Jump to content

Motorkobling mercruiser 4,3l 2001

Thomas wiese

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer en Askeladden beetle med en mercruiser 4,3l bensin, 210hk

Når jeg prøvekjørte fikk vi den så vidt opp i plan etter lang tid. Selger har senere funnet ut at motorkoblingen (pokalen?) er defekt. Høres det fornuftig ut ?

Knopmåler og turtallsmåler fungerte heller ikke

Pga motorkoblingen er prisen satt ned 30.000, jeg løfter greit ut motoren selv om det er motorkoblingen som er defekt, men lurer på om noen vet at det er riktig symptom :-)

Redigert av Thomas wiese (see edit history)

Kan ikke skjønne at forbindelsen der skal påvirke effekten mellom motor og propell. Vanligvis er denne forbindelsen en akselstump med kryss i hver ende. Og et slikt opplegg stjeler fint lite krefter selv når det er slitt til havaristatus. Omtrent som en bil med mellomaksling mellom gir og bakaksling. Men akkurat de driftene der er det andre her inne som vet mer om enn jeg.

Hei

Turtallet kom vel i og for seg opp, men er usikker på hvor høyt i og med at turtelleren ikke virket og jeg er ukjent med båten. Hadde på forhånd forventet ca 4600 omdreininger Kom seg i plan etter 2-3 minutter når alle 3 gikk så langt foran i båten som mulig. Var iallefall ikke sånn at den ruset full fart opp. Han snakket også om slitt propell....

Startet og gikk meget pent på tomgang og på sakte fart ut av havna

Njet, nada, bada-bing bong, slik er det nok neppe, det sitter en demperplate mellom motor og drev, og enten går det rundt eller så går det ikke rundt, det er ikke noe "litt" rundt her.

Plata sitter skrudd i svinghjulet, og akselen på drevet går inn i midten, fjærene tar opp noe av kreftene ved pådrag, men det er fint lite som kan slure.

Clutchen sitter i drevet, og det er nok enten der det slurer, eller propellen, eller at motoren rett og slett ikke går slik den skal, som egentlig er mest sannsynlig, med mindre man klart og tydelig hører at det er sluring på gang.

bilde

Hva selger mener med "pokal" er ikke godt å si, det er jo et kjent uttrykk innen bil, slik som "grønn overledning" eller "sleggefett", og brukes ofte om alt som ligner på en pokal?

Jeg kjenner i grunn mest til "pokal" som koppen akselen går inn i på enkelte differensialer og den slags, og det er jo ikke vanskelig å se hvorfor det kalles "pokal" (se bilde nedenfor), men om det er leddene på akselen til drevet, svinghjulshuset, eller noe annet selger mener ser ut som en "pokal", er vanskelig å vite?

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)

Takk?

Er det noe som pleier/kan ryke etter 500t?

Virker prisavslaget på 30k tilfredsstillende for å få fikset feilen? Tenker å løfte ut motor selv og få noen som kan det til å bytte evnt.

Kan det også kun være propellen?

Så nå at du skrev at det mest sannsynlig er motoren som Ikke går som den skal. ... Kanskje greit å få med seg noen som kan motor :-)

Er det noe som pleier/kan ryke etter 500t?

Litt usikker hva "det" er, men nei, "det" pleier ikke å ryke etter 500 timer, men på en båt kan alt ryke etter 500 timer, det kommer an på mange faktorer.

Virker prisavslaget på 30k tilfredsstillende for å få fikset feilen? Tenker å løfte ut motor selv og få noen som kan det til å bytte evnt.

Det kommer jo an på hva feilen er ?

Kan det også kun være propellen?

Dersom det slurer, kan propellen være problemet? Øker turtallet plutselig og motoren ruser seg opp ved belastningen, eller vil den rett og slett ikke, og høres ut som den ikke orker mer.

Det er normalt ganske stor "akustisk" forskjell på en motor som slurer et eller annet sted, og en motor som ikke orker å dra båten?

Så nå at du skrev at det mest sannsynlig er motoren som Ikke går som den skal. ... Kanskje greit å få med seg noen som kan motor :-)

Jepp, skulle tro det !

Redigert av adeneo (see edit history)

Njet, nada, bada-bing bong, slik er det nok neppe, det sitter en demperplate mellom motor og drev, og enten går det rundt eller så går det ikke rundt, det er ikke noe "litt" rundt her.

Plata sitter skrudd i svinghjulet, og akselen på drevet går inn i midten, fjærene tar opp noe av kreftene ved pådrag, men det er fint lite som kan slure.

Clutchen sitter i drevet, og det er nok enten der det slurer, eller propellen, eller at motoren rett og slett ikke går slik den skal, som egentlig er mest sannsynlig, med mindre man klart og tydelig hører at det er sluring på gang.

bilde

Hva selger mener med "pokal" er ikke godt å si, det er jo et kjent uttrykk innen bil, slik som "grønn overledning" eller "sleggefett", og brukes ofte om alt som ligner på en pokal?

Jeg kjenner i grunn mest til "pokal" som koppen akselen går inn i på enkelte differensialer og den slags, og det er jo ikke vanskelig å se hvorfor det kalles "pokal" (se bilde nedenfor), men om det er leddene på akselen til drevet, svinghjulshuset, eller noe annet selger mener ser ut som en "pokal", er vanskelig å vite?

bilde

Du tror kanskje du kan alt! Men det bilde ditt viser en fleks plate til Volvo. Mercruiser, omc og nyere Volvo bruker noe som blir kalt pokal. Det er en stor gummi demper som kan løsne i vulken akkurat som propeller! Har byttet noen sånne men ikke mange!!

bilde

Du tror kanskje du kan alt! Men det bilde ditt viser en fleks plate til Volvo. Mercruiser, omc og nyere Volvo bruker noe som blir kalt pokal.

Nei, jeg tror ikke det, men du har helt rett, alle Volvo 4.3 motorer som er nyere enn rundt 30-40 år eller noe sånt, benytter slik motorkobling med gummi.

Da fikk du jo anledning til å poste et skikkelig svar som forklarer hva "pokalen" er.

Da er det i så fall nr. 26 på tegningen under og heter 'Rubber Coupling', til den nette pris av ca. 300 euro- søkke og snøre kommer i tillegg:

rubber_coupling.jpg

Nokså langt unna 'Pokal'.

4,3-literen er en gammel GM-konstruksjon (V6) fra midten av 80-tallet. Har rykte på seg for å være en bra motor. Har for lengst gått ut av produksjon.

Når det slurer i gummi slik så kommer ikkje grepet sigende på etter hvert slik en til slutt kommer i plan. Tvert imot så blir gummien flytende ved sluring som beskrevet her med  tilhørende røyk og svilukt i mils omkrets! Så forklaringen til selger er sjølvsagt bare en bløff eller total mangel på kunnskap om det egentlige problemet. Alltid flott å skylde på noe 'bagatellmessig' som er umulig å kontrollere tilstand på.

Og det gjør vi med beste samvittighet. Det regner meg også gjelder 'step'. For hvis trådstarter ikke hadde vært interessert i innspill, så hadde vedkommende ikke startet denne tråden. Båtmotoren AS kjenner jeg ikke, heller ikke hvilken kompetanse foretaket innehar. Om Båtmotoren AS kan si at det er 'Rubber Coupling' som er defekt, så antar jeg at representanten har gjenkjent lukten av overvulkanisert gummi. Underlig i så fall, når man ikke engang kjenner korrekt navn på komponenten.

Hei

Takker for alle svar :-)

Vært på farta gjennom Spania og Frankrike idag

Har tenkt på det med lyd... Jeg tror faktisk turtallet kom, men at den ikke fikk opp farta før etter litt tid. Merket ikke røyk eller lukt. Fortsett gjerne og diskuter, det er jo et forum:-)

Er fast bestemt på å unngå diesel varianten som mange av de er levert med. Vi liker veldig godt løsningen i båten, vil dere anbefale andre tilsvarende så kom gjerne med forslag

Skibsplast syns jeg er for trang pga dollbordene

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...