Jump to content

Landkrabbe trenger råd slik at han kan føle seg trygg ved båtkjøp.

Umi

Recommended Posts

Hei.

Jeg beklager om det finnes lignende poster tidligere.

Jeg er en landkrabbe som drømmer om havet. Jeg har pinlig lite erfaring med seiling og seilbåter generelt 

,men er fast bestemt på våge med ut på dypt vann å endelig gjøre noe med dette.  

Jeg er student i sluttfasen av mine studier og ønsker å flytte i seilbåt. Den langsiktige planen er å gradvis lære meg å bli en trygg sjømann for å så dra på lengre turer.

Mitt budsjett er 250 000 (+- 50 000) til innkjøp.

5000 i månedlige utgifter og vedlikehold.

Jeg ser gjerne etter en seilbåt i 31-34 fots klassen.

Det er kanskje noen dumme/vanskelige spørsmål å svare på, men jeg hadde satt 

stor pris på å få litt mer "feelingen" på hva jeg bør se etter.

1. Hva gir mest båt for pengene? en seilbåt til 100-150 000

påkostet 150-200.000 eller en litt nyere til 200-300-000 ?

1.b Etter som nyere seilbåter med en nyere "standard og duppeditter" synker i verdi og blir mer tilgjenngelig, er det da verdimessig 

dumt å oppgradere en båt fra 80 tallet til dagens standard med tanke på fremtidig salg? Eller vil

f.eks en strøken bostrøm mk 2 altid ha sitt marked? (Jeg innser hvor klønete spørsmålet er, men jeg håper essensen kommer fram)

2. Om motor ikke er overhalt/nyere, hvilke motor bør jeg helst 

se etter med tanke på repeasjonskostnader / dele-tilgjengelighet osv.

2.b Har seilbåter stort sett "one size fits all" motorer med tanke på evt. utbytte.

2.c Stemmer det av hvis motor ryker går det automatisk 100k ?

3. Jeg kan gledelig oppgradere/pusse båten, men lurer på om det er noen

båter som egner seg bedre / gi større frihet til dette enn andre. (Vanntank, septiktank/system osv.)

3.b Nå er jeg noen år frem i tid her, men også rom/plass til batterier, watermaker, autopilot, vindgenerator og annet som man kan få lyst på til lengre turer. En båt

jeg kan "vokse" med med andre ord. 

Tilslutt, hva er den viktigste faktoren(e) når man verdivurderer en seilbåt? 

Jeg håper dere kan tilgi min uvitenhet :)

Mange tusen takk for all hjelp jeg kan få.

1: svaret er at det kommer an på.... Generelt sett kan du si, at det beste kjøpet du kan gjøre er en gammel båt som noen annen har oppgradert med ny motor, ny rigg og nye seil... Så det er vel svaret på 1b: Du tjener ikke penger på å pusse opp en gammel båt.

2: Motorer kommer i mange størrelser og typer, men for 30+ fot må du nok regne med rundt 70 K for motor ( må du ha nytt drev går det 30 til)- hvis du skal ha ny. Finnes brukte motorer som er overhalt.

3: hvis planen er ny motor etterhvert er det vel hakket rimeligere med rett aksling fremfor drev. Ellers er det båter som har lite servicevennlige løsninger mht hvor lett det er å ta ut en tank e.l. Du må bare sjekke ethvert objekt grundig.

Motor, seil og rigg er de store åpenbare utgiftspostene. Men feks. skader på innfesting av kjølen pga grunnnstøting vil i alle fall bety mye arbeid og kostbart hvis du ikke gjør det selv.

Du bør nok få deg mer erfaring først, dumt om du brenner mye tid og penger på en båt du senere ikke synes passer behovet. Kanskje satse på å kjøpe en billigst mulig bobåt nå som holder seg i pris, og så heller kjøpe langrurbåten senere?

Redigert av Krimart (see edit history)

Først: bruk tid på å se og helst også prøve så mange ulike båter som mulig. Det er kun ved å se og oppleve dem fysisk du får følelsen av hvilke båter du vil trives med.

Som nevnt ovenfor er det kanskje en god ide å starte med en minimumsbåt nå, nok til å bo i og å lære deg å seile. Som du ikke trenger å koste vesentlig på i løpet av de første par årene før du evt. selger den igjen. Når du kommer så langt at langtur kan planlegges har du kanskje fått helt andre preferanser, og det kan kanskje da lønne seg å kjøpe en båt der andre har tatt kostnaden med å utruste til langtur. Og da har du også lært mye om hva som er viktig akkurat for deg i forhold til seilegenskaper, plass, kjøltype (dyptgående) etc. etc.

Motorer til seilbåt passer stort sett i alle båter, men motor må passe til drev (hvis den har det). Fins nok mye som går om hverandre der også. Og ja, strak aksel er enklere og billigere på alle måter.

Like viktig som motor, hvis du skal seile med båten da, er seil og rigg. Å bytte ut seilene koster bortimot like mye som ny motor.

Generelt godt råd er å kjøpe både båt og motor av kurant og populært merke/modell, da er det langt lettere både å skaffe deler til og å få omsatt når den tid kommer. Og når en båt (og motor) har vært solgt i betydelige antall så må jo mye ha vært gjort riktig med denne båtmodellen, også i forhold til kurante tekniske løsninger for vedlikehold etc.

Om det lønner seg å kjøpe eldre svensk håndverkskvalitet eller nyere samlebåndsprodusert tysk/fransk? Et tema for mange og lange tråder her... :-) Tror ingen har fasiten...

Og til slutt: oppgradering (utover vanlig vedlikehold) av båt er generelt dyrt og tidkrevende, og er lønnsomt (i den grad noe er lønnsomt med båt) bare hvis du skal beholde båten over lengre tid.

Lykke til med båtkjøp og båtliv!

Kjenner meg godt igjen her.

Bestemte oss for å kjøpe seilbåt i vinter, men kunne (kan) lite om slike båter. Satte et budsjett på ca 200.000, og gikk bare ca 1.300.000 over budsjettet. 

I mangel på kunnskap om hva jeg skulle sjekke med båten, gikk jeg på land og sparket litt i dekkene til selgeren sin bil. Det føltes litt bedre.

Lykke til, det blir sikkert kjempegøy med båt!

Kjenner meg godt igjen her.

Bestemte oss for å kjøpe seilbåt i vinter, men kunne (kan) lite om slike båter. Satte et budsjett på ca 200.000, og gikk bare ca 1.300.000 over budsjettet. 

I mangel på kunnskap om hva jeg skulle sjekke med båten, gikk jeg på land og sparket litt i dekkene til selgeren sin bil. Det føltes litt bedre.

Lykke til, det blir sikkert kjempegøy med båt!

:lol:  :lol: :lol:  Kanon, BjarteM ! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...