Komodo Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Å til dere som ikke tåler lyd eller å se snurten av andre folk så anbefaler jeg dere å få hytte på fjellet eller større båt så dere kan dra lenger avgårde og unna folk. Nå er vel kanskje båtlivet i Oslofjorden litt annerledes enn i Troms. Det er rett og slett en litt annen tetthett av mennesker. Det fører til at man må utvise litt større grad av hensyn til de omkring. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
seime Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 (redigert) Mulig jeg skyter spurv med maskingevær. For meg synes det litt pussig, at vi skal presse oss tett sammen i uthavner, for så å irritere oss over at det ikke hersker ro og fred, poden måten vi vil ha det. Det er jo som i hagen. Noen ganger klipper naboen plenen når jeg har selskap, andre dager sager jeg ved når han drikker kaffi. Dere som klager her er kanskje unntakene, men nå på sommeren opplever jeg veldig ofte at jeg i kajakk er et offer for de som skal halvplane seg til beste plass i neste uthavn. Har aldri opplevd nestenvelt på grunn av barn i jolle eller fedre på vannski! De som lager problemer for meg kjører som regel med kalesjen på, med dertil dårlig sikt. Men jeg lar ikke det ødelegge ferien min! Redigert 12.Juli.2016 av Kystpilot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Nå kan det vel sies at offentlig uthenging og publisering av bilder hvor personer (og dertil barn) er lett gjenkjennelige uten tillatelse er et langt større overtramp. Her burde strengt tatt moderator også kjenne sin besøkelsestid og fjerne bildene. Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
BårdK Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Minimumsregelen i forskiftene der det ikke er spesielle regler er maks 5 knop 50 meter innenfor der folk bader og oppholder seg. Mange kommuner opererer med 100 eller 150 meter - ikke helt uten grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2016 Nøtterøy, Tjøme, Tønsberg og Stokke har felles regler. Maks 30 knop inne i skjærgården. Maks 5 knop 100 m. fra land. Gjelder også rundt øyer, holmer og skjær. Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Det eneste som imponerer meg med slike innlegg er hvor nøye undersøkelser du gjør om alle du møter på din vei på sjøen. Har kanskje med det att jeg bor på en liten plass og vet sånn høvelig hvem dem er eller kan få vite det rimelig fort ser du Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
crazymm Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Nå er vel kanskje båtlivet i Oslofjorden litt annerledes enn i Troms. Det er rett og slett en litt annen tetthett av mennesker. Det fører til at man må utvise litt større grad av hensyn til de omkring. Ja men man må og godta litt mere støy osv spør du meg, jeg ville ikke bod eller feriert i oslofjorden om absolutt stillhet var målet mitt ;) Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Har kanskje med det att jeg bor på en liten plass og vet sånn høvelig hvem dem er eller kan få vite det rimelig fort ser du Ja, klart at et lite sted med få båter i grissgrendte strøk gir en godt innblikk i det meste av hva som skjer her i verden, ser den. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
176-671 Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Hvordan kom du frem til det? Han ser da like godt som hvem som helst andre i båt. Båten ligger ikke nå unormalt høyt i front på bildet. Man ser jo klart å tydelig att gutten har god sikt fremover. Alle idiotene jeg har sett til sjøs har uten untak vært eldre folk med mere penger en vett som har kjøpt seg sin første båt og har kjøp alt for stor i forhold til kunnskapsnivået dem innehar. Når dem i tillegg da bruker båten kanskje 2-3 ganger i året så blir dem ikke noe bedre med årne heller. Nei la ungen kjøre så blir han enda bedre enn han allerde er. Å til dere som ikke tåler lyd eller å se snurten av andre folk så anbefaler jeg dere å få hytte på fjellet eller større båt så dere kan dra lenger avgårde og unna folk. Å var det da slik att dem kjørte litt for nærme andre båter som ligger på svai eller liggnende så går det vel ant å si ifra til vedkomende istedefor å legge ut bilder på nett av det. Gutten har overhodet ingen sikt fremover. Uaktsomt så det holder. Godt det gikk bra. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
TomF Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 hmmm.... her var det mye irritasjon over en gutt som sikkert har mye hygge med båten sin utfra et par bilder der det ikke kan sees noe annet galt enn at han burde hatt en utkikksmann bakover. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Her burde (..) moderator (..) fjerne bildene. Enig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 (redigert) Ja kanskje. Her er en unge avbildet mens en voksen, muligens far, henges ut som idiot, retmessig eller ei. Vi vet dato, sted og forumet er åpent. Enig, bildet må faktisk vekk promte. Burde selvsagt vært gjort med en gang. Kan på mange måter vere for seint allerede. Vil ikke legge noe på trådstarter, her burde moderator vært mer på hugget Redigert 16.Juli.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Både trådstarter og moderator har ansvar for hva som blir lagt ut. Selv synes jeg det er rart hvilke dimensjoner en slik "filleting" klarer å oppnå på dette forumet ☺ Søker du fred og ro...dra til fjells. At man lærer barn å bryte regler og bli kriminelle fordi de kjører en båt som potensielt er for rask, men gir de frihet med ansvar om å holde seg ned mot 10 knop? Neppe, man lærer de å bruke hodet, det er ihvertfall slike unger jeg vil ha. Ikke noen hodeløse høner som står å venter på at "storebror" skal peke vei med forbud og paragrafer. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Både trådstarter og moderator har ansvar for hva som blir lagt ut. Selv synes jeg det er rart hvilke dimensjoner en slik "filleting" klarer å oppnå på dette forumet ☺ Søker du fred og ro...dra til fjells. At man lærer barn å bryte regler og bli kriminelle fordi de kjører en båt som potensielt er for rask, men gir de frihet med ansvar om å holde seg ned mot 10 knop? Neppe, man lærer de å bruke hodet, det er ihvertfall slike unger jeg vil ha. Ikke noen hodeløse høner som står å venter på at "storebror" skal peke vei med forbud og paragrafer. Jo det kan du godt mene. Men en unge trenger ikke å få bildet av seg selv og sin far i selve akten som høyst sannsynlige lovbrytere, med følgende kommentarer, åpent på sosiale media. Det kan ramme ungen på mange måter. Og om det var din unge du lærte opp i å bryte lover og regler så tror jeg ikke du heller ville ha det klistret ut på sosiale media. Selv ikke om det er slike unger du vil ha. At faren har et redusert forhold til lov og rett skal ikke ramme en unge på sosiale media. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Søker du fred og ro...dra til fjells. Hva i all verden mener du med det? Vi vil gjerne ha fred og ro når vi ligger i uthavn med båten. Det er hovedårsaken til at vi ikke ligger i gjestehavner. Vi har ingen store motforestillinger mot å dra til fjells, men våre interesser handler mest om å være på havet. Der går det i dykking, fisking, bading osv. Mener du seriøst at det skal være fritt fram å holde spetakkel ute i holmene? Jeg mener det er plass for alle på sjøen, men om man vil utøve aktiviteter som "gjør mye av seg" så bør man oppsøke steder hvor det ikke er andre. Et eksempel på det er når vi er på dykketur og har med bensindrevet kompressor. Det er en bråkebøtte uten like, så når den skal brukes blir den satt opp på en holme et stykke fra folk slik at den ikke skal være plagsom. Det samme burde gjelde poden som kjører jolle for å få tia å gå mens opphavet bøtter innpå med rødvin fra pappesker. De kan kjøre jolle et stykke unna der folk ligger. De værste tilfellene er der foreldrene gir beskjed om å ikke kjøre i ring der de ligger, kjør litt lenger borte. Og så kjører de fram og tilbake stup i ett i timesvis like ved noen andre båter isteden. Men foreldrene fikk i det minste fred Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
christian j Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Ser ikke problemet i det hele tatt ... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Hva mener du nå? At ting ikke er noe problem for deg, eller at slike problemer ikke finnes? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
christian j Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 att det ikke er et problem.. mye bedre oppdragelse dette enn å la ungen sitte inne å spille Gameboy.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Langt på vei enig med deg. Ikke noe problem at gutten kjører jolle, bare positivt! Men det trådstarter sier er at de kjørte i ring rundt båtene som lå oppankret. Det er helt unødvendig, de kan like godt kjøre litt lenger vekk der folk ikke ligger fortøyd. Var bare det jeg mente Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Artekno Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Både trådstarter og moderator har ansvar for hva som blir lagt ut. Selv synes jeg det er rart hvilke dimensjoner en slik "filleting" klarer å oppnå på dette forumet ☺ Søker du fred og ro...dra til fjells. At man lærer barn å bryte regler og bli kriminelle fordi de kjører en båt som potensielt er for rask, men gir de frihet med ansvar om å holde seg ned mot 10 knop? Neppe, man lærer de å bruke hodet, det er ihvertfall slike unger jeg vil ha. Ikke noen hodeløse høner som står å venter på at "storebror" skal peke vei med forbud og paragrafer. Ganske spesielt at man ikke skal få søke fred og ro på sjøen, men må dra seg til fjells. Seriøst?? Lover og regler kan noen ganger synes strenge, men det holder ikke å sette en 12 åring i ei gummijolle med 10-15 hk og si at han skal holde seg under 10 knop. Det er uansvarlig og idiotisk, og ulovlig. For ikke å snakke om at det er generelt plagsomt for omgivelsene uansett motorstørrelse, når gnomen din durer rundt og rundt inne i pollen. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
nomen Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Alle vet at Tjømeskjærgården er et pressområde om sommeren, og dermed ikke er plassen for å søke fred og ro. Uansett om det er uvettig jolle kjøring, eller folk som er ute med båten, vil det bli støy og bølger. Når mange folk skal gjøre noe samtidig, vil det bli interessekonflikter. Det må man nok dessverre innse, uansett hvor "feil" det er. Derfor min spissformulering om at man får dra til fjells for å få fred og ro. At faren her burde ha vett til å gjøre ting annerledes, er det ingen tvil om. Dessverre er det ikke mulig å oppnå at alle klarer å vise hensyn, og sjansen for å treffe på en slik idiot øker med folketettheten☺ At hverken ts eller moderator klarer å se at bildene ikke burde vært lagt ut er beklagelig. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Siden så mange tydeligvis mener at både moderator og trådstarter burde ha latt vært å legge ut bildene/ha slettet disse, har jeg innklaget tråden til moderator slik at vi kan få en tydelig tilbakemelding fra forumets eier mht hvor listen ligger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
crazymm Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Det er IKKE lovt å legge ut slike bilder der personer kan bli identifisert. Har ingenting med hva moderator osv syns om saken. Hvordan noen kan være så opplyste på lover og regler til sjøs men ikke på vanlige regler om personværn er skremmende Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Popeye70 Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Det er IKKE lovt å legge ut slike bilder der personer kan bli identifisert. Har ingenting med hva moderator osv syns om saken. Hvordan noen kan være så opplyste på lover og regler til sjøs men ikke på vanlige regler om personværn er skremmende Det var jeg som la ut bildene. På min solkrembefengte feriemobil er ikke bildene så klare at jeg vurderte det dithen at personene var identifiserbare. Det var minst 10 blonde gutter på stranda, og tilsvarende mange menn med raket hode. Til enhver tid. Min vurdering var derfor at de ikke var entydig identifiserbare. Basert på feedbacken ser jeg at det kan ha vært en feilaktig beslutning, og i så fall beklager jeg det. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
crazymm Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Ja jeg ser den. Men det beste hadde vært å legge noe over ansiktene før du postet dem(for eksempel i paint) Jeg vet att jeg selv kunne ha gjort dette i sinne eller fortvilelsen men vet og att når jeg hadde fått tenkt meg litt om så hadde jeg nok gjort noe mere med bildene slik att jeg var sikker på att personene ikke kunne identifiseres. Alle gjør vi feil og feilvurderinger både til sjøs og til lands derfor vil ikke jeg rope høyest når andre roter det til. Men å si ifra må man gjøre såklart, Men det er mange måter å gjøre det på. Å legge slike ting ut her er bra da man får en diskusjon på det som derav kan hjelpe andre til å ta riktige vurderinger senere. Om man er enig eller ei.. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.