Jump to content

Ny flap til Biam 800

Kenneth 81

Recommended Posts

Jeg har en 89-modell Biam 800 med en Yanmar 75hk under dørken. Den har ikke noen flap og setter seg dermed ganske mye på baken når jeg gir litt gass. Fra 2500 til 3500 rpm så justerer gasshendelen baugvinkelen langt mer enn hastigheten...

Derfor frister det litt å montere en flap av ett eller annet slag for å få øitt mer løft bake og kanskje ett par knop mer fart.

Biam har vel takket for seg for lenge siden så det er vel ikke mulig å få tak i noen original flap lengre?

Er det noen som vet hbor man kan få tak i en flap som passer, eventuelt hvor man kan få lagd en flap? Og hva noe sånt kan koste?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Biam 800 er en rundhekket halvplanende snekke så den trenger en fast flap som er like bred som båten for at det skal hjelpe noe særlig. For å plane må jeg nog ha 100+ ekstra hestekrefter og gjøre noe med kjølen :smiley:

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Og hva skal vi gjøre da i vinter? Vi som liker og lese prosjektråder..

Her støtter jeg Boble 65 fullt ut! Bare å vinterlagre Biamen på Kambo så har du tilgang til verksted gjennom hele vinteren!! :lol::giggle::saint::yesnod::clap:

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Tenkte jeg skulle LESE prosjekttråder i stedet for å skrive dem i vinter :smiley:

Dessuten så synes madammen at jeg tilbringer alt for mye tid på Kambo allerede... :giggle:

Biam 800 er jo ikke noe planende båt! Vi hadde en slik på åtti tallet! Skummel i max fart ,med bølger fra akter! Spiss i baugen, løft i hekken, lett for at den skar ut! Har selv fått vann ombord fordi den skar ut og la seg så langt over at vannet kom inn over ripen! ( På siden)

Hadde aldri turt å gi den mere løft akterut!

Hva hadde du av maks fart påden?

Har ingen planer om å montere ett spisestuebord på hekken, bare en liten flap (ikke ulik de Biam leverte selv) for å få baugen ned i hastigheter over 6,5-7 knop.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Sikker på at det ikke var noe galt med den båten? Alle andre jeg har snakket med som har eller har hatt Biam 800 skryter av sjøegenskapene. Min går jo ikke så fort, men har hatt den opp i ca 10 knop med lett båt. Merket ingen unoter hverken med eller mot sjøen da selv med en del bølger. Tvert imot så synes jeg den går veldig fint i litt sjø.

Tenker på sånn flap som stikker litt ut fra skroget. Noe lignende med dette (på en Scand):

bilde

Jeg har sett Biamer med noe lignende, men fant ikke noe bilde.

Har ikke noe nærbilde av hekken min, men slik ser den ut:

bilde

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

• 1 måned senere...

Ja bare for og komme med et svar ang fart på biam. Her blir det skrevet mye og har lest meg grønn på dette. Så jeg har prøvd på et prosjek selv. Har en biam 800 fra 83 der jeg satt inn en yanmar 4lh-dte med 163hk. Å båten ligger veldig fint i vannet helt opp til nærmere 20 knop. Først da begynner den og legge seg til en av sidene, men om du balanserer båten 100% på vekt så oppnår jeg 22-23 knop. Dette er uten flaps.

Men har funnet ut at å øke farta mellom ca7 knop og opp til ca12 krever mye kraft, da den setter seg en det på baken før den slipper taket. ( og det er jo der jeg i prinsippet ønsker og ligge på marsj fart)

Så har stor tro på at en flaps i dette tilfellet hadde vært til stor nytte.

Dette blir nok et prosjekt for min det til vinteren?

Frister mer og mer med flaps ja. :smiley: Min setter seg veldig tydelig på baken fra 6,5-7 knop og oppover. Det skal ikke mye krefter til for å få den opp til 7 knop, men derifra og videre så går det MYE krefter med til å løfte baugen, greve ned hekken og flytte vann...

Hvis jeg ikke husker feil så gir ca 26-2700 rpm ca 7 knop. 34-3500 gir rundt 9...

Takk for innspillene folkens. Må si at flaps bare frister mer og mer nå! :thumbsup:

Må bare finne ut hvor jeg kan stå å lage den, og ikke minst hvordan... Så langt så begrenser mitt glassfiberarbeide seg til å skjære hull i stoffet... :giggle:

Sitter å tenker litt... (jeg vet, fali ting å gjøre :giggle: )

Er det noen som har erfaring med å lage flap av f.eks en aluminiumsplate og skru fast med noen støtter opp til hekken i stedet for å støpe glassfiberflap? Ser for meg at det kan være litt enklere?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...