jørn Startet 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2016 Noen som har erfaring med den? Virker som en genial ting for oss som må ha sikkerhetsbeltet på i garasjen (les båt under 8 meter med høyt fribord og kalesje, men må ha vesten på) Sitér dette innlegget Link to post
howard_nor Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Jeg bruker Ifloat denne sesongen og er fornøyd med det. Dvs. bruker den når jeg putrer rolig rundt innaskjærs, i høy fart bruker jeg helst skikkelig flytevest for sikkerhets skyld. Opplevde faktisk å bli stoppet av havnepolitiet rett utenfor Vippetangen/Oslo i dag pga at jeg ikke brukte vest. Viste han da at jeg hadde Ifloat beltet rundt livet, noe han ikke var enig i at var bra nok. Fortalte at flere butikker sier at det er lov etter dagens reglement for båter under 8mtr, men han mente fortsatt at politiet mente at det ikke var lov og at butikkene ikke viste hva de pratet om. Han var jo forsåvidt en hyggelig politimann, og jeg er lite kranglete så byttet til vanlig flytevest. Han ville uansett ikke gi noe bot, bare en forklaring på reglementet. Har nå tatt en runde på google og sett om han kan ha rett, men finner vel egentlig bare info om at den skal være godkjent. Tror vel egentlig at han hadde hatt en dårlig sak hvis han hadde gitt meg en bot. Noen andre som vet noe om Baltic Ifloat ? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 (redigert) Det er vel flyteplagg det står i loven, uten mer spesifikasjoner, så det er nok mye som kan klassifiseres som flyteplagg som ikke er en vest. Edit: etter å ha sett hva Ifloat er så er jeg tilbøyelig til å være enig med snuten. Redigert 15.Juli.2016 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
howard_nor Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Enig med snuten er jo greit. Men hva sier reglementet egentlig?, det som er interessant her. De som selger Ifloat mener jo at det er lov. Skal være tilbøyelig til å være enig i at man kanskje drar det litt langt med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Loven sier "flyteutstyr". Sittende regjering bruker ordet flytevest i omtale av loven de innførte. Om det er en godkjent tolkning vet jeg ikke... Kan vel regne med at politiet må gjøre det enkelt og forholde seg til det regjeringen sier. Og det er jo samme regjering som laget, innførte og omtaler loven og bruker ordet flytevest. .. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Men så vidt jeg forstår så er ifloat en rumpetaske med en vest inni. Man må ta ut flyteelementet fra taska og tre det over hodet. slår du pappen i ripa om du faller overbord og er bevisstløs er det vanskelig å ta ut noe fra taska... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Slår du pappen i ripa er det vel stort sett bare de orange redningsvesten som gir deg god nok evne til å snu deg rundt og holde hodet over vann i bevisstløs tilstand. Så kan man argumentere for at en løst sittende oppblåsbar vest med skrittstropp antageligvis bringer den mannlige delen av befolkningen relativt kjapt tilbake til bevissthet med et høyt vræl... Noen som nylig har erfaring med politiets reaksjoner på Baltic iFloat og definisjonen på om man har den på seg eller ikke når det ligger sammenrullet i beltet? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
BjornK Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Kjøpte en slik til Damen - hun ble storfornøyd ! Og som alle vet : Happy wife, happy life? Og så kan "snuten" si hva de vil... Men jeg ser ikke problemet her. Noen som har sett godkjenningsreglene for det tralet de skal ha oss til å bruke i tilfelle en flyulykke ? Baltic iFloat et et godkjent flyteutstyr - ferdig ! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Se denne tråden for link til ordensmaktens uttalelser i sakens anledning. Her er det bare å bli flau og betale, etter at politiet har lokalisert deg med kikkert.... Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Det er helt uinterresant hva en eller annen politimann mener, Ingar. Dersom Batic iFloat er godkjent som flyteutstyr, så er det godkjent i henhold til lover og forskrifter. Da er det bare å bestride boten og deretter ta den imot. Politiet vil ikke ha en sjangs i hel* ved en eventuell rettssak. Så kan de gjerne titte på oss med kikkert dersom det er noe de ønsker.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Glad jeg ikke er politimann.... :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 BjornK skrev for 13 timer siden: Det er helt uinterresant hva en eller annen politimann mener, Ingar. Dersom Batic iFloat er godkjent som flyteutstyr, så er det godkjent i henhold til lover og forskrifter. Da er det bare å bestride boten og deretter ta den imot. Politiet vil ikke ha en sjangs i hel* ved en eventuell rettssak. Håper du har rett og at noen nekter å vedta. Slik jeg tolker artikkelen uttaler mannen seg på vegne av politiet og i en ganske så belærende og skråsikker tone: Ingar skrev On 28.7.2018 at 1.09: Sitat De siste årene har politiet lagt merke til at stadig flere bruker vester som er pakket inn i en liten veske som kan plasseres rundt midjen. – Slike vester har kommet på markedet de siste årene. Mange tror at de oppfyller kravet om å ha på seg vest når de har den i en rumpetaske rundt livet, men dette oppfyller ikke kravene. Dette gir bare falsk trygghet. Vesten må ut av vesken og tas på. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 § 23 a.Bruk av egnet flyteutstyr om bord I fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter skal alle ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold i båten når båten er i fart. Egnet flyteutstyr blir da rom for tolkning. På en sommerdag med flatt vann og innaskjærs er noe annet enn storm og åpent hav, forskjell på hvordan flyteutstyr jeg ville valgt da. Men når denne «rompetasken» tydeligvis er godkjent som flyteutstyr kan jeg ikke dkjlnne at det skal være rom for bot. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Jeg laget en post om dette på «Båtadvokaten svarer» nå, så får vi se hvordan det tolkes juridisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.