Bjoove Startet 13.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2016 (redigert) Er det noen som har erfaringer å dele angående AGM batterier? Lurer på å skaffe 4 stk 95Ah AGM batterier fra Biltema. Levetid Vs pris ? Redigert 13.Juni.2016 av Bjoove (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hei. Her er ein liten tråd eg skreiv om min biltema agm bank. Det er kansje ikkje informasjonen du tenkte på, men kansje du finner noko av det i intresse. https://baatplassen.no/i/topic/126915-batteribank-what-to-do/ For min egen del så blir det nok skifte av heile banken igjen snart. Men fyrst får eg prøva å holda ut sommaren med den eg har. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Worry II Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 (redigert) Jeg kjøpte båt med 4 std AGM i august i fjor, og denne banken overrasker meg stort. Lå en langhelg på bøye med 3 x 100Ah på forbruk. Kom aldri under 12,5 volt og det ble brukt en del strøm underveis. Trengte ikke dieselvarmer den helgen, så det hjalp nok, men det var pumper, tv og kjøleskap som vel er det man trenger om varmen er der. Det jeg liker er at disse kan kjøres under 50% uten problem, slik det ikke er med blysyre. Vet ikke hvor gamle mine er, men om de skal erstattes etterhvert, blir det AGM igjen ! Meget fornøyd (Jeg har 50Amp landstrømlader til disse, kun på forbruk) Mine er ikke Biltema, men de er sikkert ikke noe dårligere enn andre. Redigert 14.Juni.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 (redigert) Begynte med bly, så to runder med agm og nå er vi tilbake til kjipe biltema batterier. Levetid kontra peng så koster det for oss mer enn det smaker. Det er da på hytte med solcelle, så bruksmønsteret der kan være noe annet enn båt. Begynte med 2x110amp bly, så byttet vi 2 ganger agm batteri 250ah, og nå er det biltema sine kjipe 180ah 2stk vi bruker. Agm varte ca 7år. Edit: Det siste agm batteriet betalte vi rundt 5000,- for. Redigert 14.Juni.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Bjoove Svart 14.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hei Takker for info, og referanse til tidligere tråd. Mange gode momenter der. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Etter å ha forsøkt begge deler er jeg i tvil om at kost/nytte verdien taler til AGMs fordel. Har ikke noen vitenskaplige data, men magefølelsen og lommeboka mener det :) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Jeg kjøpte båt med 4 std AGM i august i fjor, og denne banken overrasker meg stort. Lå en langhelg på bøye med 3 x 100Ah på forbruk. Kom aldri under 12,5 volt og det ble brukt en del strøm underveis. Trengte ikke dieselvarmer den helgen, så det hjalp nok, men det var pumper, tv og kjøleskap som vel er det man trenger om varmen er der. Det jeg liker er at disse kan kjøres under 50% uten problem, slik det ikke er med blysyre. Vet ikke hvor gamle mine er, men om de skal erstattes etterhvert, blir det AGM igjen ! Meget fornøyd (Jeg har 50Amp landstrømlader til disse, kun på forbruk) Mine er ikke Biltema, men de er sikkert ikke noe dårligere enn andre. Hvordan er laderen din stilt inn worry? Jeg kjøpte 2x120 ah agm fra Maritim i forrig fjor og de konka ut etter et år. Skipselektrikkeren som monterte bl a autopilot mm hos meg mente at ladespenningen på agm batterier jevnt over er stilt for høyt slik at de ødelegger agm batteriene. Siden startbatteriet er blysyre klarer ikke min mobitronic å diffrensiere ladespenningen til hhv forbruk og start. Løsningen var ifølge fagmannen å ha en separat lader til start og en annen bergnet for agm til forbruk. Det gadd jeg ikke så jeg byttet forbrukspakken tilbake til blysyre og er veldig fornøyd. Skal sies at de 120 ah agm batterien til Maritim var det visst en produskjonsfeil med ifølge Maritim Slependen og jeg fikk tilbake pengene, samt at jeg ser de ikke selger de lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Da jeg kjøpte båten min i oktober 2013 fulgte det med et AGM-batteri fra Biltema på 75 aH. Vet ikke hvor gammelt det er, men det funker utmerket som både start- og frobruksbatteri. Ser ingen grunn til å bytte til noe annet. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Key Freak Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Jeg har 4 stk. Euroglobe AGM 104Ah, kjøpt våren 2012. Godt fornøyd med disse. 3 til forbruk, 1 til start. Disse lades av en Sterling PCU 50. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte AGM var egentlig at forbruksbanken står veldig knotete til i forhold til å sjekke væskenivået i batteriene. Jeg har ikke noen forbruksmåler i båten, men har aldri følelsen av å ha lite strøm. Godt fornøyd. Kan aldri tenke meg at disse batteriene er av noen særlig bedre kvalitet enn det Biltema selger... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Tore B Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 (redigert) Da jeg kjøpte båten min i oktober 2013 fulgte det med et AGM-batteri fra Biltema på 75 aH. Vet ikke hvor gammelt det er, men det funker utmerket som både start- og frobruksbatteri. Ser ingen grunn til å bytte til noe annet. Jeg ser heller ingen grunn til at du skal bytte, men jeg tror du har et litt annet forbruksmønster en det vi har pratet om her. Jeg ryker på 10000.- når jeg må bytte mine. Mine AGM batterier var også fra 2013. Redigert 14.Juni.2016 av Tore B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 Hvordan er laderen din stilt inn worry? Jeg kjøpte 2x120 ah agm fra Maritim i forrig fjor og de konka ut etter et år. Skipselektrikkeren som monterte bl a autopilot mm hos meg mente at ladespenningen på agm batterier jevnt over er stilt for høyt slik at de ødelegger agm batteriene.. Dette har jeg også skjønt. Defor står min lader på 13,8 når jeg lader over natta, eller 13,6 når jeg har den på hele helgen. Jeg har den aldri på mer enn en helg. Gir de aldri merr enn 13,8. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 14.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2016 (redigert) Jeg ser heller ingen grunn til at du skal bytte, men jeg tror du har et litt annet forbruksmønster en det vi har pratet om her. Jeg ryker på 10000.- når jeg må bytte mine. Mine AGM batterier var også fra 2013.Hehe, du har nok et poeng der... Men når feriepengene kommer skal det kjøpes inn et forbruksbatteri og et ordentlig kjøleskap, så da blir det vel litt annerledes. Key Freak: Sto og så på Euroglobe 104 aH da jeg var innom Best Marin i går. Lurte på om jeg skulle å for et slikt, og hvis du har gode erfaringer med dem, så hvorfor ikke? Redigert 14.Juni.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Regina III Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Defor står min lader på 13,8 når jeg lader over natta, eller 13,6 når jeg har den på hele helgen. Jeg har den aldri på mer enn en helg. Gir de aldri merr enn 13,8. Da kan AGM-batteriene dine vare LENGE Worry. Best uten vedlikeholdslading, må du ha lader tilkoblet bør floatspenningen ned mot 13 volt. Det er ikke mange ladere hvor du kan justere floatspenningen. Jeg har Mastervolt, floatspenning satt til 13,2 volt. Jeg har stor Euroglobe bank, kjøpt i 2008 og de er fortsatt like gode. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 Jeg vurderte AGM, spurte litt rundt, og kom til at selv om landstrømsladeren min kan stilles riktig, ville også dynamolading av fulle batterier kunne tørke dem ut over tid. Dermed måtte jeg hatt en ny, smart regulator i tillegg. Gikk for billige Biltema-batterier, under halve prisen av billigste AGM-alternativ. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Worry II Svart 15.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2016 (redigert) På mine AGM star det "Cycle use" 14,5 - 14,9 så det er ikke noe problem med 14,4 til 14,8 fra dynamo på de jeg har. Nå bare jubler jeg over at dette fungerer max og at jeg har støm i massevis, selv etter en helg på bøye. Redigert 15.Juni.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Var innom en hyttebutikk i dag. Der har de batterier for lading fra solcellepanel. AGM med typisk forbruksegenskaper. Dvs ikke "startbatteri" med høy effekt, men små poler beregnet for forbruk. I følge selger kunne de lades ut 90% uten å ta skade. Billige var de ikke, og 140Ah veier sine 30 kilo. Men i seilbåt, kunne vel fungere?? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Tore B Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Har to tre år gammle 130A stående.... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Tror den selgeren må sette seg på skolebenken igjen. Man lader ikke AGM ned med 90% uten skade. Man får ikke en gang utstyret til å virke med restkapasitet på 10%. AGM tåler flere dypitladinger enn åpne blysyre og er mer mottakelige for lading, men der stopper det. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
andersb Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Kjør på med biltema, jeg kjøpe "merkevare" til 3000 per batteri, som daua på 1 år, og venter på svar på reklamasjon... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 På mine AGM star det "Cycle use" 14,5 - 14,9 så det er ikke noe problem med 14,4 til 14,8 fra dynamo på de jeg har. Nå bare jubler jeg over at dette fungerer max og at jeg har støm i massevis, selv etter en helg på bøye. Sealed lead acid står det på bilde og det er vel ikkje AGM ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Worry II Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Joda, skal være det, Trophy, VRLA-AGM, se infoark : http://www.batteriimport.no/fg-rekombinasjonsbatterier/ AGM,. 10-års design. Redigert 8.Juli.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Har 2 stk Red Top som ser ut til daua første vinteren. Jeg kommer til å reklamere mot Sylling. Laderen gir 13,6 V og motor ca 14 V. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Sanztra Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Jeg er nå på 4. sesongen med 3x Ritar AGM Deep Cycle 120 Ah som forbruksbank, kjøpt på Seatronics. Er kjempefornøyd så langt. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Streiff Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Køpte først Biltemas 95 Ah AGM men alla 4 visade sig tappa laddning. Bytte till Excide 95Ah AGM Dual Purpose och dom var mycket bra! Har nu bytt båt så funderar på samma upplægg igen, alternativt om jag skaffar større. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoove Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Lurer på om du vurderte å reklamere på AGM batteriene fra biltema, de opererer med 4 års garanti. Kjøpte 4 stk 95Ah. Blir spennende å se om de holder. Har både vindgenerator og solcelle, sjelden båten ligger landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.