Jump to content

Erfaring med Baltic iFloat?

jørn

Recommended Posts

• 5 uker senere...

Jeg bruker Ifloat denne sesongen og er fornøyd med det. Dvs. bruker den når jeg putrer rolig rundt innaskjærs, i høy fart bruker jeg helst skikkelig flytevest for sikkerhets skyld.

Opplevde faktisk å bli stoppet av havnepolitiet rett utenfor Vippetangen/Oslo i dag pga at jeg ikke brukte vest.

Viste han da at jeg hadde Ifloat beltet rundt livet, noe han ikke var enig i at var bra nok.

Fortalte at flere butikker sier at det er lov etter dagens reglement for båter under 8mtr, men han mente fortsatt at politiet mente at det ikke var lov og at butikkene ikke viste hva de pratet om.

Han var jo forsåvidt en hyggelig politimann, og jeg er lite kranglete så byttet til vanlig flytevest.

Han ville uansett ikke gi noe bot, bare en forklaring på reglementet.

Har nå tatt en runde på google og sett om han kan ha rett, men finner vel egentlig bare info om at den skal være godkjent.

Tror vel egentlig at han hadde hatt en dårlig sak hvis han hadde gitt meg en bot.

Noen andre som vet noe om Baltic Ifloat ?

Guest Avmønstret#

Loven sier "flyteutstyr". Sittende regjering bruker ordet flytevest i omtale av loven de innførte.

Om det er en godkjent tolkning vet jeg ikke... Kan vel regne med at politiet må gjøre det enkelt og forholde seg til det regjeringen sier. Og det er jo samme regjering som laget, innførte og omtaler loven og bruker ordet flytevest.

..

• 2 år senere...

Slår du pappen i ripa er det vel stort sett bare de orange redningsvesten som gir deg god nok evne til å snu deg rundt og holde hodet over vann i bevisstløs tilstand. Så kan man argumentere for at en løst sittende oppblåsbar vest med skrittstropp antageligvis bringer den mannlige delen av befolkningen relativt kjapt tilbake til bevissthet med et høyt vræl...

Noen som nylig har erfaring med politiets reaksjoner på Baltic iFloat og definisjonen på om man har den på seg eller ikke når det ligger sammenrullet i beltet?

Det er helt uinterresant hva en eller annen politimann mener, Ingar. Dersom Batic iFloat er godkjent som flyteutstyr, så er det godkjent i henhold til lover og forskrifter. Da er det bare å bestride boten og deretter ta den imot. Politiet vil ikke ha en sjangs i hel* ved en eventuell rettssak.

Så kan de gjerne titte på oss med kikkert dersom det er noe de ønsker....

BjornK skrev for 13 timer siden:

Det er helt uinterresant hva en eller annen politimann mener, Ingar. Dersom Batic iFloat er godkjent som flyteutstyr, så er det godkjent i henhold til lover og forskrifter. Da er det bare å bestride boten og deretter ta den imot. Politiet vil ikke ha en sjangs i hel* ved en eventuell rettssak.

Håper du har rett og at noen nekter å vedta. Slik jeg tolker artikkelen uttaler mannen seg på vegne av politiet og i en ganske så belærende og skråsikker tone:

Ingar skrev On 28.7.2018 at 1.09:

Sitat

De siste årene har politiet lagt merke til at stadig flere bruker vester som er pakket inn i en liten veske som kan plasseres rundt midjen.

– Slike vester har kommet på markedet de siste årene. Mange tror at de oppfyller kravet om å ha på seg vest når de har den i en rumpetaske rundt livet, men dette oppfyller ikke kravene. Dette gir bare falsk trygghet. Vesten må ut av vesken og tas på. 

§ 23 a.Bruk av egnet flyteutstyr om bord

I fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter skal alle ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold i båten når båten er i fart.

Egnet flyteutstyr blir da rom for tolkning. På en sommerdag med flatt vann og innaskjærs er noe annet enn storm og åpent hav, forskjell på hvordan flyteutstyr jeg ville valgt da.

Men når denne «rompetasken» tydeligvis er godkjent som flyteutstyr kan jeg ikke dkjlnne at det skal være rom for bot.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...