Dreuf Startet 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2016 Jeg mangler vindmåler på seilbåten min. Så fersk som jeg er i faget har jeg ingen anelse om det er 5, 10 eller 15m/s når jeg er utpå. Så for sikkerhetsskyld så tenker jeg det kan være greit med en vindmåler.. Siden jeg har Raymarine fra før av så tenker jeg det er greit å fortsette i samme tralten.. For meg så ser det ut som jeg har 2 valg: http://www.seatronic.no/instrumenter-navigasjonsinstrumenter-c-44_139/raymarine-t101-868-vindsystem-p-1429 http://www.seatronic.no/instrumenter-navigasjonsinstrumenter-c-44_139/raymarine-i40-vind-med-p-3992?gclid=CjwKEAjw8Jy8BRCE0pOC9qzRhkMSJABC1pvJNHzN63Z72Bj0XErBq0-xY35XG2jpXa8PVEYiAEc64BoCSZDw_wcB Dyrest er vel sikkert best, men trenger jeg det? Hvordan er dette å montere i masten når båten ligger på sjøen. (2003 Bavaria 32) Er det ferdige fester oppi der eller må man lage braketter og styre på? Fordelen med den dyreste er vel at den er trådløs så man slipper å trekke ledninger, men er det stabilt nok? Kommentar fra moderator: Tittel redigert Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Ser ut som jeg har ett 3.valg også: http://www.seatronic.no/instrumenter-navigasjonsinstrumenter-c-44_139/raymarine-i60-vind-p-3974 http://www.seatronic.no/instrumenter-reservedeler-c-44_345/vindgiver-med-30m-kabel-p-3835 Dette blir den dyreste komboen også er det kablet. Vil ikke det trådløse systemet snakke med de andre Raymarine komponentene mine? (Eldre kablede instrumenter, tridata, plotter (a60) og autopilot). Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Trodde det var standard utstyr jeg. Tror jeg ville kjøpt kablet utstyr, har en mistanke om at det er mer holdbart over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Det kommer helt an på hvilke systemer du har ombord fra før. Jeg vil anbefale deg å skrive ned hvilke instrumenter du har (produsent, modell) og ringe til Seatronic for en produkt anbefaling. Det er forskjeller i interoperabilitet mellom wi-fi, nmea2000 og nmea1183 og ulike produsenter/modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Denne båten kommer med et Raymarine vind system som standard. Hvor er det blitt av det? Er ledningene der enda? Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 I 2003 var kun Tridata standard. Men det er enkelt å montere Raymarine sin vindgiver i toppen av masten. Mener det er gjenget hull i topp plata. Brukbart med plass i masten til en ekstra kabel, og det ligger trekketråd klar. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Kan vi bare få ut av veien et nokså enkelt spørsmål først? Trenger du det? Det er andre måter å finne ut hvor mye det blåser på enn å lese det av på et display... En metode er å spytte inn i vinden. Om klysa treffer deg i ansiktet er det på tide å sette inn et rev. Andre metoder er å benytte en windex i mastetoppen og ellers lære å lese på bølger og trær langs land for å finne vindstyrke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Her en annen måte å finne ut vindstyrken: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dreuf Svart 14.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 hehe, ja... spørsmålet er vel egentlig om man trenger det.. Windex er der, så retningen har jeg "kål på". Jeg er litt skeptisk til å dra opp seilene i for sterk vind i starten, men styrken kan jeg jo også finne med en håndholdt måler. Frem til man lærer seg hva som er ok og ikke :) Jeg får ta en tlf til Seatronic å høre hva som er kompatibelt med det jeg allerede har. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Hvis man ikke har peiling.... Da må man jo lære hva henholdsvis 6,8,10 eller 12 m/s er. Altså: det blåser det det blåser. Seilte i engelske kanal for halvannet år siden. Det låste opp,opp og opp ett helt døgn, før vi kom til Guernsey. Jeg hadde ca 10m2 seil tilsammen på kryssfokk og storseil. Det ga innimellom 15knop ved hjelp av bølgene, men var akkurat nok for å styre. Vindinstrumentet virket ikke, men av nysgjerrighet kontaktet jeg meterologisk institutt vel hjemme i norge. Oppgav tid og sted, og fikk oppgitt at vinden var rundt 25m/s i perioder, og jevnt over 22. Dette er mye....Men jeg hadde neppe hatt mer eller mindre seil oppe med vindinstrument. Det viktigste er antakelig å ha ett forhold til vindstyrke fra værvarsel, for å være forberedt på hva som kan komme. Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Husk også at det er stor forskjell på medvind og motvind. Ved rundt 5 m/s er kanskje forskjellen mest ekstrem, oppleves som vindstille for den som seiler lens, men som frisk bris eller mer for den som krysser. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 .... Trenger du det? ..... Utover vindstyrke så vil du lettere kunne se vindretning. (Uten å måtte titte opp i masta på vindexen) Spesielt på lens er nødvendig å følge med for å unngå (uplanlagt) jibb. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Utover vindstyrke så vil du lettere kunne se vindretning. (Uten å måtte titte opp i masta på vindexen) Spesielt på lens er nødvendig å følge med for å unngå (uplanlagt) jibb. Jeg ser den. Om jeg synes at det er verdt flerfoldige tusener av kroner for en nybegynner å slippe å løfte blikket opp i masta... Om man seiler må man jo uansett ta et blikk på lusene i ny og ne. På kryssen seiler man fort på "følelsen". Å styre blindt etter elektronikken fra start kan føre til en forsinket læringskurve synser jeg. Men klart, om man er glad i dingser og ikke bruker elektronikk som en krykke er det bare å kjøre på. Den beste grunnen jeg ser til å ha vindinstrument er muligheten for å koble autopiloten til å seile på vinden isteden for magnetkurs. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Selvsagt må man lære seg forskjellen, men for å lære må man ha ett fast holdepunkt, altså en måler som forteller en hvor mye vind det er. Man kan følge med på yr etc, men jeg føler ofte at om det er meldt 5m/s så kan det variere fra 0 til 10.. Jeg har veid litt for og imot og funnet ut at jeg kommer til å holde meg til windex og en håndholdt måler i starten. Så får jeg heller spandere på meg ett system etterhvert når jeg har for mye penger eller virkelig ser nytten av det. For 10k får man mye annet morro til båten også ;) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Selvsagt må man lære seg forskjellen, men for å lære må man ha ett fast holdepunkt, altså en måler som forteller en hvor mye vind det er. Omgivelsene dine er fulle av faste holdepunkt. Trærne på land, vannet rundt båten, skrogets helling etc. etc. Disse holdepunktene er ikke i form av tall på et display, men likefullt fordømt pålitelige. Vindinstrument er som penger; veldig kjekt å ha, men helt ubrukelig om det ikke veksles i noe man kan bruke. Tallet på displayet vil ikke kunne gi noen fasit på egnet seilføring. Det vil f.eks kunne blåse nokså kraftig på ellers flatt vann, eller være lite vind med stor gammel sjø. Til syvende og sist er rumpa, graden av sammenbitte tenner og økende trusler om skilsmisse fra bedre halvdeler kanskje de aller beste reveindikatorene Her er en nyttig side med ulike beskrivelser av hva man kan forvente ved ulike vindhastigheter Jeg tror du vil kunne få mye annen moro for de 10 båtpengene, som du sier Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 (redigert) Min anbafaling er å kjøpe et kablet instrument. Det skaper minst problemer. Jeg har seilt i snart 40 år og bedømmer vindhastighet ved å se på sjøen, men foretrekker å fa det bekreftet av å se på et instrument. Redigert 16.Juli.2016 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Grønnskollingen Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Jepp, der har du essensen i godt sjømannskap. Kunnskap i bunn som bekreftes og supplementeres ved bruk av elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 En vindmåler basert på anemometer er ikke nødvendigvis det beste valget. Sjekk Airmar 220WX med NMEA0183-output. Det bør være et godt alternativ for å fôre 2003-elektronikk med vinddata. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Krimart Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Et alternativ er Nasa sine instrumenter, det billigste er Target http://www.seatronic.no/instrumenter-navigasjonsinstrumenter-c-44_139/nasa-target-vind-p-386, kjøper du Clipper får du også NMEA-port og kan koble deg på Raymarine. http://www.seatronic.no/vindmaler-seilbatinstrumenter-c-271_273/nasa-clipper-vind-p-2874 Usikker på hva du mister med NMEA fremfor Seatalk, men siden dette bare er en giver er jo ikke to-veis komunikajon nødvendig så da skulle det holde? For min del er den største fordelen muligheten til å sjekke vindvinkel natterstid uten å måtte lyse opp i masten, og som nevnt autopilot på vind. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.