Jump to content

Landkrabbe trenger råd slik at han kan føle seg trygg ved båtkjøp.

Umi

Recommended Posts

Hei.

Jeg beklager om det finnes lignende poster tidligere.

Jeg er en landkrabbe som drømmer om havet. Jeg har pinlig lite erfaring med seiling og seilbåter generelt 

,men er fast bestemt på våge med ut på dypt vann å endelig gjøre noe med dette.  

Jeg er student i sluttfasen av mine studier og ønsker å flytte i seilbåt. Den langsiktige planen er å gradvis lære meg å bli en trygg sjømann for å så dra på lengre turer.

Mitt budsjett er 250 000 (+- 50 000) til innkjøp.

5000 i månedlige utgifter og vedlikehold.

Jeg ser gjerne etter en seilbåt i 31-34 fots klassen.

Det er kanskje noen dumme/vanskelige spørsmål å svare på, men jeg hadde satt 

stor pris på å få litt mer "feelingen" på hva jeg bør se etter.

1. Hva gir mest båt for pengene? en seilbåt til 100-150 000

påkostet 150-200.000 eller en litt nyere til 200-300-000 ?

1.b Etter som nyere seilbåter med en nyere "standard og duppeditter" synker i verdi og blir mer tilgjenngelig, er det da verdimessig 

dumt å oppgradere en båt fra 80 tallet til dagens standard med tanke på fremtidig salg? Eller vil

f.eks en strøken bostrøm mk 2 altid ha sitt marked? (Jeg innser hvor klønete spørsmålet er, men jeg håper essensen kommer fram)

2. Om motor ikke er overhalt/nyere, hvilke motor bør jeg helst 

se etter med tanke på repeasjonskostnader / dele-tilgjengelighet osv.

2.b Har seilbåter stort sett "one size fits all" motorer med tanke på evt. utbytte.

2.c Stemmer det av hvis motor ryker går det automatisk 100k ?

3. Jeg kan gledelig oppgradere/pusse båten, men lurer på om det er noen

båter som egner seg bedre / gi større frihet til dette enn andre. (Vanntank, septiktank/system osv.)

3.b Nå er jeg noen år frem i tid her, men også rom/plass til batterier, watermaker, autopilot, vindgenerator og annet som man kan få lyst på til lengre turer. En båt

jeg kan "vokse" med med andre ord.