Kenneth 81 Startet 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2016 Jeg har en 89-modell Biam 800 med en Yanmar 75hk under dørken. Den har ikke noen flap og setter seg dermed ganske mye på baken når jeg gir litt gass. Fra 2500 til 3500 rpm så justerer gasshendelen baugvinkelen langt mer enn hastigheten... Derfor frister det litt å montere en flap av ett eller annet slag for å få øitt mer løft bake og kanskje ett par knop mer fart. Biam har vel takket for seg for lenge siden så det er vel ikke mulig å få tak i noen original flap lengre? Er det noen som vet hbor man kan få tak i en flap som passer, eventuelt hvor man kan få lagd en flap? Og hva noe sånt kan koste? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
marius Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Bennett hydrauliske flaps fås i alle størrelser hos Maritim. Du kan lese om beregning av størrelse på Bennett sin hjemmeside. Er usikker på om du oppnår høyere toppfart, men du vil sannsynligvis plane i lavere hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Biam 800 er en rundhekket halvplanende snekke så den trenger en fast flap som er like bred som båten for at det skal hjelpe noe særlig. For å plane må jeg nog ha 100+ ekstra hestekrefter og gjøre noe med kjølen Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
boble65 Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Du bruker båten slik den er i sommer og lager deg ny flaps selv i vinter som prosjekt og prosjekttråd ? bare støpe deg en stor plate av glassfiber oppå kryssfinerplate med plast på. Ta den av og tilpass hekken så bygge videre. Eller pappmal av hekken som du så skjærer plata til. Du må jo ha noe å gjøre i vinter! ? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Har hverken lyst til eller plass til å støpe selv, så håper på å finne noen som kan gjøre jobben for meg. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
boble65 Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Og hva skal vi gjøre da i vinter? Vi som liker og lese prosjektråder.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Og hva skal vi gjøre da i vinter? Vi som liker og lese prosjektråder.. Her støtter jeg Boble 65 fullt ut! Bare å vinterlagre Biamen på Kambo så har du tilgang til verksted gjennom hele vinteren!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kenneth 81 Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Tenkte jeg skulle LESE prosjekttråder i stedet for å skrive dem i vinter Dessuten så synes madammen at jeg tilbringer alt for mye tid på Kambo allerede... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Stein Erik Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Biam 800 er jo ikke noe planende båt! Vi hadde en slik på åtti tallet! Skummel i max fart ,med bølger fra akter! Spiss i baugen, løft i hekken, lett for at den skar ut! Har selv fått vann ombord fordi den skar ut og la seg så langt over at vannet kom inn over ripen! ( På siden) Hadde aldri turt å gi den mere løft akterut! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 (redigert) Hva hadde du av maks fart påden? Har ingen planer om å montere ett spisestuebord på hekken, bare en liten flap (ikke ulik de Biam leverte selv) for å få baugen ned i hastigheter over 6,5-7 knop. Redigert 25.Juni.2016 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Stein Erik Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Husker ikke nøyaktig, men mener at vi kom opp i nærmere 15.knop. Det er den " verste" båten vi har hatt! Medsjø var skummelt! Båten har ikke bæring i baugen,for spiss og smal. " Planer" i hekken! Dårlig kombinasjon! Helt ok i snekkefart 6-7 knop! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Sikker på at det ikke var noe galt med den båten? Alle andre jeg har snakket med som har eller har hatt Biam 800 skryter av sjøegenskapene. Min går jo ikke så fort, men har hatt den opp i ca 10 knop med lett båt. Merket ingen unoter hverken med eller mot sjøen da selv med en del bølger. Tvert imot så synes jeg den går veldig fint i litt sjø. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Stein Erik Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 (redigert) På vestlandet er grov sjø vanligere enn smul sjø. Vi var bare glad at vi fikk solgt den. Vi hadde nok en av de tidligere utgavene. Ble brukt som demo båt på en båtmesse i Bergen. Redigert 26.Juni.2016 av Stein Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Har heldigvis uansett båten i andedammen/Oslofjorden. Hva slags motor hadde du i den? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Stein Erik Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Mener å huske at det stod en Yanmar 77.hk i den. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Omtrent samme som i min da. (Yanmar 75hk). Det var flap på den? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Stein Erik Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Hvis du mener den fabrikstøpte utflatingen bak,så var det vel flap? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 1.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 (redigert) Tenker på sånn flap som stikker litt ut fra skroget. Noe lignende med dette (på en Scand): Jeg har sett Biamer med noe lignende, men fant ikke noe bilde. Har ikke noe nærbilde av hekken min, men slik ser den ut: Redigert 1.Juli.2016 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
biam mandal Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Ja bare for og komme med et svar ang fart på biam. Her blir det skrevet mye og har lest meg grønn på dette. Så jeg har prøvd på et prosjek selv. Har en biam 800 fra 83 der jeg satt inn en yanmar 4lh-dte med 163hk. Å båten ligger veldig fint i vannet helt opp til nærmere 20 knop. Først da begynner den og legge seg til en av sidene, men om du balanserer båten 100% på vekt så oppnår jeg 22-23 knop. Dette er uten flaps. Men har funnet ut at å øke farta mellom ca7 knop og opp til ca12 krever mye kraft, da den setter seg en det på baken før den slipper taket. ( og det er jo der jeg i prinsippet ønsker og ligge på marsj fart) Så har stor tro på at en flaps i dette tilfellet hadde vært til stor nytte. Dette blir nok et prosjekt for min det til vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 6.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 Frister mer og mer med flaps ja. Min setter seg veldig tydelig på baken fra 6,5-7 knop og oppover. Det skal ikke mye krefter til for å få den opp til 7 knop, men derifra og videre så går det MYE krefter med til å løfte baugen, greve ned hekken og flytte vann... Hvis jeg ikke husker feil så gir ca 26-2700 rpm ca 7 knop. 34-3500 gir rundt 9... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
biam mandal Svart 6.August.2016 Link til dette innlegget Svart 6.August.2016 (redigert) Ja stemmer bra det. Jeg ligger på 7 knop på ca 1400rpm. Og må opp på ca 12knop og 2200rpm før den begynner og komme seg opp litt bak igjen. Og registeret mellom 7 og 12 går både motor og båt tungt i vannet. Så har stor tro på flaps?? Redigert 6.August.2016 av biam mandal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 På min Ramin, som ligner litt på Biam har jeg faste , omtrent firkantet flaps. Dette gir god løft. Brøyter litt i området 7-12 knop. Supert å marsje i 13 knop i plan. Båten er dønn stødig opp til 20 knop. Jeg greier 25, men da bør det være rimelig flatt vann. Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 10.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Takk for innspillene folkens. Må si at flaps bare frister mer og mer nå! Må bare finne ut hvor jeg kan stå å lage den, og ikke minst hvordan... Så langt så begrenser mitt glassfiberarbeide seg til å skjære hull i stoffet... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 12.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Sitter å tenker litt... (jeg vet, fali ting å gjøre ) Er det noen som har erfaring med å lage flap av f.eks en aluminiumsplate og skru fast med noen støtter opp til hekken i stedet for å støpe glassfiberflap? Ser for meg at det kan være litt enklere? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.