Jump to content

Motorstopp sør for Lista i natt. Effektivt med nødbluss:)


///CHARLIE

Recommended Posts

Heldigvis gikk det bra denne gangen!! Utrolig deilig å ha Redningsselskapet sittende på vakt langs kysten :thumbsup:

 

http://www.fvn.no/lokalt/lister/Fritidsbat-i-nod-sor-av-Lista-3026142.html

 

Kjenner også at jeg er meget tilfreds med at jeg husket å kjøpe nytt nødbluss før ferien. (De gamle fra i fjor gikk til himmels på nyttårs-aften :giggle: ) 

Redigert av ///CHARLIE (see edit history)

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

 

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Link to post

"De skulle seile fartøyet på noen og tyve fot til Bergen, men fikk motorstopp i lett motvind"

 

"så de seg nødt til å sende opp nødbluss. Dette ble heldigvis sett fra land - og redning ble iverksatt."

 

"Været i området var bra søndag kveld. Det var lett bris fra nordvest og ikke bølgehøyde å snakke om - under en halv meter."

 

 

Vi får, for seilernes fremtid, håpe at det mangler helt essensielle elementer i denne artikkelen....

Link to post

Så godt at alt gikk bra, det er jo det viktigste! Hadde dere ikke mobiltelefon med, eller er det kanskje ikke dekning der ute? Stusser alltid når folk går ut i båt uten noe form for kommunikasjonsmiddel med, hverken VHF eller mobil.

 

Burde kanskje kjøpe et nødbluss og ha liggende i egen båt. Hvordan er holdbarheten på disse?

 

 

Edit: trådstarter er kanskje ikke havaristen nei ?

Redigert av Landcrab (see edit history)
Link to post

Det var motvind av lett bris styrke, Havlengt, og alle med vett i skallen burde innse alvoret her!  Jeg som har seilt over paddehavet opptil flere ganger kan bekrefte at motvind i seilbåt ikke er til å spøke med. Det kommer når du minst venter det, og gjør at turen kan bli forsinket med opptil flere timer. Ubehagelig er det også.

 

Det er helt på sin plass å sende opp nødbluss og rekvirere slep fra redningskøyta under slike forhold. Alle som mener noe annet enn meg er hatere og idioter.

Link to post

 

 

Edit: trådstarter er kanskje ikke havaristen nei

 

Hehehe!! Det var heldigvis ikke oss nei :giggle:  

 

Vi har VHF både oppe og nede samt mobil-telefoner med både både Telenor og Telia abbonement om bord :yesnod:

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

 

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Link to post

Jamen bra de vart berget. Vil tro svært mange av oppdragene til Redningsskøytene er av denne type bergingsoppdrag. Er medlemskapet i orden koster det nesten ingen ting. Ser av artikkelen i Fvn, at de som observerte og meldte fra om nødrakketter/ nødbluss, mente slikt ikke vart sendt opp uten at noen var i nød. Godt da at seilerne hadde kjøpt nye etter å ha brukt opp de gamle ifbm nyttårsfeiring. Om flyteutstyr vart benyttet av de bergede står ingenting om, båten var noen og tyve fot.

Link to post

Godt å sjå at folk enno veit kva eit nødbluss er. Dette er jo eit bra eksempel på at ting har fungert som det skal. Folk kan komma med mangen kommentarer ang om det var ein nødsituasjon eller ikkje. Er ein i tvil så sender ein ut signal. Betre at ein sitter trygt i havn etterpå og reflekterer om det var nødvendig med nødrakett/bluss, i motsetning til at ein ligger i fjøresteiner og ønsker at ein hadde fått sendt ut nødsignal...........

 

Godt jobba av både redningselskap og ikkje minst dei som såg nødblusset og varslet rett instans. 

Link to post

Godt å sjå at folk enno veit kva eit nødbluss er. Dette er jo eit bra eksempel på at ting har fungert som det skal. Folk kan komma med mangen kommentarer ang om det var ein nødsituasjon eller ikkje. Er ein i tvil så sender ein ut signal. Betre at ein sitter trygt i havn etterpå og reflekterer om det var nødvendig med nødrakett/bluss, i motsetning til at ein ligger i fjøresteiner og ønsker at ein hadde fått sendt ut nødsignal...........

 

Godt jobba av både redningselskap og ikkje minst dei som såg nødblusset og varslet rett instans. 

 

Hjertens enig. Det er lett å harselere og være etterpåklok, men det er bare de som var i båten som kjenner situasjonen. Hvis de opplevde at de var i en nødsituasjon var det helt riktig å bruke de midlene de hadde til å tilkalle hjelp. Heller en gang for mye enn en gang for lite.

Redigert av Goodwill (see edit history)
Link to post

Hjertens enig. Det er lett å harselere og være etterpåklok, men det er bare de som var i båten som kjenner situasjonen. Hvis de opplevde at de var i en nødsituasjon var det helt riktig å bruke de midlene de hadde til å tilkalle hjelp. Heller en gang for mye enn en gang for lite.

 

Her er jeg bare delvis enig. Hvis de hadde hatt mulighet å kommunisere sin situasjon via radio eller mobil kunne de latt hovedredningssentralen bedømme hvor raskt/ hvilken prioritet denne innsatsen skulle ha. Uten å kjenne til instruksene for hovedredningssentralene vil jeg tro at et nødbluss blir oppfattet svært seriøst, kanskje på lik linje med et mayday, eller i vært fall et pan-pan anrop. Dette ville kunne ført til at en annen aksjon ble nedprioritert eller forsinket. Mitt synpunkt er at terskelen bør være lav for å kontakte redningsskøyte på telefon eller VHF, men at den bør være ganske høy for å bruke nødbluss/epirb eller lignende.

 

NB Hvis det er utelatt fakta i artikkelen og det var en kritisk situasjon er det selvfølgelig riktig å bruke de midler man har for å tilkalle hjelp.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post

Hører stadig fra seilere at de er så selvhjelpen pga at de har to "motorer" seilet er den andre motoren, eller omvendt....kommer vel an på kompetansen...

 

Selv har jeg motorbåt med 2 motorer, får jeg stopp på den ene, skal jeg da fyre opp nødbluss ??? he he...

Nå har vel seilbåter hele 3 motorer. to seil og en motor.

Hva som har skjedd med alle tre "motorene" hans vet jeg ikke, men de kunne ikke ha virket.

Link to post

De sier i dagens lister24.no at de hadde mobiltelefon og hadde sendt SMS til kystvakten uten å få svar.

Årsaken til behovet for assistanse var at motoren fikk problemer med kjøling og gikk varm.

Eieren sier selv det ikke var veldig dramatisk, men var ubehagelig å drive uten noe strøm til belysning ol.

Det var tross alt ganske mørkt.

Redigert av Taremakken (see edit history)
Link to post

Veldig bra at nødsignaler blir tatt seriøst. Neste gang kan det faktisk være en nødsituasjon. På meg virker dette som folk som ikke skulle ha vært der de var. Å få motorstopp i en seilbåt på havet er ikke farlig, kanskje litt kjedelig å vente til vinden kommer. Men alle må starte lærekurven ett sted.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...