TICORA Startet 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2016 Har en SO 389, 38fots seilbåt. Skal kjøpe bomopphal til spribom. Hvilken diameter på fallet anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Unskyld spørsmålet, men hva skal du med bomopphal på spribommen på en 38-foter? Er det for å kunne justere liket høyere? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 For å kunne justere høyden/posisjonen på bommen. Ser nesten "alle" har det. Sammen med et skjøte fra baug til akter får en sentrert bommen og kan regulere forseilet og dermed øke vinkelen en kan lense på. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 OK. Har aldri brukt det.... Uansett vil det vel aldri bli noe særlig belastning på¨det fallet.... Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Belastning er en ting, men opphalet skal vel låses i et tauknip av noe slag. Moderne typer som Spinlock og andre har gjerne angitt en maksimum- og minimumsdimensjon. Velger du tynnere er du garantert at tauet glipper.... Hos meg er opphalet 8mm og det bruker jeg til å løfte bommen med 100kvm spinnaker også..... Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 På min bått (Maxi Fenix 28 fot) er spinnakerbom opphalet 8mm. Det kunne ikke vært tynnere, for da hadde ikke avlasteren klart å låse det ordentlig. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
TICORA Svart 13.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Ser flere ikke bruker det men synes det er en fordel å ha det. 8mm tror jeg blir dommen:-) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Jeg bruker det alltid, og synes det er kjekt? Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Popeye70 Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Bomopphal til spribom/spinnakerbom er veldig kjekt for å kunne justere høyden på bommen, som igjen justerer høyden på skjøtehjørnet. Det er ikke stor belastning på dette fallet, men som andre har nevt så må det være tilpasset den avlasteren/cleaten det skal gå gjennom. Tilsvarende med bomnedhal, forøvrig. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 13.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2016 Opplevde definitivt behovet for opphal da jeg var med på regattaseiling i en Express tidligere i år. Jeg var spinnaker-slask på fordekket. Opphalet hindrer også bommen å "slå" nedover om vinden er uregjerlige, og jeg unngikk at den slo meg i svime opptil flere ganger, mens bommen slo opp og ned langs forstaget. Således et sikkerhetsaspekt for den som jobber på fordekket. Opphal gjør det vel også litt lettere å koble om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.