Eureka Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Lekker det vann inn i glassfiber og kjernemateriale der hvor gelcoat er krakkelert og sprukket opp? Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 3.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Jeg er usikker på hvordan delamineringen er i detalj. Det jeg vet er at det er mykt i område når man presser fra undersiden og oversiden. Og jeg har konkludert med at det trolig er fukt da jeg har lokalisert 2 mulige årsaker til vanninntregning. Mener dere fortsatt at det er umulig å håndtere dette fra undersiden? Jeg kan vel like gjerne åpne fra undersiden så får jeg i hvertfall ikke et ødelagt dekk etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Hvis du kommer til fra undersiden så er vel det å foretrekke tenker nå jeg. Utfordringen er selvsagt at du må jobbe oppunder dekk, fordelen er at det du gjør blir skjult, så finishen blir ikke så nøye. Hvis du gjør denne jobben regner jeg med at du bruker divinycell? I tilfelle så blir det jo å lime inn ei tilpassa plate og stemple godt opp på flere punkter med flere mindre platebiter som fordeler kraften på hele arealet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nevermind Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Hvis du i første omgang borer noen hull fra undersiden vil du kunne se om det er fukt/råte i balsaen. Jeg vet ikke helt hva som er fordelene med balsa, men jeg tror nok jeg ville gått for divinycell jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 (redigert) Divinycell må ikke brukes på steder hvor det er høy kompresjon, dekksgjennomføringer eller hvor det skal være styrke etc. Om du har gjennomføring på et sted, som du beskriver, kan du støpe inn finer på stedet. Der boltene går gjennom, helstøper du selve hullet, deretter borre opp. Da lekker ikke vann inn i laminatet og du har høy styrke. Ellers er jo divinycell bra. Og når du først er igang, kan du jo sjekke alle gjennomføringer om de er helstøpt... :) Redigert 3.Juli.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Du vet det Eureka, at det fine med slike prosjekter her på baatplassen er at vi bare kan sitte hjemme i vår stue og fortelle ham hva som er lurt å gjøre og hvordan Men vi møter jo oss selv i døra når vi selv skal ha gjort noe Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eureka Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Åjada.... Det er mangt man skulle ha gjort! :) -og mener andre skulle ha gjort... :) Deriblant fixe egen fuktig balsakjerne... :) Alternativt er å borre hull på undersiden og sette ei vaskebalje under. Det kommer til å funke i mange år, bare man tømmer bøtta. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 (redigert) Problemet med rep. fra undersiden er at du jobber mot tyngdekraften. Jeg ville gjort følgene: Bor et inspeksjonshull eller to fra innsiden ikke gjennom dekket over, men nok til å sjekket: skum eller balsa? Vasstrukken? Er det råtten balsa må du bytte kjerne, da er det ingen annen vei enn å skjære bort en del av dekket og bytte ut kjernen. Da ville jeg valgt Divinycell for rep. Er det skum kan du følge tipset med å bore flere hull ovenfra og la skummet tørke over vinteren, og så fylle med epoxy som beskrevet, med unntak av at jeg ville først hatt i epoxy som ikke er tyknet slik at den fyller opp rillene i Divinycellen. Men etter at det er herdet ville jeg slipt ned hele området til glassfiber og laminert over med et par lag glassfiberduk og epoxy. Sparkle, slipe, sparkle slipe,,etc. med gelcoatsparkel før sluttfinnish med topcoat. 100% finnish er vanskelig. Et triks er å lime på Treadmaster e.l. Eurekas kommentar gjelder gjennomføringer,,f.eks et skruefeste. Trikset der er å bore hullet, og frese ut kjernematerialet ( bøyd spiker funker på skum, for bala en dremmel-fres ) Da har du et hull med et større tomrom mellom de to laminatene. så, må du fylle tomrommet med epoxy ( tape på undersiden om du har og boret i gjennom). Så,borer du på nytt gjennom epoxypluggen når den har herdet. Gjort riktig har du en plugg som hindrer kompresjon og som hindrer vanninntrenging i kjernen. Se forøvrig her : https://baatplassen.no/i/topic/117703-prosjekttr%C3%A5d-26-fot-seilb%C3%A5t/ Redigert 4.Juli.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Takk for mange gode innspil. Har lagt ved noen bilder. Det var rimelig råtten guffe i dekket(jeg tror det er balsa) ?Det myke område er nok 40x40 cm ca. Revet ut det meste av råttent materiale. Har veldig lite lyst til å gå på fra oversiden her. Noen gode ideer for videre fremdrift? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Har du forsøkt å støpe opp ned ? Jeg synes det er utfordrende nok å støpe på vertikale flater. Polyester og epoxy er ganske flytende når du jobber med det. Skjønner at du ikke har lyst, men tror fortsatt det er minst jobb å ta det ovenfra. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Krimart Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Ta det ovenfra. er ikke håpløst mye jobb å få en vanntett og god reparasjon. Skjær opp glassfiberen md tanke på at du kanskje kan ha behov for bruke igjen den delen du skjærer bort - i alle fall som en mal. fjern alt råtten balsa. Dessverre kan vann spre seg langt i råtten balsa men... du får ta det stegvis hvis det er mye råte. skrap og slip det rent med mot glassfiberen under. Har du boret hull og /eller det er sprekker i laminatet under kan du tape igjen hullene fra undersiden og laminere et lag over. (altså på oversiden av det nedersrte laminat-laget. Skrap, slip og aceton før laminering. Kan være nødvendig med støtte nedenfra hvis det sagger. Skrå-slip ca 3 -4 cm.av kantene av hullet du har kuttet for å klargjøre for laminering. Masker rundt kanten av slipingen. Så skjærer du til og limer på divinycel skum og klipp til et lag glasfiberduk som paser over skummet litt opp på kanten, et lag halvveis op og et lag som passer helt ut til maskeringtapen. Lim på skum med rutene på opp, og fyll opp med epoxy fra oversiden, (jobb det godt med i divinycellen med en tapetskrape. Laminer det første laget med glassfiber, glatt ut med tapetskreapen og sørg for å få ut alle luftbobler. Du kan nå velge å vente til dette har herdet eller forsette å med å laminere på med epoxy/ glassfiber. Det er mulig å forsette, men med fare for ødelegge det første laget. Men med litt trening går det bra. Velger du å ta en pause må du vente til det herder helt, slipe lett og avfette før du laminerer neste lag. Tre lag med duk burde vel holde men for sikkerhets skyld kan du ta fire - men det avhenger jo også av tykkelsen på duken. Biltema sin er OK og grei å jobbe med. Det neste er å få en fin finish. det enkleste er en bit treadmaster e.l. som limes rett på. Men vil du ha fin og plettfri gel/topcoat er det sparkling og sliping i diverse omganger. Det kan være vanskelig å få området helt plant, når du laminerer så som nevnt støtt opp under før laminering og sparkle med stålplast før du avslutter med topcoat. Må du ha sklisikkert dekk ville jeg gått for treadmaster, men du må vel tenke i gjennom hvordan det kan gjørs for å ikke se rart ut. https://www.treadmaster.co.uk/collections/m-grade-original. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Hvis du aldri har jobbet med glassfiber/ epoxy før ville jeg tatt en test først med litt glassfiber/epoxy på en bit av divinycellen for å få feelingen- Kan være en god investering. husk at epoxy herder fort hvis det er vamt i været så du må ofte jobbe raskt. Ikke lag for mye epoxy om gangen, det herder i koppen og blir varmt. Hvis alt blir galt når du laminerer, det blir rynker og bobler og epoxyen begynner å gele før alt ser bra ut, er det bedre å rive av alt og tørke opp, og så prøve igjen på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Solvind Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Det er sagt mange ganger...og nå sies det igjen; støping under dekk (opp/ned) er ikke bare enkelt å få til, iallefall ikke med tradisjonell matte. Om du har penger å bruke er det enklere med en litt tynn vevd duk, f.eks en 200g/m2 variant, men de koster en del. Jeg er ellers på lag med de som mener at det må åpnes, ryddes opp og ut, tørkes, legges i nytt og støpes igjen. Boring av hull og ifylling av epoksy vil neppe bli godt og varig med blaut balsa inni der. Ikke vil det feste..og du må bore flere hull enn du gidder. Finishen vil lide og det er risiko for at det vil begynne å lekke igjen. Jeg har gjort litt av hvert..og jeg ville helt klart valgt å gjøre jobben ovenfra. Skjær bort så mye dekk i ett stykke som du mener må til for å få ut alt, skift ut det ødelagte materialet og legg dekket på plass igjen og støp det fast. Om det er deler av dekket som er uten sklisikring eller annet, altså glatt.., er det ikke så vanskelig å få en bra finish her til slutt. Vinkelsliper med myk rondell og passe slipepapir med lett hånd gjør susen. Skråkantene på støpen som nevnes oppi her bør være minst 10 ggr tjukkelsen på laminatet som skal støpes sammen. Alle flater som (forhåpentligvis) skal feste til distansematerialet må være grundig forberedt for å få god vedheft. Et "sandwhich-laminat" som det er snakk om her "virker" bare når alle tre lagene henger sammen. Det snakkes en del om divynicell og balsa som materiale.. Vel; jeg ville faktisk vurdert kryssfiner også. Jeg ser ikke bort fra at det kan være enklere å få god heft mellom fineren og GRP'en enn de andre alternativene. Billig er det og.. Ulempe; den tåler ikke allverdens med vann før den gir trøbbel. Fordel; du kan montere beslag hvor du måtte ønske.. Om du vil ta i litt finnes det "maritim" finer som er limt med et lim som tåler vann. Endeveden på finéren vil likevel trekke vann med svekkelse som resultat. Om du velger "myke" distansematerialer (divinycell/balsa) er det helt avgjørende at du legger inn en hard kjerne der beslagene skal være.. Epoksy er nevnt, men en god sparkel i kombinasjon med finér vil også funke. Jeg har brukt glassfiberforsterket sparkel fra Biltema i kombinasjon med finér i lignende tilfeller. Funker som heia... Tilpasser finéren, sauser på med sparkel og dytter det på plass så sparkelen tyter ut over alt. Tilbake til dette med finér som distansemateriale; om det er mye bue på dekket kan finéren "trekkes" ned mot et egnet lim fra undersiden med skruer om du ikke har masse stein eller noe å legge på mens limet tørker. Skruer vil ikke bite allverdens i divinycell og du kan oppleve at heften mot innerlaminatet ikke blir så bra som den burde.. Har du vekter å legge på så er forsåvidt ikke dette den største utfordringen. Oppsummert: Få av dekket, skift ut, legg på plass og støp igjen. Jeg mener polyester vil funke til denne jobben, også om du velger divinycell. Du får kjøpt tykningsmidler til polyester også for ifylling i rutene i divinycellen om du velger det. Polyester er billigere og herder raskere enn epoksy..så fremdriften bør kunne bli raskere. Obs for løsemidlene i polyester... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Bruk Divinycell, det vil ikke råtne. Epoxy+vevd duk er enkelere å jobbe med, prisforskjellen er noen hundrelapper. Det bygger mye mindre enn matte. Ja polyester herder fortere, men du kan laminere epoxyen vått-i-vått. Epoxy+ duk er 10-20 ganger sterkere enn polyester og matte. Epoxy fester bedre til balsa. For å få epoxyen inn i rillene i divinycellen er det best at den er u-tyknet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Nå tror jeg at du må slå av litt for kjente. Det er marginalt å vinne rent styrkemessig i slike applikasjoner. Bruk Divinycell som ikke er slisset. Mye greiere. Og bruk limsparkel for å montere Divinycell. Den skal omsluttes helt av limsparkel. Og kjernematerialet skal grunnes før bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.