Jump to content

Volt før batteri tomt


TerjeØ

Recommended Posts

Skru av kjøleskapet før du tar knekken på batteriene!

Haha joda, men jeg får vente til jeg faktisk er tom for strøm, målte batteriene igjen for 15min siden å de viser 12,4

I natt skrur jeg av alt, så håper jeg kan ligge 1 døgn til ?

Tror vi tar en liten tur til daftø med ungene i morgen.

Link to post

Haha, batteriet holdt det.

Kom oss inn til strømstad spa og satt på lading, trodde jeg!! Haha var blitt No feil med laderen så denne sto og blinket mellom alle lampene.

Dro ut stikken og satt de på igjen og da virket det bra.

Men jeg hadde ladet ut batteriene for mye alt.

Målte 11,9v og det er langt unner det jeg ønsket.

Får håpe batteriene har klart seg nogenlunde ?

Link to post

Blybatterier klarer seg best uten å bli brukt, og hvis man MÅ bruke det, så er det veldig viktig å få det fulladet igjen så raskt som mulig. Batteriet i mobilen trives best med  40% lading - å tappe ned et blybatteri til 40% vil svekke det alvorlig. Det er helt forskjellige kjemier.

Link to post

Kjøpe et sett til med batterier. Da har man alltid et sett en ikke bruker, voilà  :giggle:

Oi så mange morroklumper. Men jeg har faktisk rett - et blybatteri vil vare "evig" hvis det bare vedlikeholdslades. Så til nødstrømsaggregater ol, det man uansett bytter batteriene etter å ha vært trigget, er blybatterier helt suverene. Envher utlading av et blybatteri vil slite på det, avhengig av hvor dyp utladingen er, og hvor lang tid det går før det blir ladet opp igjen. Å komme med utsagn som at "dette batteriet tåler 90% utlading uten å bli svekket, er helt meningsløse. Alle blybatterier blir svekket av 90% utlading, og vil sannsynligvis være ødelagt.

Link to post

Oi så mange morroklumper. Men jeg har faktisk rett - et blybatteri vil vare "evig" hvis det bare vedlikeholdslades. Så til nødstrømsaggregater ol, det man uansett bytter batteriene etter å ha vært trigget, er blybatterier helt suverene. Envher utlading av et blybatteri vil slite på det, avhengig av hvor dyp utladingen er, og hvor lang tid det går før det blir ladet opp igjen. Å komme med utsagn som at "dette batteriet tåler 90% utlading uten å bli svekket, er helt meningsløse. Alle blybatterier blir svekket av 90% utlading, og vil sannsynligvis være ødelagt.

Ser du sitere meg i flere tråder. Har jeg trakket på noen tær?

Ny bruker med såpass innsikt så lukter det mose her

Link to post

Blybatterier klarer seg best uten å bli brukt, og hvis man MÅ bruke det, så er det veldig viktig å få det fulladet igjen så raskt som mulig.

Egentlig et greit utgangspunkt.

 

Alle forstår jo at batteriene skal brukes, men om man er avhengig av 70-80% nedtapping for å komme seg gjennom en helg på sjøen har man enten for liten batteribank, eller så har man ikke tilpasset forbruket i forhold til den banken man har. Hvis man putter inn et batteri eller to ekstra kan man redusere nedtappingsgraden radikalt, batteriene lever et penere liv, og man slipper å bære så mye bly mellom båten og butikken. Forhandlerene vil også få en vesentlig reduksjon i reklamasjoner på batterier som er feilbrukt.

Link to post

Jaja.

Skjønner dette, men jeg startet tråden for å vite ca når batteriet var ved 50% daa jeg bare har et voltmeter for å sjekke tilstanden.

Men ser jeg ønsker meg mer batteri tid, klarer meg idag 2,5 døgn i uthavn før jeg trenger å lade.

Kommer nok også til å få meg solcelle neste sesong ?

Er jeg heldig med været så vil det hjelpe meg litt.

Link to post

Solcell er bra.

Monterte 95 W Sunpower SPR-95 og Steca PR 1515 15A regulator siste dag før ferien (2009). Koplet  det til den ene batteribanken ”B” 2x 140AH
Byttet også kjøleskap inn med et Isotherm 85 ltr ASU  i (2009 )

Er fornøyd enda med dette opplegget.

I uthavn mister jeg 1% om natten holder (hode  godt over vann om dagen hvis solskinn)

PS.

 Når kjøleskapet ikke har noe i fryseboksen, mener  er jeg at kjøleskapet trekker mindre strøm i manuell og regulatoren stilt til kl 3 -  halv 4.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg stiller kjøleskapet på laveste temperatur når jeg er underveis på motor og setter det på minimum kjøling når jeg ligger stille (jeg vet det er automatikk for det, men det har jeg ikke). Jeg har også en fryseboks ombord. De n har jeg som regel bare på under veis eller ved kortere opphold i uthavn.

 

Når jeg forlater båten for mer enn to døgn tømmer jeg kjøleskapet og tar hovedbryteren selv om jeg ligger med landstrøm. Jeg ble ovetalt en gang av kona til å la kjøleskapet stå på mens vi var borte en uke. Da vi kom tilbake var landstømmen borte. Det resulterte i to ødelagte forbruksbatterier pluss varmt kjøleskap med ødelagte varer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...