///CHARLIE Startet 20.Juni.2016 Del på Facebook Startet 20.Juni.2016 (redigert) Heldigvis gikk det bra denne gangen!! Utrolig deilig å ha Redningsselskapet sittende på vakt langs kysten http://www.fvn.no/lokalt/lister/Fritidsbat-i-nod-sor-av-Lista-3026142.html Kjenner også at jeg er meget tilfreds med at jeg husket å kjøpe nytt nødbluss før ferien. (De gamle fra i fjor gikk til himmels på nyttårs-aften ) Redigert 20.Juni.2016 av ///CHARLIE (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Kallethekid Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Flott at det gikk bra. Hva var det som årsaket nødsituasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Motorstans står det Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grønnskollingen Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 "De skulle seile fartøyet på noen og tyve fot til Bergen, men fikk motorstopp i lett motvind" "så de seg nødt til å sende opp nødbluss. Dette ble heldigvis sett fra land - og redning ble iverksatt." "Været i området var bra søndag kveld. Det var lett bris fra nordvest og ikke bølgehøyde å snakke om - under en halv meter." Vi får, for seilernes fremtid, håpe at det mangler helt essensielle elementer i denne artikkelen.... Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 (redigert) Så godt at alt gikk bra, det er jo det viktigste! Hadde dere ikke mobiltelefon med, eller er det kanskje ikke dekning der ute? Stusser alltid når folk går ut i båt uten noe form for kommunikasjonsmiddel med, hverken VHF eller mobil. Burde kanskje kjøpe et nødbluss og ha liggende i egen båt. Hvordan er holdbarheten på disse? Edit: trådstarter er kanskje ikke havaristen nei ? Redigert 20.Juni.2016 av Landcrab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Skulle til å kommentere at dette er fordelen med seilbåt, da er mann selvhjulpen ved motorstans, men så ser jeg at det ER en seilbåt det gjelder, så helt selvhjulpen er man vist ikke likevel.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Havlengt Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 -Var dette ein nødsituasjon..? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Motorstans står det Jeg leste det, men regner med at artikelen ikke er helt komplett. Hvis det var en seilbåt, og det var lett bris må det jo ha vært noe mer problemer (vanninntrengning sykdom eller lignende) som har gjort situasjonen så allvorlig at man sender opp nødbluss? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Det var motvind av lett bris styrke, Havlengt, og alle med vett i skallen burde innse alvoret her! Jeg som har seilt over paddehavet opptil flere ganger kan bekrefte at motvind i seilbåt ikke er til å spøke med. Det kommer når du minst venter det, og gjør at turen kan bli forsinket med opptil flere timer. Ubehagelig er det også. Det er helt på sin plass å sende opp nødbluss og rekvirere slep fra redningskøyta under slike forhold. Alle som mener noe annet enn meg er hatere og idioter. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 -kan jo tenkes at de ikke hadde lært å seile enda, at dette var en hentetur, og at båten pr def var en motorbåt. En motorbåt med stans ville også ha sendt opp nødrakett. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Godt det ikke var platt lens. Det er jo et he@£$€ å seile i ... Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Edit: trådstarter er kanskje ikke havaristen nei Hehehe!! Det var heldigvis ikke oss nei Vi har VHF både oppe og nede samt mobil-telefoner med både både Telenor og Telia abbonement om bord Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
apollon Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Jamen bra de vart berget. Vil tro svært mange av oppdragene til Redningsskøytene er av denne type bergingsoppdrag. Er medlemskapet i orden koster det nesten ingen ting. Ser av artikkelen i Fvn, at de som observerte og meldte fra om nødrakketter/ nødbluss, mente slikt ikke vart sendt opp uten at noen var i nød. Godt da at seilerne hadde kjøpt nye etter å ha brukt opp de gamle ifbm nyttårsfeiring. Om flyteutstyr vart benyttet av de bergede står ingenting om, båten var noen og tyve fot. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Godt å sjå at folk enno veit kva eit nødbluss er. Dette er jo eit bra eksempel på at ting har fungert som det skal. Folk kan komma med mangen kommentarer ang om det var ein nødsituasjon eller ikkje. Er ein i tvil så sender ein ut signal. Betre at ein sitter trygt i havn etterpå og reflekterer om det var nødvendig med nødrakett/bluss, i motsetning til at ein ligger i fjøresteiner og ønsker at ein hadde fått sendt ut nødsignal........... Godt jobba av både redningselskap og ikkje minst dei som såg nødblusset og varslet rett instans. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Ida Marie III Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Hører stadig fra seilere at de er så selvhjelpen pga at de har to "motorer" seilet er den andre motoren, eller omvendt....kommer vel an på kompetansen... Selv har jeg motorbåt med 2 motorer, får jeg stopp på den ene, skal jeg da fyre opp nødbluss ??? he he... Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 (redigert) Godt å sjå at folk enno veit kva eit nødbluss er. Dette er jo eit bra eksempel på at ting har fungert som det skal. Folk kan komma med mangen kommentarer ang om det var ein nødsituasjon eller ikkje. Er ein i tvil så sender ein ut signal. Betre at ein sitter trygt i havn etterpå og reflekterer om det var nødvendig med nødrakett/bluss, i motsetning til at ein ligger i fjøresteiner og ønsker at ein hadde fått sendt ut nødsignal........... Godt jobba av både redningselskap og ikkje minst dei som såg nødblusset og varslet rett instans. Hjertens enig. Det er lett å harselere og være etterpåklok, men det er bare de som var i båten som kjenner situasjonen. Hvis de opplevde at de var i en nødsituasjon var det helt riktig å bruke de midlene de hadde til å tilkalle hjelp. Heller en gang for mye enn en gang for lite. Redigert 20.Juni.2016 av Goodwill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 (redigert) Hjertens enig. Det er lett å harselere og være etterpåklok, men det er bare de som var i båten som kjenner situasjonen. Hvis de opplevde at de var i en nødsituasjon var det helt riktig å bruke de midlene de hadde til å tilkalle hjelp. Heller en gang for mye enn en gang for lite. Her er jeg bare delvis enig. Hvis de hadde hatt mulighet å kommunisere sin situasjon via radio eller mobil kunne de latt hovedredningssentralen bedømme hvor raskt/ hvilken prioritet denne innsatsen skulle ha. Uten å kjenne til instruksene for hovedredningssentralene vil jeg tro at et nødbluss blir oppfattet svært seriøst, kanskje på lik linje med et mayday, eller i vært fall et pan-pan anrop. Dette ville kunne ført til at en annen aksjon ble nedprioritert eller forsinket. Mitt synpunkt er at terskelen bør være lav for å kontakte redningsskøyte på telefon eller VHF, men at den bør være ganske høy for å bruke nødbluss/epirb eller lignende. NB Hvis det er utelatt fakta i artikkelen og det var en kritisk situasjon er det selvfølgelig riktig å bruke de midler man har for å tilkalle hjelp. Redigert 20.Juni.2016 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Hører stadig fra seilere at de er så selvhjelpen pga at de har to "motorer" seilet er den andre motoren, eller omvendt....kommer vel an på kompetansen... Selv har jeg motorbåt med 2 motorer, får jeg stopp på den ene, skal jeg da fyre opp nødbluss ??? he he... Nå har vel seilbåter hele 3 motorer. to seil og en motor.Hva som har skjedd med alle tre "motorene" hans vet jeg ikke, men de kunne ikke ha virket. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Vi har VHF både oppe og nede samt mobil-telefoner med både både Telenor og Telia abbonement om bord Men har du seil Er ein i tvil så sender ein ut signal. Heller en gang for mye enn en gang for lite. Ulv... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Taremakken Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 (redigert) De sier i dagens lister24.no at de hadde mobiltelefon og hadde sendt SMS til kystvakten uten å få svar. Årsaken til behovet for assistanse var at motoren fikk problemer med kjøling og gikk varm. Eieren sier selv det ikke var veldig dramatisk, men var ubehagelig å drive uten noe strøm til belysning ol. Det var tross alt ganske mørkt. Redigert 21.Juni.2016 av Taremakken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Veldig bra at nødsignaler blir tatt seriøst. Neste gang kan det faktisk være en nødsituasjon. På meg virker dette som folk som ikke skulle ha vært der de var. Å få motorstopp i en seilbåt på havet er ikke farlig, kanskje litt kjedelig å vente til vinden kommer. Men alle må starte lærekurven ett sted. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 (redigert) Det står vel ikke noe sted at de faktisk hadde seil til denne båten, det står kun at de skulle seile den til Bergen. Det kan like godt bety at de skulle "gå" den til Bergen, i betydning gå for motor. Det kan jo også tenkes at de var helt ukyndige med seil og tenkte å lære seg dette når de kom hjem til Bergen. Redigert 21.Juni.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Får ikke lest Lister24. da den ligger bak en betalingsmur. Men hvis det er riktig at de sendt SMS og ikke engang tok seg bryet med å ringe hovedredningssentralen før de brukte nødbluss synes jeg det er sløvt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.