Jump to content

Kad 300 max turtall 3600

svart belte

Recommended Posts

Nøkkelen til et langt og ukomplisert liv for en marinediesel er å sørge for at motoren går uanstrengt. Det gjør du ved å sørge for at du som ett minimum oppnår spesifisert turtall, og gjerne 50-100 omdreininger over. Dette ved fulle tanker og ellers ferielasta båt. Mangler du 50 omdreininger ved wot er dette 50 omdreininger for mye. For ikke å snakke om 200 omdreininger. En motor som mangler 200 omdreininger ville jeg aldrig latt gå i lengre perioder på planende marsjturtall. Du kjører da med for høy eksostemperatur med medfølgende soting, brente stempler og ventiler og med for høy motortemperatur generelt.

Brukerne av boatdiesel.com er i stor grad fiskere som gjerne går i 4-6 timer til fiskefeltene. Der dorger de på tilnærma tomgang i flere døgn før de returnerer. Dette er båter som går både 10 og 20 000 timer mellom overhalinger. To ting er viktig for et sorgløst båtliv. For det første å ha en motor som minimum klarer oppgitt turtall, også på tilbaketuren når båten er full av fisk. Det andre er oppfølgingen av egt. Derfor har de gjerne montert et stort egr-instrument midt i glaninga fra førerposisjon.

Tony Athen skriver i en av sine artikler at han enda har tilgode å se en dieselmotor som har tatt skade av å gå på liten belastning. Motorer som går overbelastet derimot ser han konsekvensene av hver eneste dag.

skjønner hva du mener, men ut fra min følelse på båten virker det som om den går helt uanstrengt, går lett på plan og har god akselarasjon.

får gjerne måle eksostempraturen, så får vi se hva den sier

Angående det med turtall og knop.

Våres båt var full av groe og rur i fjor, fikk 3300 rpm og 23 knop. Med ny stoffet båt klarer motoren 3800 rpm og 36 knop. 

båten har nylig vært på land faktisk to ganger 1 av de bunnsmurt og der volvo penta verksted har gått over proppeler og drev groe etc.  de fant ingen ting

skjønner hva du mener, men ut fra min følelse på båten virker det som om den går helt uanstrengt, går lett på plan og har god akselarasjon.

får gjerne måle eksostempraturen, så får vi se hva den sier

Båten går ikke uanstrengt hvis du mangler over 200 omdreininger. Omdreiningene må måles med sk. phototach da vanlige turtellere er unøyaktige. Spesiellt de som henter signalet fra dynamo. Phototach får du på BP til noen hundrelapper.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Dette T-stykke som sitter under EDC kontrollunit henter turbotrykk fra innsuget. Benyttes vel bla. til røykbegrenser? Lett for å samle seg kondensvann i T-stykket som kan skape problemer med kontrollunit. Bor ett 3mm hull i den "frie" enden av T-stykket for å drenere vannet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Hva med å begynne med det kanskje "åpenbare"? Sjekk propellene! Det kan jo hende at disse faktisk har vært byttet, eller aldri har vært rett i forhold til båten. Som en annen tidligere påpekte også, har drevet blitt byttet noen gang? DP-G drevene leveres med 2 forskjellige utvekslinger og bytte til feil utveksling har skjedd mange ganger. Dette kan i en viss grad kompenseres med bytte av propell.

Men uansett syntes jeg du skal sjekke typebetegnelsen på propellene.

Jeg fant en test der den ble testet med KAD 44 som ikke er fult så rå som KAD 300. Denne ble testet med B6 propeller og gjorde 41,5 knop. Du skal opp i 44 ( topphastighet i 1999), trolig med C6 propeller.

Hvis ikke er det for dårlig ytelse på maskinen eller feil utveksling på drev.

Et skudd i blinde... Du prøver vel ikke med trimvinkel på -4? Når du bikker 34 knuter må du nok opp i +2 -+4 eller mer...

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

For at maskinen skal yte det den skal så trenger den luft og diesel og den trenger nok av begge deler.

Dieselfiltre her du eliminiert, men hvis mye urenheter befinner seg på tanken kan de være tette, igjen. Kontroller forfilter nok en gang. Det å kontrollere tank for urenheter er aldri feil når man overtar en bruktbåt. (Ny båt og for den del, borespon er ikke uvanlig å finne i tank på flett ny båt)

Men hva med fødepumpen, volvo selger en del av disse og det er vel en grunn til det. Når du går på fullt så skal denne framdeles være overskudd av diesel som går i retur til tank. Kjør en tur med returslagen ned i en 25 liters dunk og se til at du ved fullt pådrag framdeles har retur. Om ikke, bytt pumpen. (Ikke bytt pumpe før det er bekreftet rene filtre)

Sjekket du luftfilter? Uten luft så er jeg 99% sikkert på at Kad 300 sin ECU ikke vil tillate mer pådrag enn hva luftmengde tilsier at den kan forbrenne. Feil på luftmengdemåler vil kunne begrense pådrag da ECU vil tro at maskinen får for lite luft.

Maskinen er ikke overlastet hvis noe av dette jeg skriver er feilkilde.

Stemmer Windy 37. Riss et merke i hette kl. 6. Skru så av hetta og bor et Ø2,5-3mm hull for drenering av kondensvann.

ad. planlegging:

Det vil jo påvirke trykke litt, men siden hullet er såpass lite blir ikke merkbart.  Har jeg forstått det korrekt?

Jeg har en KAD44 som er "samme" motoren.  Og trådstarter sin kan jo muligens være plaget av dette siden røykbegrenseren vil "holde igjen" selv om tilgangen på fuel er nok.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ja, det kan nok gi slike utslag som TS beskriver. Dette gjelder EDC motorer, og både KAD44 og 300 er vel EDC? Ellers er det riktig som du sier at lekkasjen er neglisjerbar.

ad. planlegging:

Eg har skruet på utrulig mange dieselmotorer og har vært med å overbelaste mange motorer, men har til gode å sjå en motor som har havarert på grunn av varig overbelastning.

Jeg har nok ikke skrudd så mye dieselmotor som det du har gjort, er heller ikke verken motormekaniker eller dieselmotorsivilingeniør. Derimot har jeg havarert en dieselmotor på nevnte måte.

Rem er nok inne på noe der,enkelt fortalt et det som ein lastebil i feil gear i motbakke.

Enkel og god sammenligning :yesnod:

Redigert av Komodo (see edit history)

Båten går ikke uanstrengt hvis du mangler over 200 omdreininger. Omdreiningene må måles med sk. phototach da vanlige turtellere er unøyaktige. Spesiellt de som henter signalet fra dynamo. Phototach får du på BP til noen hundrelapper.

Hei. den er ikke koblet på w på dynamoen, den er egen giver på denne. det er også lest av turtall not voida (elektronisk) og den stemte med turteller

var ute nettop- med 2 ekstra passajerer og fylte 230 liter diesel samme turtall dog litt tregere opp motortemp på 90 grader flat pendal i 30 minutter(selv om ikke det er i henhold)

Er røykbegrenser på 300,det går tynn slange fra innsug til ECU.Er vel bare å feilsøke videre

trykksensor for Kad /KAMD 44og 300 motorer. Er montert i motorens prosessorboks ECU  (som ikke er en hjerne fordi den ikke kan tenke selv:))

Denne sensoren kjenner på ladetrykk gjennom en slange fra innsugmanifold som av og til tilfører noe kondensvann som ødelegger sensoren så den gir info om lavere trykk enn reelt. Da blir kalkulasjon feil i ECU og motoren får for lite diesel. På nevnte motorer er det typisk når  sensor er i ulage at  kompressor jobber  og når den slipper og turbo skal ta over så blir det ikke noe fres og rpm synker og kompressor legger inn igjen. Men det trenger ikke alltid være den .

Kan være defekt turbo men kun en større diagnosejobb der elektroniskdiagnose kombinert med manuelle manometer vil  gi svaret. Uten diagnose er sensoren den billigste enden å begynne i. Utkast fra marinedeler.no

regner med bjordal og madsen hadde fått opp feil på denne med apparatet sitt eller? 

Du kommer deg helt opp på 3600 rpm og da er vel kompressoren koblet ut for lenge siden. Jeg har to stk Kad 300 i min båt og går 31 knop på 3000 rpm, kompressor gir seg ved rundt 2600 til 2800 rpm. Forholdene her bør være temmelig likt i din båt da jeg går 43 knop på fullt. Kompressor på 300 er styrt av luftbehov, ikke som på 44 maskinen hvor kompressor slår inn og ut på gitte turtall.

Typisk ved sliten turbo er at du ikke kommer deg videre oppover i turtall når kompressor kobles ut. Maskinen blir liggende å jage opp og ned og kompressor kobler inn og ut. 

Er helt vanlig at utløpet på turbo tærer på disse maskinene slik at eksos slipper forbi eksosturbinen, da mister den effekt og maskinen får for lite luft. Dette synes temmelig godt hvis du løser eksosbendet og kikker inn i turboen. (Litt forsiktig med dette, vannet står ganske høyt opp inni eksosrøret.... kan gi heftig blubb blubb blubb effekt)

Jeg gir deg ingen fasitt, men siden du kommer deg helt opp på 3600 og maskinen din virker pigg og rask opp dit... Ja, da tipper jeg turboen din funker som den skal og at det kan være trykksensoren. (Jeg kalte den vel for luftmengdemåler tidligere, den forteller i hvert fall ECU uniten at maskinen får nok luft)

Det burde være mulig å lese dette ut ved diagnose, men den som leser ut verdiene må vite hva han ser etter. Er sensoren død ser man dette med en gang, gir den et signal som er noe feil så kan det være verre å oppdage/tolke. Og Bjordal har vel temmelig travle dager for tiden.

Stemmer, man får ikke mer enn 1500 ved rusning av Kad300.

Dette med å kontrollere rusningsturtall er den største svada testen som en eller annen kronidiot har gulpet opp. Det forteller null og nada angående maskinens tilstand og er ene og alene kun skadelig for maskinen. Bekreftes av overnevnte begrensning som Volvo Penta har implementert i sin motorstyring (ECU).

Håper selgere av båter på finn.no opplyser i annonsen om rusningsturtallet er kontrollert slik at jeg kan unngå å kjøpe den annonserte båten.

Jo flere gangtimer maskinen har, jo verre. Bl.a. fordi opptak av krefter i maskinens lagre blir annerledes enn ved belastning. Har man gamle slitte lagre så kan det oppstå kavitasjon i smørefilmen som spiser av hvitmetallet i lagerskålene. Ventilflyt er også et aktuelt tema ved "rusmisbruk", ikke lett å være ventil når stempelet bestemmer seg for å hilse på. Gamle fjører kombinert med forurensede ventilspindler senker returhatighet på ventilene.

Visse ting må kanskje testes ved  maks turtall, men jeg ville så langt som mulig styrt unna slike destruktive tester av maskineri.

Så kan man vel spøre: Hvorfor er Kad 300 begrenset til 1500 rpm?

Er motoren i orden så bør den vel tåle en rusing ?

Er vel ganske kortvarig uansett.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...