Jump to content

Waeco kjøleboks på landstrøm

audun01

Recommended Posts

Jeg var på nippet til å kjøpe Waecos EPS 100 nettadapter til kjøleboksen. Selve dingsen er enkel: B+ og B- fra batteriet, og C+ og C- til kompressoren.

Problemet mitt er at selve kjøleboksen er tilkoblet med mange flere kabler i forskjellig farge. (Jeg har et skarpt jpg-bilde, men det lar seg ikke kopiere inn i dette innlegget pussig nok).

På Maritim kunne de ikke gi meg noen rettledning om hvilke farger som skal kobles til nettadapteret, og jeg tør ikke ta risken og eksperimentere.

Noen som har gjort dette selv, og kan gi en sikker fremgangsmåte?

(I tidligere tråder har noen spurt om det samme, men fikk bare til svar at "det er ikke verd det," angivelig fordi kjøleboksen uansett bruker lite strøm(?) ).

Mvh Audun

bilde

C+ og C- er vel strøm til kompressoren.. du har vel bare en sort og rød til det ?

Hvilken kjøleboks har du ?

Uansett skal pluss og minus som du har på kjøeboksen i dag ( der kjøleboksen er koblet på batteri ) flyttes til C+ og C- på nettadapteret. så skal det klabler fra Batteri til Nettadapteret.. 

eller enklere, nettadapteret skal kobles i mellom pluss og minus som går til kjøeboks i dag ;)

Redigert av Gtir_man (see edit history)

Ok, det begynner å demre.....strømmen fra batteriet går som standard til kjøleboksens koblingsboks i den røde (+) og den svarte(-) kabelen. (Alle de andre kablene kan jeg ignorere (?)). Da kan jeg løsne disse fra koblingsboksen og koble dem til EPS 100-nettadapteren:  rød til B+ og svart til B-.  (-> altså kablene fra batteriet). Deretter kobler jeg en ny rød kabel fra C+ og en ny svart kabel fra C- til den opprinnelige plasseringen av batterikablene på koblingsboksen. Resultatet blir altså ganske enkelt at EPS 100 blir koblet "mellom" batteriet og kjøleboksens koblingsboks.

Rett? Galt?

Når man kobler til landstrøm vil EPS 100 automatisk koble ut batteristrømmen, og istedet fungere som en transformator og likeretter for landstrømmen inn til kjøleboksen. Slik jeg oppfatter det.

mvh audun01

Jeg har koblet opp denne i år på kjøleskapet mitt. Basis er at den går på 220V som du sier, og det gir mye mer effekt i kjøleskap en 12V. Videre kan man velge å legge ved 12V ledninger. De vil da koble inn automatisk om 220V blir borte. Selv har jeg valgt å ha en bryter for 12V, slik at jeg kan bestemme om jeg vil ha den på eller av på 12V. Jeg har dermed kunne skjult hele boksen og alt fungerer automatisk og perfekt.

C+ og C- er pluss og minus fra kjøleskapet til eps100.

B+ og B- er ledningene fra 12V til eps100.

Plugg boksen i stikkontakt.

Andre ledninger skal du ikke tenke på.

I praksis vil dette bli:

1. dagens ledninger + og - som går til kjøleboks skal plugges på B+ og B-

2. Du legger to nye ledninger mellom C+ og C- til + og - på kjøleboks hvor du fjernet ledningene og satte på B+ og B-

Du kommer til å bli fornøyd, er hvertfall jeg.

Redigert av Jori (see edit history)

@Jori - hvorfor blir det mye mer effekt på 220v? Høyere spenning ut enn std. batterilading? Unngår spenningstap i kabling frem til kjøleboks/skap?

Noen som har målt?

Kaffelars, kan jeg ikke svare deg på, men merker kjøleskap og fryseboks har en helt annen fart. Fungerte jo greit med 12V, men merker forskjell nå ja, og merker jo forskjell når jeg reiser ut og ligger på 12V versus 220V.

Har ikke målt kaffelars, men skal jeg gjøre neste gang jeg tar frem kjøleskapet. Litt jobb da det er skrudd fast i veggen bl.a.

Ok, tenker dette kommer av at adapter gir eks. 15 volt og har tilnærmet null spenningsfall til kjøleboksen - i forhold til originalkabling fra batteribank, evt. via bryter i dashbord og tilbake til kjøl med litt forskjellig tverrsnitt og koblinger på veien.

Ligger da laderen og hviler på 13,7Volt og man mister etpar volt på veien når kjøl er i drift, så er nok dette årsaken til at direkte 220/12v konvertering oppleves mye bedre :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...