Jump to content

Dorry 32 prosjekt


vikers

Recommended Posts

Heisan,

 

Har nettopp kjøpt min første båt, og da ikke det enkleste prosjektet. Dorry 32 som ligger på land på andre sesongen nå, men som virker forholdsvis hel og fin i skroget - samt rimelig fin innvendig.

 

Jeg satser på å ha båten på vannet innen sommeren 2007, men helst noe før om det lar seg gjøre.

 

Jeg må sannsynligvis kutte av stevn og legge på et nytt stykke (langsetter - den er fin i treet inne ved bord), og muligens bytte ut noen nagler samt kanskje 2-3 bord. Som bildene viser må den totalslipes og stoff/maling/lakk må legges på i mengder. :)

 

Jeg skal selvfølgelig begynne på skrogarbeidet, og la all "finishen" innvendig vente, men er det noen snille sjeler som kan tipse meg om hvor jeg begynner?

 

Er det beste å slipe den helt ren først, for deretter å se bedre hva som må byttes?

 

Hva med de nagler som ikke er byttet, bør jeg skifte disse selv om de er "gode nok"?

 

Noen som har lyst til å komme med tips på hva som må gjøres, og gjerne i rekkefølge. :)

 

Dette er som dere sikkert skjønner mitt første besøk hos dere, og virker kanskje noe kravstor her - men jeg ser av andre tråder at det er mange med masse kunnskap som helt sikkert kan gi meg et tips eller tre.

 

Legger ut noen bilder nå, og vil fortsette med det i tiden fremover. Tror båten vil kunne bli en flott familiebåt når jeg en gang blir ferdig.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Motor er forresten en 40 HK diesel ( noe liten kanskje, men det går fremover med 8-10 knop sies det).

 

Anyone?

 

Med vennlig hilsen overivrig båtpusser.

Redigert av Batdilla (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skal få tatt noen bedre bilder av skrog og problemområder i morgen.

Potensialet synes jeg er der, så mye av jobben er det å få tilegnet seg kunnskap om dette, for så å omsette den kunnskap til jobb utført. :)

 

Morsomt skal det i alle fall bli.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

En solid bygget båt som tåler en støyt når været setter inn.

 

Gratulerer med ny båt og velkommen til Battplassen.no.  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk for det.

 

Jeg vil nok ferdes mye på dette forum etterhvert som det skrider fremover.

Satte meg nettop ned for å finne forum som omhandler båter og oppussing, og dette er jo midt i blinken.

 

Det ser ut som det er mange båtgal....ehh..båtglade mennesker her.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med kjøpet! Du får garantert ikke særlige fritidsproblemer med det første :wink: .

 

Mitt lille råd blir: Ta deg god tid på å se nøye over hele båten før du begynner med alt som skal gjøres. Skrap helt rent der du ikke er sikker på hvordan det ser ut under, og bruk kniv for å sjekke at det ikke er skjult råte noen steder.

 

Lykke til, og ta godt vare på sjelen i trebåten!

 

JoK

Link to post
Share on other sites

Løkka tell me prosjektet ditt.

Håper du ikke får for mange uforutsette "problemer", det er jo som du selv er inne på,"saumen" eller naglene som kan forårsake noe merarbeide.Kan være lurt å få en kyndig person til å sjekke dem for deg. Synd å måtte rive alt innvendig for å klinke opp igjen!

De "kyndige" kakker på dem med en hammer og har øre for saumer som da ikke har rette lyden.

Kjøl og stevnbolter, rorhylse og øvrig roropplegg må sjekkes.

Ellers kan det være greit å få sjekka bordgangen,spesielt BAK spantene da evn.råte gjerne oppstår her.

 

Denne typen båt har vært "ute en vinterdag før" og er gode i sjøen!!!!

 

Arbeidet med å få denne i god stand må tas som en hobby og ikke som jobb!!!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Fram med skrape, kniv og syl gå møysommelig over hele skroget innvendig og utvendig, sjekke klinker. Deretter sjekke omfanget av råteskadene, hva kan luses, hva må byttes og hva kan epoxyforsterkes. Begynn aldri med for mye med en gang, mist ikke oversikten over omfanget.

Skroget ville jeg skrapet reint og mettet med terpentinblandet linolje(Bruk høytrykks sprøyte)

Sprekker i skroget bør luses

Råtne i bordganger bør byttes ut

Råteskader i kjøl kan epoxy forsterkes (om de ikke er for omfattende)

Motor bør løftes ut, syrebehandles og sjekkes opp, propellaksel taas ut sjekkes opp og avbalanseres.

Rorhylse bør sjekkes/Byttes

Innredningen bør taas ut, men ta den ut i så store biter som mulig hvis du skal ha det inn igjen.(Lettere ok komme til over alt)

 

Ellers så vil jeg bare få gratulere med en flott båt, Dorryen er jo trebåtens dronning. Dette er solide sjøbåter med masse plass og vil garantert gi deg masse glede når den er ferdig.

 

Når det gjelder størrelsen på motoren så rekker det fint med en 40 Hk til innvortes bruk, men har du planer om lange turer ute på det åpne hav så er det alltid greit å ha et lite overskudd med motorkraft. Så der bør du se behovet ann.

 

Hold oss gjerne oppdatert.. :seeya:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Velkommen og gratulerer!

 

Synes det er en ting som er verdt å tenke på når det gjelder prosjekter som dette. Dersom du er disiplinert og virkelig kommer til å orke å legge ned mye tid i båten, så er det jo bare å gå løs og gjøre det skikkelig.

 

Problemene kommer egentlig når man overvurderer sin egen arbeidskapasitet og vilje (sier jeg, som har skaffa meg 50 fot å jobbe på...). Selv ville jeg satsa alt på å få den flytende faktisk i år - bruke masse farm og kanskje litt tape. Gjerne ta et par jobber som kan gjøres separat fra de andre i år - de store kan ofte vente i alle fall en sesong selv om det ikke ser sånn ut...

 

På den måten får du deg noen OK turer i rolig vær, og da øker motivasjonen for å jobbe til høsten betraktelig! Er du redd for at den skal ta inn vann, så er det bare å legge på et ekstra pumpesystem med separat batteri, samt å inspisere den jevnlig (les: ta en kikk hver uke og drømme om hvordan den skal bli når du bare får tid...)

 

Lykke til, uansett hvilken strategi du velger!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt! :flag:

 

Jeg ville gjort som hschrde sier; prøve å få båten på vannet i år, hvis det er mulig.

Hvis dette er din første båt er det kanskje greit å få prøvd båtlivet litt før man legger ned timevis med arbeid i båten.

Hvem vet, kanskje du finner ut at du vil ha mindre båt, større båt eller raskere båt?

Snakker her av egen erfaring. :wink:

Men jeg har all respekt for folk med stort pågangsmot! Det blir sikkert en flott båt med litt innsats!

 

FrankA

- som skrapte og pusset ned akterdekket på M/B Luna i går, og som skal gyve løs på akterspeilet idag -

Link to post
Share on other sites

Velkommen til baatplassen, vikers :seeya:. Jeg tok meg friheten å redigere innlegget ditt slik at bildene vises i selve innlegget og ikke som linker. Klikk på knappen "Bilde" når du skriver innlegg og vil vise bilder, så vises bildet i selve innlegget. Lykke til med prosjektet - har dessverre ingen erfaring selv med trebåt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Heisan alle!

 

Hjertelig takk for alle lykkeønskninger og innspill. Svarer litt på det meste i dette innlegget, samt legger ut noen flere bilder.

 

Jeg har vært på vannet i flere år, men da i min fars lille Diana 19, så båtlivet vet jeg at jeg både liker og har behov for de 6 varmeste månedene av året. Problemet har vært at min familie (kone og barn på 3 og 13), ikke er så begeistret for lengre turer/overnatting ( les: aldri i livet) i en så liten båt. Jeg har derfor drømt og snakket mye om et prosjekt som dette, slik at vi alle kan nyte båtlivet i like stor grad.

 

Her noen bilder med forklaring:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6473/Baaten.jpg

 

Her er altså vidunderet, som jeg skal ha rød bunn, holde den hvite farge i skroget, og har en dypere brun topp på.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6473/Akter.jpg

Slik ser akter ut, og her skal det pusses/lakkes treverk og nye puter og gulv.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6473/Styrhus.jpg

 

Styreplass og hus synes jeg er rimelig bra, så her er det stort sett finishen med puss/lakk som skal til.

Under babord sete er det vask/vannkran og dobbelt kokebluss /skaper og skuffer.

Under det andre sete er det kjøleskap og skuffer.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6473/Mellomkabin.jpg

 

Her er alt rimelig i godt stand, så første året vil det ikke gjøres så mye her.

På andre siden av kabinen er det en 2 seter samt adskilt toalett.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6473/Topp.jpg

 

Slik er den på toppen, med glassfibertak over kabin og styrhus.

Tror nok det er styreplassen med bena på roret i flott vær.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6473/Raate_i_stevn.jpg

 

Så en liten utfordring. Her er det gått råte i et sår i stevnen, og her har jeg tenkt å fixe litt i år.

Kanskje kan jeg få den på vannet allerede i år, og vil da bruke noe epoxymasse for å forme stevnen ut.

(fjerner råten først selvsagt). Deretter slipes og pusses det for å fylle alt med Farm. Så lim, filt og nytt stevnjern ( kan 5 mm. galvanisert eller syrefast? brukes? Hva bør jeg sjekke ut her?). Stevnjernet blir på ca. 7 cm x 3,5 meter og går over den 2X4 jeg legger under stokken som stråkjøl.

Ser denne skaden ut til å være for stor for en slik løsning?

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6473/Sprekk_og_bolter.jpg

Dette er største sprekken og her vil jeg legge over en blyplate med litt Farm/lim/filt under og slå på platen med små kobberspiker. Boltene er syrefaste og nylig montert med mutter på innsiden. Alle bolter er nye under vannlinje, men over er det noe rust på boltene som jeg pusser bort og legger på beskyttelse før jeg maler over. Boltene i resten av skroget kan bli et av de neste skritt her.

 

 

 

Hva tror dere. Har jeg mulighet for å komme på vannet i år? Er det jeg har foreslått her en god løsning eller bør jeg gjøre ting anderledes? Stevnen vil jeg få byttet ut så snart som mulig, men kan ikke se for meg at jeg får fixet dette nå i år.

 

Innvendig er løsningen god nok for i år, men vil nok her ominnrede så snart det kan prioriteres.

 

Jeg fikser stevn i første omgang, så blir det skraping/pussing/lapping og en masse Farm, bunnstoff, maling, olje og lakk. Deretter en rundvask, nye gardiner, puter og så.... Kanskje i år?

 

 

Så er jeg i gang!

 

Forresten var det tipset med bildeknappen fint, Batdilla, men jeg fikk en melding om at jeg ikke hadde godkjent bildeformat og hadde brukt picture.one.gif - noe jeg jo ikke har??? Har bare en . i disse ?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Med de oppgaver du her skisserer, så er denne båten på vannet denne sommeren. Fordelen med å teste båten på vannet en sommer, er at når du til vinteren påbegynner møysommelig arbeid med restaurering etc., vil du garantert få "griller i hue", og endre på ting og tang da du mener at det vil være til det beste for bruken senere. Det er derfor det er fordel å bruke båten litt på forhånd, slik at du blir mer sikker på hvordan du egentlig vil ha båten i framtiden......

 

Gyv på, jobb jevnt og du har denne båten på vannet til St. Hans......

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Den sprekken kan du luse, det er fort gjort og og da er den tatt en gang for alle. Ellers er jeg helt enig med Perlen, få båten på vannet det er da du får det riktige bilde av båten. Det er bare å peise på.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen,

 

Jeg begynner nå å få tro på at jeg skal få båten på vannet i sommer! :sailing:

 

Har nå fått tettet igjen gamle bolthull i stevnen og tatt bort råten først selvfølgelig (ihvertfall det meste). Planen er at det skal holde i år, for så at jeg får laget ny stevn til neste sesong. Jeg brukte noe slags elastisk fugelim som jeg ble anbefalt til denne jobben (type kommer i neste innlegg), og de store sprekkene ble jeg anbefalt å fuge med samme stoff overflatisk fra innsiden (altså ikke inn i sprekkene, men som et lokk). Stevnen skal så få et lag med epoxy, filt og et flattjern på 3 mm x 5 cm x 3 meter.

 

Har nå skrapet det som er løst under vannlinje, men gammelt bunnstoff lar jeg være. Vil bare "rubbe" opp dette med pussepapir. Hadde tenkt å bruke primer før bunnstoff, da jeg antar at det tetter best.

 

Skroget over vannlinjen er helt fint, og er hvitt i øyeblikket, men jeg beholder fargen og skraper alt løst, sliper og maler over med grunning og bengalakk (er det en grei løsning for i år?).

 

Overbygget vil jeg skrape (med varmluft), og mette med linolje/terpentin før jeg lakker med en mørker lakk enn den som er der nå.

 

Deretter skal motor monteres, noe som nok er en stor jobb i seg selv. Heldigvis er motoren tatt godt vare på, deler oppbevares i diesel og alt av ledninger/slanger er behørig merket. Så for en som kan dieselmotor så bør vel denne jobben være overkommelig. Her må jeg lage talje-system for motoren veier nok 250 kg. eller så.

 

Når dette er gjort er jeg klar for sjøsetting, tror jeg. Har jeg glemt noe?

 

Jeg vet at jeg kunne tatt dette mye mer omfattende, når jeg først skal gjøre dette, men målet i år er å få båten på vannet, slik at den ikke ligger 3 år på land før den får føling med sitt rette element.

 

Bilder følger etterhvert som jeg får ting gjort.

 

Svar/forsikringer på at jeg er på rett vei - mottas med takk. :smiley:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har nå fikset stevnen greit med flattjern skrudd inn og formet fint med marine epoxy. Stråkjøl ligger klar til montering før sjøsetting.

 

Skroget er satt inn med kokt linolje og ren terpentin, både innvendig og utvendig. Første lag malig over vannlinjen er nå på plass ( 20%whitespirit), og skal ta et fullt lag med maling i morgen.

 

Mandag får jeg motoren, men vet nå at det ikke er den motor som opprinnelig sto der. Selger sier at den visstnok skal passe fint på gir/aksel, men om den ikke passer på fester, så er jeg litt i villrede. Ser at noen snakker om "å støpe" nye fester, men hva er det? Kan jeg ikke feste noen 2`x 4`som jeg eventuelt fester i?

 

Når jeg ser på motoren på mandag - hva skal jeg da se etter? Hvilke feller går jeg enklest i? Må noe monteres fra båten på motor før jeg setter den på festet i båten, eller kan jeg sette den inn, for deretter å feste alle slanger/ledninger/eksos etc.?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kan noen komme med et ca. overslag på hva båten er verd etter at den har kommet nypusset på vannet, med motor velfungerende og båten i den stand og med det utseende som er beskrevet?

 

Hva går 32 Dorry for når de ser ut som min og er velfungerende?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Flott! Håper du kommer deg på vannet - selv om det kan bli tull med motoren og sånt.... Det kan jo fort bli endel krefter, så det skal jo helst være bunnsolid... Men når det er sagt, så pleier det la seg gjøre å tilpasse slik at de du har kan brukes. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lagt ned ca. 100 timer i jobb for å få dette klart for sjøsetting, og det har egentlig gått fortere enn jeg hadde håpet på.

 

Har nå gjort ferdig skroget utvendig, og i påvente av å få på plass motoren så skraper jeg all lakk innvendig og på overbygg. Her skal det på ny lakk i rød mahogny-farge.

 

Legger inn noen bilder av hvordan det nå ser ut, og når jeg sammenligner med startbildene, så er jeg godt fornøyd! :yesnod:

 

Bilde

 

 

Her er resultatet av min oppbygging av stevn med masse, epoxy og jern

 

Bilde

 

 

...og her skrapes det rent for gammel lakk.

 

Bilde

 

 

 

Som førstegangs båteier, og første erfaring med trebåt så må jeg si at dette er utrolig morsom.

Benytter også sjansen til å takke alle som har kommet med gode råd og tips så langt.

 

Håper jeg kan spørre litt om motor når jeg skal ha denne på plass. Der er jeg om mulig enda blankere enn jeg var på båt. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...