er det faktiske miljøregnskapet på regnskogdiesel vs fossildiesel? Blir regnskogdieselen på en måte god teknologi brukt på feil (foreløpig) måte/sted? --------- Kjenner at dette med mindre røyk osv frister veldig. Ikke at jeg ryker så mye i utgangspunktet men lukta av diesel og dieselrøyk har aldri vært noen stor favoritt.. og med seilbåt har jeg vel godkjent stempel ifht til miljø selv om jeg skulle gå på regnskogdiesel ;-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn