Per Tore Startet 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2016 Kjøpte i fjor en rimelig Arimar 290 som var i dårligere forfatning enn jeg trodde. Tar inn vann i dobbeltbunn mange steder. Bla.a i kjølen (som er ganske tynnslitt enkelte steder, men denne har jeg uansett tenkt å plastre opp igjen). Synes laminatet virker ganske tynt overalt, og det er tretthets-sprekker i gelcoat flere steder i dørk ved avstivnger etc, som tyder på det. Synes også dørken svikter "for mye" når jeg er i den til at det ikke vil dannes nye tretthetssprekker hvs jeg reparerer de som er der. Båten har også styrekonsoll med en bøyle for å holde seg fast i, og det er relativt stor belastning fra denne på dørk. Jeg har også funnet (under gammelt bunnstoff) langsgående sprekker (i gelcoat) langs steglister. Spørsmålet er om det finnes et "vanntett" skum på markedet som jeg kunne fyllt dobbeltbunnen med. Dette vil forhåpenligvis hindre vanninntrenging, samt å stive opp dørken? Har funnet noen tråder om emnet her på BP, men de er gamle, og teknologien har (forhåpentligvis) kommet et stykke. Dette trenger ikke være en evigvarende løsning. Holder det i 4-5 år er det godt innafor. Ser uansett for med å kassere båten etter dette. (Potonger er også godt slitte) Båten blir forøvrig tatt opp på henger når den ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Tror ikke du får tak i slikt skum som privatperson i overkommerlige kvanta. Vanntro er nok mannen til å svare på dette. Jeg har imidlertid et annet forslag. Ta en vinkelsliper og skjær bort et stort stykke av dørken (så stort som mulig). Gå på byggmax e.l. og kjøp en xps plate (koster mindre enn hundre kroner). Lim plata oppunder dørken med Bostik Maxibond Extreme. Rund av hjørnene og laminer tre lag epoxy og rovingduk over plata og helt ut til kanten. Obs xps plata må stoppe 5 eller 10 cm fra kanten. Til slutt laminerer du inn plata igjen. Et annet alternativ er å lime eller støpe inn avstivninger under dørken og så støpe fast plata igjen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 enig ^ .. og med det samme dørken er ute så kan du jo benytte anledningen til å plaste i steglistene innenfra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Det var lurt Ivar, det blir jo det peneste. Dette vil dessuten bli en varig løsning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Per Tore Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Takker for svar. Bra løsninger det her, men så var det det med tida, da... ? Blir nok og plastre kjølen (som forøvrig ikke var fullt så ille som jeg først trodde), og steglista utv, samt og reparere/ev. forsterke avstiveren I dørken. Eneste grunnen til at denne avstiveren I dørken er "kuttet" midt på, må vel være drenering vil jeg tro, så tenkte lage en liten (lav) avstiveren mellom disse.(Ev. kun plastre opp skadene). Vet ikke om den tar inn noe vann her heller, så kan godt hende denne modifiseringa kan vente til høsten. Tips taes imot med takk. Ser heller ikke ut som sprekken i steglista lekker vann, mulig den også blir vinterprosjekt. (Merker at jeg ble latere og latere underveis I innlegget ? ) Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 27.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Fikk båten av Hengern og snudd den. Da så jeg at hovedsynderen var enden på øyebolten som er synlig på første bildet. Enden hadde rett og slett slått et hull I kjølen. Slipte meg inn med en liten luftdreven båndsliper og fikk slipt bort ca 2 cm av denne bolten. Det hjelper nok på tenker jeg.? Slipte meg også igjennom den sprukne gelcoaten I steglista. Her var det en gjennomgående 40 cm lang sprekk helt igjennom laminatet. Slipte meg nesten helt igjennom og la på strimler med glassfiber. (Slipt halvveis ovenfra og ned på bildet) Ikke imponert over støpejobben ved steglista. Mye luft og delaminering. Ble en "fort og gæli'-jobb" dette, men fikk streng beskjed av junior at båten MÅ være klar til helga? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Tror den løsningen Ivar og Komodo har foreslått er den peneste og mest holdbare. Dersom du er ute etter aller enkleste løsning, men som er en ræl løsning, kan du fylle med byggskum... Har sett noen gummibåter med dette i pløsene, og det fungerer jo i og for seg greit det. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Per Tore Svart 27.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Har slått fra meg skum-ideen, beholder dobbeltbunn som den er, og er godt I gang med støyping. Blir en kvikk-fiks dette, men tror dette uansett kommer til å overleve båten. Tror ikke jeg gidder å gjøre noe med dørken, ihvertfall ikke før høsten. Tettet hull I kjølen. (Ved siden-mitt favorittverktøy?) Steglist ferdig plastret Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Helt rett som Komodo sier, du får ikke tak i vanntett skum i så små kvanta som privatperson. Det leveres som 2-komponent på fat eller bulk(2-komp. byggskum er heller ikke tett). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.