Jump to content

Ny utenbordsmotor - innkjøring?

ko-stens

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Tohatsu 6 hk firetakter. Vet at man skal være forsiktig de første ti timene, som feks å unngå full gass.

Nå har jeg ikke all verdens tid til å drive med "vitenskapelig" innkjøring, og det blåser som helvete, og så lurte plutselig hyttenaboen på om det ikke kan være lurt bare å la den putre på tomgang i båthavna!

Og da lurer jo jeg og... Er det en grei innkjøringsmetode, eller må man øke belastningen etter hvert? Akkurat nå står den nettop og putrer for seg selv... Har vært litt utpå og, så den har vel totalt vært i gang i ca tre timer.

Hadde det enda vært vindstille... Et blåser så mye her at det er ubehagelig i en liten alujolle...

Dette med innkjøring er ingen hokuspokus.

Bruk motoren på vanlig måte, pass på å varmkjøre før max belastning og kjøle ned før stopp,akkurat slik du bør gjøre i fremtiden også.

Så behøver man ikke ligge på bånn gass i lange tider, men det er vel ikke noe du kommer til å gjøre i fremtiden det heller.

Da har du isåfall kjøpt for liten motor. hvis det er nødvendig.

Et oljeskift etter kort tid kan være lurt, er antagelig nevnt i brukerhåndboken også

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Takker for gode svar her. :-)

Som sagt, ligger manualen hjemme, og spørsmålet om innkjøring via tomgang kom fra hyttenaboen. Husker ikke i farta hva som sår i boka, men fra utdraget lagt ved her, ser det ut til at jeg er i rute. Den har gått ca tre timer nå. En times tid på tomgang.

Klarte ikke dy meg og måtte ta et minutt på full gass som det siste i går kveld. Butikkmannen sa at båten skal plane med 6 hk. Det gjorde den. :-)

Ellers virker motoren grei. Litt støyete synes jeg, men virker som om det er god kvalitet.

bilde

Alt av 2taktere og 4taktere blir best innkjørt ved å kjøre dem som normalt men unngå lange fullgasskjøringer og stor belastning under innkjøring. Men man skal kjøre dem opp på fullt turtall over korte perioder. 2taktere trenger litt mere olje under innkjøring men di fleste nyere motorer ordner dette selv(dette må man finne ut av fra produsent) Noen annbefaler dog å ha i litt olje i første tank uansett bare for å være sikker på att oljepumpe fungerer.

www.scooterforum.no

Lite tid til mer innkjøring før "stor" fisketur til Jølster om halvannen uke, så resten får en gjøre der. Det kommer til å bli helt normal bruk. Den er ikke kjøpt som fartsmaskin, for å si det sånn... Da hadde jeg heller kjøpt noe annet.

Motoren er i hvert fall utrolig lettstartet og går som bare det. Rakk et par korte, rolige runder og en kort tur på full gass i bølgene og (en innsjø jeg har omdøpt til Blåsensjøen - Osensjøen i Trysil. Rene vindtunnelen). Den gikk 15 knop blank med motoren helt tiltet inn. Et hakk eller to ut og flatt vann - kanskje et par, tre til? Sprek liten tass, den motoren i hvert fall. :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...