Jump to content

Midgard på tur


Astridhj

Recommended Posts

Når me hadde fått ankeret og tareskogen ombord, gjekk ferden tilbake til Kalvåg. Dette var ein flott plass me måtte innom ein gong til, så me fekk prøvd restauranten på knutholmen.

Fekk også tak i nye plugger til 9,9 på Hugin. Påhengsen hadde godt av det,og trivdes ein del betre. No gjekk den i plan med alle tre ombord pluss eit par handleposer. Nok eit par bilder fra Kalvåg:

bilde

Krabbe til frokost kan ein lika :)

 

bilde

Og før nokon spør, nei eg hadde ikkje våpenolje på krabbekløra...... :)

 

 

Restauranten:

 

bilde

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har fått flere anbefalinger om å ta turen til Svanøy, så etter å ha kastet loss på Kalvåg seilte vi sydover til Svanøy.

 

Svanøy har en gjestebrygge rett ved nærbutikken, kafeen og hurtigbåtkaia. Det var utleie av sykler av ulike kvaliteter.

 

Vi leide sykler og syklet til norsk hjortesenter og hilste på hjorten. Den var tam nok til å bli klappet av både små og store.

bilde

På kafeen på kaia solgte de nydelige hjorteburgere fra norsk hjortesenter.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha spist hjorteburgere på Svanøy segl inn, gikk turen videre sørover. Planen var askvoll, da været var litt for dårlig for værlandet og Bulandet.

 

Vi hadde motvind, motstrøm og bølger i mot nesten hele veien sørover, og det var rimelig vått. Og med lavt skydekke var det litt trolsk stemning innimellom øyene.

 

bilde

Ikke langt fra askvoll fant vi en fin ankringsplass. Utpå kvelden kom sola fram fra skyene og vinden løyet, og med god mat og god drikke ble det en fin kveld.

Redigert av Astridhj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei på dere,

Nå har jeg vært innom denne tråden deres flere ganger de siste dagene og først nå dro jeg kjensel på dere. Vi møttes i Kristiansand i fjor sommer der vi begge hadde behov for litt hjelp fra Kr.Sand Båt & Motor. Dere var på vei nordover til Stord via Ryfylke og vi på vei til Polen i motorbåt :-) Skal si Gyda har vokst seg stor på dette året :-)

Vi skal faktisk dra hjemover med båten om ca 2 uker og denne gangen går turen via Sverige.

Ha en fortsatt fin seilas på vestlandet !

Med vennlig hilsen Margethe og Svein

Link to post
Share on other sites

Heisann og takk for sist. Ja, husker dere fra i fjor. Håper dere har hatt det fint i Polen det siste året.

 

Vi er fornøyd med reparasjonen fra i fjor og har ikke hatt problemer i ettertid.

 

God tur hjemover. Kanskje vi treffes igjen en gang :)

Link to post
Share on other sites

Finværet som var meldt kom ikke, og vi seilte videre til Eivindvik i regn og bølger på tvers.

 

I Eivindvik fikk vi bunkret, og fant ledig kaiplass helt ytterst på gjestebrygga. For 70 kr natta inklusive gratis vaskemaskin, var det turens billigste kaiplass.

 

bilde

Trenger man å koble seg til landstrøm bør man ha med en veldig lang skjøteledning. Vi har nok solcellepaneler ombord til å klare oss.

 

I Eivindvik tok man seg en tur rundt i bygda i regnværet for å geocache. Fant en med fin utsikt over området.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Fra Eivindvik gikk turen til Fedje, stedet man har passert mange ganger på vei ut til Nordsjøen, men aldri har stoppet. Vi fant kaiplass ved det nye kaianlegget, fab no 8. 250 kr natta inklusive strøm, dusj, toalett og WiFi (som virket bare av og til), var det den dyreste plassen vi har vært på denne turen.

bilde

Bare en kort kabelferge unna, lå pernillecafeen, med nydelig mat og god service.

 

Ut på ettermiddagen ga regnet seg, og vi fikk antydninger til sol. Kvelden ble tilbrakt i cockpiten med god drikke, i hvert fall helt til myggen begynte å bli vel innpåslitne.

 

På morgenen gikk vi den lange nordsjøløypa rundt fedje på 10 km, og avsluttet med nydelig lunch på kafeen.

Link to post
Share on other sites

Etter Fedje, fortsatte me vidare sørover. Hadde ingen plan kor me sku havna oppi dag.

Rett etter me var kommen vekk fra Fedje, fekk eg tlf om at dei virkelig trengte meg på jobb, så eg var snill og sa at eg kunne stilla på Lørdag.

Dette gjorde til at det blei ei litt avkorta tur i forhold til planen.

 

Første natta etter Fedje, heiv me oss til ankers rett vest for Bergen, i ei lita vik som heiter Anglavika.

bilde

 

Det var grei seilas ner dertil:

bilde

 

Såg også på seilasen, at det er folk som har bestillt nye båter sørover!

bilde

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Starta dagen med eit par koppar kaffi og litt frukost før ankeret kom ombord.

Turen gjekk først til Bekkjarvik på Austevoll. Då me ankom der var det så pass mykkje båt i havna, at me valgte å fortsetta til Fitjar.

Når me ankom Fitjar, var det ganske ugunstig vindretning, så vind og bølger kom rett inn fjorden. Inne i sjølve havna var det fullt, så me måtte legga oss på utsida av flytebrygga.

Men der var det ikkje noko plass å ligga PGA ver. Så me for på butikken og handla nokre saftige biffar, og gjekk ut igjen på leit etter ein ankerplass.

Litt nord, og litt vest for Fitjar, fant me ein herlig ankerplass, på ei øy som heiter teløya. Nord øst på den øya var det merka ankerplass, så me tok turen.

bilde

 

Her var da sol og vindstille, så me fekk ein kjempeflott kveld.

Som dåke sikkert ser, så er ankeret ute forut, mens eg tok ein tamp i land, så me fekk god ly av holmen.

Link to post
Share on other sites

Våkna etter ei veldig rolig natt.

Som vanlig er det første eg gjer, å skru på inverter og koka vann til kaffien med vannkokaren.

 

Når eg fyrte i gang, oppdaga eg at ikkje dynamoen leverte strøm til forbruksbanken......

Så då måtte ein fram med multimeter og måla litt rundt om. Etter litt kløing i håve, og litt meir måling, så viste det seg at det var den galvaniske isolatoren som var gåen. Den leverte til startbatteri men ikkje forbruk.

Bytta om på kabler til forbruk og start, og vips så var det god knall med lading av forbruksbank.

 

På vei heim, var det sol og flott seilvind.

bilde

seilte kun med genoa, og låg stort sett mellom 7-8 knop. ein god periode låg me på 9 knop.

 

Nokon av oss synst da var litt kjedelig ein periode, og sovna rett på dørken........

bilde

 

Eit par tima seinare var me fastknytta ved kaiplassen heima i Eldøya.

Då var sommarferien over for vår del, noko me synst var litt trist. Me synest tre uker ombord var litt i kortaste laget, men men.

Heldigvis er det manger turar igjen før året er over for vår del, sjølv om da blir kortare turar.

 

Har foresten bestillt 3 stk lifepo4 batteri på 100AH stykker i dag. Så gleder meg til å komma heim fra jobb om ein god mnd å montera dei!

Skal bli herlig med skikkelig batteri ombord. Vår nåverande bank på 485AH AGM er ikkje så sprek lenger. Så etter ein har brukt litt over 100AH må dei ladast!

Så da blir 300AH lifepo4 i år, så plusser me på 200AH til neste år, saman med ein 200A dynamo.

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Virkelig en fin reiseskildring som ga god inspirasjon til en vestlending i eksil. Håper å kunne farte langs vestkysten en eller annen gang. Virkelig en flott reisetråd!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...