Jump to content

Batteribank, what to do.....


Steini

Recommended Posts

Morn.

 

Har trøbbel med batteribanken min. Den er på 475 ah (20 timer), 12v og er biltema AGM.  3 av batteria er fra 2012, men 2 av dei er fra 2015.

Når eg ser på min victron bm, og den seier eg har brukt i underkant av 100ah så viser banken fra 12,55-12,6 volt, med under 5a belastning. Så her er da noko ugler i mosen tenker eg.

Eg har god kontroll over batteria, men sjølv har eg kun hatt båten i 2 år, så eg veit jo ikkje kva som har skjedd med dei før det. Men det kan jo virka på meg som dei enten har blitt overladet, eller hatt blitt tappet for mykkje.

Men eg er ingen ekspert på området.

 

For øyeblikket er eg på jobb eit par veker, så har ikkje mulighet til å måla nøyaktig. Men er litt lei av å ha dårlig kapasitet ombord. Forbruket mitt er nok på 150ah i døgnet på sommaren, og sikkert 250ah pr døgn på vinteren.

 

Det er koblet til ein 40a mobitronic lader, ca 400w med solceller, og 105a dynamo. Kjem nok vindgenerator også etterkvart. 

Kan også nevna at eg har ein 2500 watt sinus inverter. Ikkje at eg bruker 2500w fra den, men 1500w kan det jo bli, om ein koker vann eller slikt.

 

E da greit å demontera banken og måla kvart enkelt batteri, for å finna ut om det er enkeltvis som er skadet, og bytta ut kun dei?

 

 

Men eg lurer på å berre bytta ut heile banken. 

Så er jo spørsmålet kva eg skal velga.

feks 3 stk 230ah blysyre til 2995.- stk  http://www.seatronic.no/batterier-c-59/vmf-batterier-for-bat-p-4714

eller er da verd å gå AGM veien igjen? feks 3 stk 200ah til 4495.- stk. Eller kansje 2 stk 260 ah til 5295.- pr stk.     http://www.seatronic.no/batterier-c-59/agm-batterier-200ah-p-3776, 

 

eller sku eg gå lifepo4 veien.... for 200ah no og 200 ah ved seinare anledning. Men dette blir jo ein heil del ekstra kostnad, då eg må ha litt ekstra utstyr, og kansje skifta ut noko...... Då får eg jo ikkje ting på plass med da fyrsta.

Planen er å gå for lifepo4 etter kvart, men hadde jo håpet på at eg kunne venta eit år til......

 

Så ja, eg sliter litt med valget.

Skal på 3 veker tur med båten når eg kjem heim igjen, så da hadde jo vert greit å sleppa å følga med batteria som ein hauk. Og evt måtta kjøra motor berre for å lada batteri.....

 

Hadde vert kjekkt å fått litt innspill fra dåke med god erfaring og kunnskap om batterisystemer. 

Korleis er da med lading av AGM kontra vanlig blysyre? er jo greit om batteria kan ta i mot opp mot 80 a. 

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Eg har skiftet ut alt lys til LED. Men det er to kjøleskap ombord som trekker litt.

Og når det er kaldt så er dieselbrenneren den største synderen. Eber d5

Om kvelden blir det kansje nokre timer med tv, som også er LED. Finlux tv.

 

På sommaren er da berre kjøleskap som trekker strøm på natta. Kansje ein tablet og mobil på lading, men det utgjør ikkje så mykkje.

Ser vel egentlig ikkje så mangen måter å redusere noko særlig mer på. 

 

Om da her høyres normalt ut, så er det vel ingen tvil om at eg faktisk må ha større bank ja.

På dagen får eg ladet ein god del, fra solceller. Men problemet er vel spes på vinteren, når det er gode 12 timer uten sol. Då tapper eg stort sett ner til 12,55v-12,6v

 

Har tenkt å skifte ut kjøleaggregatet, men veit ikkje om det utgjør så veldig stor forskjell? Det er vel isotherm som er ombord org om eg ikkje husker feil, men båten er jo fra 2005.

Har også vert inne på tanken om eit slikt styringsystem til kjøleskap.   http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_258/isotherm-smart-energi-p-4804

No er det ikkje så lenge sia eg fekk victron bm ombord, så eg har ikkje så mykkje faktiske tall på forbruk. Hadde tidligare NASA batterimonitor, men føler eg har betre kontroll med victron sin. Tenker då på den delen som faktisk kalkulerer forbruket som går gjennom shunten.

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post

Kjøleskap/boks er som du sier en stor synder når det gjelder strømforbruk.

Du skriver at du vurderer å bytte kompressor og da vil jeg annbefale å vurdere en vannkjølt variant og tenke på hvor du plasserer den.

Jeg angrer som en hund for at jeg valgte en luftkjølt variant (billigst) og at jeg valgte å plassere den i en sittebenk helt inntill kjøleboksen.

For det første er det lite med luft i den sittebenken og kompressoren sliter da med å bli kvitt varmen den henter ut av kjøleboksen og den varmen den produserer selv. Det går en vifte på den, men den henter jo luft fra samme sted, så det blir omluft av oppvarmet luft som egner seg dårlig til kjøling.

Ergo må kompressoren starte oftere og lengre enn strengt talt nødvendig. På de varmeste dagene på ferie, så setter jeg opp luken i sittebenken så det slipper til mer luft og det sparer meg for en del strøm i utehavn.

Det andre er jo at jeg har plassert dette like ved siden av kjøleboksen, slik at veggen mellom skottet der kompressoren står og kjøleboksen blir varmet opp og bidrar negativt.

Med et vannkjølt annlegg, så blir kompressoren avkjølt med vannet utenifra og selv på de aller varmeste dagene med 23 grader i badevannet utenfor, så er det minst 15 grader kaldere enn det luften er i rommet der kjølekompressoren står + at vann kjøler bedre enn luft + at en stillegående sirkulasjonspumpe lager mindre lyd enn en vifte som går på maks og til stadighet på varme dager.

 

Dette redder nok ikke hele problematikken din, men det er kanskje noe å tenke på om du vurderer å bytte kjølekompressor. Etterisolering av kjøleboksen skal vist også være en strømsparer.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

RSL:

Ja eg har sett litt på slike vannkjølte typer, med ACU.

Godt råd fra deg som eg skal ta hensyn til. Så veit eg jallfall at eg ikkje bør gå for luftavkjølt. Den eg har no, er luftavkjølt og sitter rett under kjøleboksen, så da er jo kansje ikkje heilt opptimalt. Har sett nokon som har etter isolert kjøleboksen, så dette var også noko eg har tenkt på. Trur dei borra ein del hull i lokket på kjøleboksen og fylte den med skum. Dette tok også vekk mesteparten av kondensen i kjøleboksen.

 

Softice: 

Ifølge manualen til biltema agm batteri så er eg nere i 50% SOC ved 12.47 volt. (uten forbruk på)

Og dei anbefaler ikkje å gå under 12,6volt. som blir ca 65% SOC.

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei

 

Jeg hadde omtrent samme problemet, ble lei kobblet fra alle batteriene. Måltede enkeltvis med en slik en http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Batteritester-2000035744/

 

Utfalle var at 2 av 4 95Ah battei ikke var i god kondisjon. Resultatet var bytte av alle fire..

Mener å ha hørt at du ødelegger de nye batteriene hvis du setter de i samme krets som gamle?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...