Jump to content

Dorry 32 prosjekt


vikers

Recommended Posts

Saumer?? :lol:

 

Hva er det?

 

Jeg har gått over båten innvendig og utvendig med olje/terpentin, og farmet i hauger på de steder jeg mener er noe store sprekker for normal trutning? Båten er nyklinket under vannlinje, så det hele skal ihvertfall henge sammen. Men om den flyter vet jeg ikke. Går den til bunns uten å trutne, får jeg heller ta den på land og bytte bord/spant etc., for så å sjøsette neste år.

 

Har forøvrig skrapet dekk og overbygg fritt for gammel lakk, imprignert og lakket første strøk med rød mahogny. Så er det 3 dager med klarlakk, så noe særlig annet får jeg ikke gjort denne uken.

 

 

Men hva er saumer?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fant ut at saumer er nagler, og disse er fine. Nye syrefaste under vannlinje, og jeg fjernet all rust og satte dem inn med beskyttelse før maling over vannlinje. De skal være bra nok tror jeg.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Når båten er klinkbygget, slik som din dory, da er det saumen som holder den sammen - bokstavelig talt :wink:

 

En blanding av rustfrie saum og gammel jernsaum er langt fra ideelt hva tæring angår, og saumen har en stygg tendens til å se rimelig fine ut på overflaten - mens de får mer og mer "timeglassfasong" etter som årene går.

 

Hvis du tar bryderiet med å gå fra saum til saum med en liten hammer, spesielt i vannlinjen, så vil du fort finne ut om noen klinger "dødt" i forhold til de andre, og da har du en liten jobb som bør gjøres. Men la deg ikke skremme, sammen med en hjelpemann skifter du fort noen saum i en slik båt.

 

Lykke til med prosjektet!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hvis du tar bryderiet med å gå fra saum til saum med en liten hammer, spesielt i vannlinjen, så vil du fort finne ut om noen klinger "dødt" i forhold til de andre, og da har du en liten jobb som bør gjøres. Men la deg ikke skremme, sammen med en hjelpemann skifter du fort noen saum i en slik båt.

 

Har aldri gjort dette,så bare stiller noen spørsmålvisst det går bra :

 

-Hvor får man egentlig kjøpt nye Nagler til slike båter (Bor i Bergens området/Askøy)

-Og hva skal man velge kobber - syrefast/rustfritt

-Og er det forskjellige lengder, hvordan kan man finne ut hvor lang de orginale har vært

-Er det bare til å banke med en hammer på hver side når du monterer nye

-Skal du ha noe "tette middel" i når nye blir montert

Link to post
Share on other sites

Skal svare på noe av det du spør om etter beste evne, siden ingen har svart enda. Jeg er langt fra noen ekspert. Men har byttet noen få nagler for noen år siden

 

-Hvor får man egentlig kjøpt nye Nagler til slike båter (Bor i Bergens området/Askøy)

Nagler får du i alle fall kjøpt hos Carl Faanessen

 

-Og hva skal man velge kobber - syrefast/rustfritt

Her fortsetter du med samme sort som de du skifter ut.

 

-Og er det forskjellige lengder, hvordan kan man finne ut hvor lang de orginale har vært

Se på tykkelsen, og gå opp en dim, så de nye klinkene sitter godt i det gamle hullet. Ellers blir det vanskelig å få klinken stram.

 

-Er det bare til å banke med en hammer på hver side når du monterer nye

Ja, men på innsiden bruker du en klinkhammer. Ha en rørstump e.l i et hardt materiale til å få slått råen (tror jeg det heter) altså "skiven" inn på naglen.

 

-Skal du ha noe "tette middel" i når nye blir montert.

Husker ikke, her må noen andre svare!

 

Lykke til!

 

 

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...