Jump to content

Ekstra zinc på Volvo Penta DP drev

kaik

Recommended Posts

Har noen erfaring med å montere ekstra zinc på Volvo Penta drev?

Jeg har DP-G drev på min båt som ligger ute hele året. Etter et år er nesten all zincen ved propellen borte. På selve transomen er det alltid bra med zinc igjen.

Noen som har gjort dette? Jeg lurer eventuelt på å montere en ekstra anode på selve finnen over eksosutslippet. Tenkte i så fall å borre 2 hull i den å montere en ekstra zinc på toppen. Se vedlagt bilde.

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15457/volvo_dpg-2.jpg

Jeg ligger også utpå hele året. Anoden som var rundt propell akslingen på 290DPE drevet var så godt som vekk på 9-10mnd, mens anoden på transomen og på opphengsgffel var tilnærmet som nye.(Rustfrie propeller).

Det jeg tilslutt gjorde var å montere små rustfrie wirer mellom drev og transomplate for å utjevne potensialet mellom drevlegg og transomplate.Boret hull i hekken på båten å monterte anode som er beregnet for princess badeplattform. Tror den veier noen kilo. Passelig tykk ledning mellom festebolter innvendig på transomplate og rustfrie gjengestenger til anode. Nå er anodeoverflaten øket såpass mye at når jeg hadde den oppe i februar lurte jeg på å droppe anodebytte. Slapper mer av nå når jeg vet at jeg ikke "går tom for anode"

Det hørtes ut som en enkel og smart løsning. Hvor har du montert wirene? Første tanke jeg får er å feste den mellom skruen som holder zincen på transomen og til skruen som holder gear wiren på plass på drevet. Jeg har også stor princess anode på båten som burde hjelpe bra til om drevet er godt jordet.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...