Thomas wiese Startet 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2016 (redigert) Hei Jeg vurderer en Askeladden beetle med en mercruiser 4,3l bensin, 210hk Når jeg prøvekjørte fikk vi den så vidt opp i plan etter lang tid. Selger har senere funnet ut at motorkoblingen (pokalen?) er defekt. Høres det fornuftig ut ? Knopmåler og turtallsmåler fungerte heller ikke Pga motorkoblingen er prisen satt ned 30.000, jeg løfter greit ut motoren selv om det er motorkoblingen som er defekt, men lurer på om noen vet at det er riktig symptom :-) Redigert 8.Juli.2016 av Thomas wiese (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Kan du forklare hva denne motorkoblingen er for noe? Som mekaniker så kjenner jeg ikke betegnelsen. Heller ikke kjenner jeg betegnelsen 'pokalen'. Men jeg antar at det er et eller annet som slurer. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas wiese Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Jeg er ikke sikker, selger som sa det ? Noe som binder motor og drev sammen? http://www.finn.no/75747511 Her annonsen til båten Det kan være denne https://www.ravnsgarage.no/engine-coupler-mercruiser-4 Redigert 8.Juli.2016 av Thomas wiese (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Kan ikke skjønne at forbindelsen der skal påvirke effekten mellom motor og propell. Vanligvis er denne forbindelsen en akselstump med kryss i hver ende. Og et slikt opplegg stjeler fint lite krefter selv når det er slitt til havaristatus. Omtrent som en bil med mellomaksling mellom gir og bakaksling. Men akkurat de driftene der er det andre her inne som vet mer om enn jeg. Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Gikk turtallet opp? Det er gummi koblingen mellom motor og gir! Hvis gummin slepper så ruser bare motor opp og ingen fart! Redigert 8.Juli.2016 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Thomas wiese Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Hei Turtallet kom vel i og for seg opp, men er usikker på hvor høyt i og med at turtelleren ikke virket og jeg er ukjent med båten. Hadde på forhånd forventet ca 4600 omdreininger Kom seg i plan etter 2-3 minutter når alle 3 gikk så langt foran i båten som mulig. Var iallefall ikke sånn at den ruset full fart opp. Han snakket også om slitt propell.... Startet og gikk meget pent på tomgang og på sakte fart ut av havna Redigert 8.Juli.2016 av Thomas wiese (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Njet, nada, bada-bing bong, slik er det nok neppe, det sitter en demperplate mellom motor og drev, og enten går det rundt eller så går det ikke rundt, det er ikke noe "litt" rundt her. Plata sitter skrudd i svinghjulet, og akselen på drevet går inn i midten, fjærene tar opp noe av kreftene ved pådrag, men det er fint lite som kan slure. Clutchen sitter i drevet, og det er nok enten der det slurer, eller propellen, eller at motoren rett og slett ikke går slik den skal, som egentlig er mest sannsynlig, med mindre man klart og tydelig hører at det er sluring på gang. Hva selger mener med "pokal" er ikke godt å si, det er jo et kjent uttrykk innen bil, slik som "grønn overledning" eller "sleggefett", og brukes ofte om alt som ligner på en pokal? Jeg kjenner i grunn mest til "pokal" som koppen akselen går inn i på enkelte differensialer og den slags, og det er jo ikke vanskelig å se hvorfor det kalles "pokal" (se bilde nedenfor), men om det er leddene på akselen til drevet, svinghjulshuset, eller noe annet selger mener ser ut som en "pokal", er vanskelig å vite? Redigert 8.Juli.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas wiese Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Takk? Er det noe som pleier/kan ryke etter 500t? Virker prisavslaget på 30k tilfredsstillende for å få fikset feilen? Tenker å løfte ut motor selv og få noen som kan det til å bytte evnt. Kan det også kun være propellen? Så nå at du skrev at det mest sannsynlig er motoren som Ikke går som den skal. ... Kanskje greit å få med seg noen som kan motor :-) Redigert 8.Juli.2016 av Thomas wiese (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Er det noe som pleier/kan ryke etter 500t? Litt usikker hva "det" er, men nei, "det" pleier ikke å ryke etter 500 timer, men på en båt kan alt ryke etter 500 timer, det kommer an på mange faktorer. Virker prisavslaget på 30k tilfredsstillende for å få fikset feilen? Tenker å løfte ut motor selv og få noen som kan det til å bytte evnt. Det kommer jo an på hva feilen er ? Kan det også kun være propellen? Dersom det slurer, kan propellen være problemet? Øker turtallet plutselig og motoren ruser seg opp ved belastningen, eller vil den rett og slett ikke, og høres ut som den ikke orker mer. Det er normalt ganske stor "akustisk" forskjell på en motor som slurer et eller annet sted, og en motor som ikke orker å dra båten? Så nå at du skrev at det mest sannsynlig er motoren som Ikke går som den skal. ... Kanskje greit å få med seg noen som kan motor :-) Jepp, skulle tro det ! Redigert 8.Juli.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Njet, nada, bada-bing bong, slik er det nok neppe, det sitter en demperplate mellom motor og drev, og enten går det rundt eller så går det ikke rundt, det er ikke noe "litt" rundt her. Plata sitter skrudd i svinghjulet, og akselen på drevet går inn i midten, fjærene tar opp noe av kreftene ved pådrag, men det er fint lite som kan slure. Clutchen sitter i drevet, og det er nok enten der det slurer, eller propellen, eller at motoren rett og slett ikke går slik den skal, som egentlig er mest sannsynlig, med mindre man klart og tydelig hører at det er sluring på gang. Hva selger mener med "pokal" er ikke godt å si, det er jo et kjent uttrykk innen bil, slik som "grønn overledning" eller "sleggefett", og brukes ofte om alt som ligner på en pokal? Jeg kjenner i grunn mest til "pokal" som koppen akselen går inn i på enkelte differensialer og den slags, og det er jo ikke vanskelig å se hvorfor det kalles "pokal" (se bilde nedenfor), men om det er leddene på akselen til drevet, svinghjulshuset, eller noe annet selger mener ser ut som en "pokal", er vanskelig å vite? Du tror kanskje du kan alt! Men det bilde ditt viser en fleks plate til Volvo. Mercruiser, omc og nyere Volvo bruker noe som blir kalt pokal. Det er en stor gummi demper som kan løsne i vulken akkurat som propeller! Har byttet noen sånne men ikke mange!! Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
adeneo Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Du tror kanskje du kan alt! Men det bilde ditt viser en fleks plate til Volvo. Mercruiser, omc og nyere Volvo bruker noe som blir kalt pokal. Nei, jeg tror ikke det, men du har helt rett, alle Volvo 4.3 motorer som er nyere enn rundt 30-40 år eller noe sånt, benytter slik motorkobling med gummi. Da fikk du jo anledning til å poste et skikkelig svar som forklarer hva "pokalen" er. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Da er det i så fall nr. 26 på tegningen under og heter 'Rubber Coupling', til den nette pris av ca. 300 euro- søkke og snøre kommer i tillegg: Nokså langt unna 'Pokal'. 4,3-literen er en gammel GM-konstruksjon (V6) fra midten av 80-tallet. Har rykte på seg for å være en bra motor. Har for lengst gått ut av produksjon. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Når det slurer i gummi slik så kommer ikkje grepet sigende på etter hvert slik en til slutt kommer i plan. Tvert imot så blir gummien flytende ved sluring som beskrevet her med tilhørende røyk og svilukt i mils omkrets! Så forklaringen til selger er sjølvsagt bare en bløff eller total mangel på kunnskap om det egentlige problemet. Alltid flott å skylde på noe 'bagatellmessig' som er umulig å kontrollere tilstand på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Akkurat den påstanden der er Hulda fullstendig enig i. Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Men foreløpig så er det bare BåtmotorenAS som har vært i båten å sett hva feilen er så diverse nettmekanikere kan tru hva dem vil!! Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Og det gjør vi med beste samvittighet. Det regner meg også gjelder 'step'. For hvis trådstarter ikke hadde vært interessert i innspill, så hadde vedkommende ikke startet denne tråden. Båtmotoren AS kjenner jeg ikke, heller ikke hvilken kompetanse foretaket innehar. Om Båtmotoren AS kan si at det er 'Rubber Coupling' som er defekt, så antar jeg at representanten har gjenkjent lukten av overvulkanisert gummi. Underlig i så fall, når man ikke engang kjenner korrekt navn på komponenten. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Men alt dette til side, ser det hevdes at prisen er satt ned til 180. Noe som fortsatt er høyt sjøl om alt hadde vært i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas wiese Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Hei Takker for alle svar :-) Vært på farta gjennom Spania og Frankrike idag Har tenkt på det med lyd... Jeg tror faktisk turtallet kom, men at den ikke fikk opp farta før etter litt tid. Merket ikke røyk eller lukt. Fortsett gjerne og diskuter, det er jo et forum:-) Er fast bestemt på å unngå diesel varianten som mange av de er levert med. Vi liker veldig godt løsningen i båten, vil dere anbefale andre tilsvarende så kom gjerne med forslag Skibsplast syns jeg er for trang pga dollbordene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.