Streiff Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Jo jag reklamerade och fick returnerat dom utan problem. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Har 2 stk Red Top som ser ut til daua første vinteren. Jeg kommer til å reklamere mot Sylling. Laderen gir 13,6 V og motor ca 14 V. Da er det jo ikke rart de dauer Billa, du har vel aldri fått ladet dem skikkelig opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andersb Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Mine agm får bare 14.3-14,4V fra motorene, men 14,6 på meste av ladern før den går av, virker som det er litt av/på, c-tek i "snøkrystallmodus" anbefalt for AGM. Sitér dette innlegget Link to post
fjordsvin Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Begynte med bly, så to runder med agm og nå er vi tilbake til kjipe biltema batterier. Levetid kontra peng så koster det for oss mer enn det smaker. Det er da på hytte med solcelle, så bruksmønsteret der kan være noe annet enn båt. Begynte med 2x110amp bly, så byttet vi 2 ganger agm batteri 250ah, og nå er det biltema sine kjipe 180ah 2stk vi bruker. Agm varte ca 7år. Edit: Det siste agm batteriet betalte vi rundt 5000,- for. Det er en vanlig misforståelse at AGM-batterier er noe helt annet enn gammeldagse bly-syre-batterier. Det er det ikke. AGM er et akronym for "Absorbed Glass Mat", og betyr bare at syren ligger i Glava, istedenfor å flyte fritt, for å si det enkelt. GEL-batterier er også "vanlige" blybatterier, men der har man tilsatt gelantin til syren - for å lage gele. Enkelt forklart. Kjemien er nøyaktig lik for alle disse batteriene, men pga. den fysiske utformingen så anbefales litt forskjellige laderegimer. Sitér dette innlegget Link to post
Streiff Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Nja. Visst är det sant att det är blysyra batterier, men du kan fortfarande ladda ur ett AGM 50-60% jämfört med 30-40% för ett standard blybatteri så prestandan är bättre, det har högre CCA och du har inte problem med att syra läcker ur vid lutning, så dom har ju en ganska stor fördel mot våta. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Da er det jo ikke rart de dauer Billa, du har vel aldri fått ladet dem skikkelig opp.Rart, siden leverandøren har vært i båten, målt og mener forholdene skulle være riktige. Ingen krypstrømmer.Batteriene var helt fine første sessongen, men etter vinteren så faller de ned på 12,3 og 12,4 V (henholdsvis motor og baugpropell batteri) Har tatt med det ene batteriet og ladet det hjemme med Ctek lader over flere døgn to ganger. Etter en stund (12 timer ca) er det 12,9 V på batteriet men spenningen faller veldig fort selv uten bruk. Etter ferien skal leverandøren få gjøre kapasitetstest på begge. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Billa, hvis du ikke har høyere ladespenning enn det du skriver kan det tyde på at batteriene dine har sulfatert og at sulfatet har krystallisert. Det er en irreversibel prosess, så selv om du lader dem hjemme i to døgn vil de ikke få kapasiteten sin tilbake. I så tilfelle skyldes skaden feil bruk, og da er det ikke en reklamasjonssak. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Billa Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Billa, hvis du ikke har høyere ladespenning enn det du skriver kan det tyde på at batteriene dine har sulfatert og at sulfatet har krystallisert. Det er en irreversibel prosess, så selv om du lader dem hjemme i to døgn vil de ikke få kapasiteten sin tilbake. I så tilfelle skyldes skaden feil bruk, og da er det ikke en reklamasjonssak.Nja, det trodde vi også, men de blir ikke varme under ladning som skal være et tegn på at det er sulfatert.Har hatt båt i mange år og aldri ødelagt et batteri. Blybatteriene (altså vanlige batterier) bruker å holde 6-7 år for meg. Orginalbatteriene var fortsatt OK når jeg byttet de i fjor. Båten er fra 2008, det var også orginalbatteriene. RedTop batteriene har IKKE blitt utladet under sessongen, men noe uforklarlig har kunne skjedd under vinteren. Toppladet alle batterier to ganger samt i tillegg ved opptak. Sent i mars var spenningen lav. Riktig nok var batteriene tilkoblet, men det er ikke målt krypstrømmer og hovedbryterene har stått av. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Toppladet alle batterier to ganger samt i tillegg ved opptak. Du skriver at laderen din gir 13,6V. I tilfelle får du ikke toppladet dem. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TB22 Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 (redigert) Det er en vanlig misforståelse at AGM-batterier er noe helt annet enn gammeldagse bly-syre-batterier. Det er det ikke. AGM er et akronym for "Absorbed Glass Mat", og betyr bare at syren ligger i Glava, istedenfor å flyte fritt, for å si det enkelt. GEL-batterier er også "vanlige" blybatterier, men der har man tilsatt gelantin til syren - for å lage gele. Enkelt forklart. Kjemien er nøyaktig lik for alle disse batteriene, men pga. den fysiske utformingen så anbefales litt forskjellige laderegimer. Var det noe bak denne sitering eller ville du bare pirke i betegnelsen bly? Brukte de orden som alle skjønner, på samme måte som folk sier linse, når de egentlig mener objektiv. Virker som hele forumet er etter meg idag Redigert 9.Juli.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.