Jump to content

4takt utenbords, mindre forbruk på nyere modeller? (ca 70hk)


utternS52

Recommended Posts

Hei alle sammen. Etter å ha flyttet min 15 fots Dromedille fra stille og rolige Nordfjord og over til mere værharde Bergen, melder behovet seg for en litt større båt.

I tillegg så har jeg en eldre ( ca 1990mod) 50hk Mercury bakpå som super lommeboka mi tørr for hver liten tur utpå fjorden.

En av de lokale deleforhandlerne kunne Mercury ut og inn, og han fortalte meg at disse motorene ble utviklet sent på 60 tallet, og derfor ikke noe rart den super bensin. Jeg har lurt på å oppgradere motoren til en ny 4takt, men i og med at jeg synes båten blir for liten i forhold til de lokale værforholdene, må vel den også byttes.

Det ble en lang innledning, men nå skal jeg komme til poenget..tanken min er å få tak i en eldre skjærgårdsjeep eller en daycruiser på 18-19 fot, og heller kjøpe en ny påhengsmotor.

Tenker det er lurest å legge pengene der, for det som er viktig for meg nå er driftsøkonomi. Både på forbruk, og på service..så får båten heller være litt moden i alder.

Jeg ser for meg en 60-75 hk 4takter..men far liker fortsatt litt fart og spenning, og ser også litt på 90hk. Nå begynner poenget å nærme seg her..er det en logisk grense på hvor forbruket virkelig begynner å øke proposjonalt med hester?

Er differansen mellom 50 og 70 hk mindre enn differansen mellom en 70 og 90 hk? Det er kun 4takter som er aktuelt, jeg er lei av å være på båttur uten å kunne snakke med de andre som er med..og er det også et skille på årsmodell jeg bør ta hensyn til ang drivstoff?

Er tidlig 2000 modeller markant mere tørst enn senere 2000 feks, eller er det bare målbare forskjeller? For å si det på en annen måte, var det et spesielt år det skjedde noe markant på motorfronten? Budsjettet mitt er ca 140.000, der jeg ser for meg 70-80.000 på motoren og ca 50-60.000 på båten..håper på gode råd og tips

Uttern S52

With Vital Dromedille 15 

Skibsplast Familyship 19

 

Link to post

såvidt jeg har sett i tester , så er det ikke de enorme forskjellene i forbruk akkurat , 4-taktere imellom.   Og gamle forgassermotorer kan gå like billig som nyere EFI motorer (fordel efi: enklere kaldstart og sannsynligvis bedre på utslipp) 

 

Jeg vi si at det som vil ha mest å si på forbruk da er båten, et lettdrevet skrog vil kreve mindre suppe pr tid og distanse enn et mer tungdrevet skrog.   Samt hvor travelt du har det

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mercury 50HK fra 1991 trekker 21.6L pr time, noe jeg synes ikke er altfor ille på WOT. Kanskje du har påhengeren før der? At den sluker bensin sånnsett sammenlignet med nyere 4T kan jeg ikke heelt skjønne. ^^

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/mercury-50-hk

 

"TESTRESULTAT MED 2 PERSONER

Motor Honda 45 Mercury 50 Yamaha 50

Propell 14 1/4" 13" 14"

Heisning 15 mm 30 mm 40 mm

Maks turtall 5600 5400 5400

Fart i knop:

Maks 26,8 29,5 28,6

- 500 omdr. 24,3 27,0 26,0

- 1000 omdr. 22,0 23,2 23,2

Drivstoff- liter/time:

Maks 13,8 21,6 21,6

- 500 omdr. 11,4 16,8 18,6

- 1000 omdr. 7,8 12,0 14,4"

 

EDIT: Ser også at nye Mercury 50HK bruker 17.5L pr time iflg "http://www.boat-fuel-economy.com/mercury-p%C3%A5hengsmotor-forbruk".En forskjell på 20% fra gammal 2T til ny 4T er da ikke så imponerende? Er jo tross alt små motorer vi snakker om, og forskjellen blir større når du har 150HK++.

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Her er den nye motoren til 80.000 du ser etter http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=71025356

 

Samme motor finnes jo også i 100 og 115 hk utgave. Ikke så veldig mye ekstra for flere hester hvis du har råd, og båten tåler det.

Jeg har 115 hk utgaven på min 18-foter og greier 44 knop med den.

Forbruket øker nødvendigvis ikke proporsjonalt med antall hester. Forbruket har jo mere med hvor mange hester en båt trenger for å oppnå en viss ønsket fart.

En F115 bruker ikke mere enn en F80 i samme fart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mercury 50HK fra 1991 trekker 21.6L pr time, noe jeg synes ikke er altfor ille på WOT. Kanskje du har påhengeren før der? At den sluker bensin sånnsett sammenlignet med nyere 4T kan jeg ikke heelt skjønne. ^^

 

 

høres ut til at trådstarter har den gamle 4syl, mens 91mod var 3syl, ganske fersk på markedet da mener jeg.  (og iflg testen så brukte den jo merkbart mer suppe enn Hondaen ) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

På full gass er det vel ikke den dramatiske forskjellen i forbruk på gammal 2-takt og moderne 2-takt/4-takt (men desto mere støy og oljeblandet eksos).

Men på andre turtall der man som oftest befinner seg, er det som regel større forskjell.

Nyere 4-taktere har f.eks. Lean-burn teknologi som gir ganske lavt forbruk rundt 3-4000 rpm.

 

Men E-tec og Optimax 75/90 hk er fortsatt bra alternativ, og støyer ikke helt slik som de gamle 2-takterne.

Forbruket er også gunstig, og på høyde med tidlige 4-taktere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du kommer til å merke stor forskjell på forbruket fra en eldre 2taker til en nyere 4takter,det har jeg erfart flere ganger.

 

Om den nyere 4takteren har forgassere eller innsprut spiller ikke så stor rolle,men kjøp heller litt større motor enn en som er litt liten. 

Da kan du slakke ned mye på gassen og motoren har liten motstand.  Godt argument for å kjøpe litt større motor :wink:

Link to post

Bedre støymessig også med en større motor som ikke trengs å pines på fullt.  Men kan jo være vektforskjell mellom forskjellige hk å ta hensyn til , ikke alle båter er like glade i mye vekt bak mens andre tåler det fint

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...