JRK Startet 18.Juli.2016 Del på Facebook Startet 18.Juli.2016 Hei, Har noen lukeholdere der gjengene for låsing av er ødelagte. Tenkte å fikse dette med helicoil. Gjengene er 6 mm I støpegods, men gjengelengden er bare 5 mm. Er litt redd for at når man strammer og slakker lukelåseren så skal selve helicoil gjengene løsne skru seg frem og tilbake I støpegodset istedenfor at løseskruen skrues inn og ut av hekicoil'en. Derfor vurderer jeg å lime helicoilen fast i støpegodset med ett eller annet loctiteprodukt. Noen som har noen fromening om dette vil funke? Hvordan bør operasjonen gjøres? Dyppe hele helicoil'en I loctitete før den monteres og så vaske innsiden av gjengene, etterpå? Eller bare pensle innsiden av støpegodset før montasje. Uansett vil vel noe trekke på insiden av gjengene på Helicoilen. Er det andre produkter som egner seg bedre for liming av helicoil mot støpegods? Kom gjerne med andre innspill som man bør tenke på. Takker for innspill JRK Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 ville penslet godset istedetfor å dyppe innsatsen. loctite herder ved fravær av luft, så om det blir for mye risikerer du at det som kommer mellom helicoil og bolt herder først når bolten settes på plass Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HansH Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Normalt vil ikke helicoilinnsatser løsne. Brukes i stort omfang i industri, særlig på støpt og maskinert aluminium for å forsterke gjengepartier. Har aldri sett det som noe problem at disse løsner hvis gjengeverktøyet er korrekt, dvs at man har boret med korrekt gjengetapp for aktuell type helicoil. På den annen side gjør du jo ingen skade om du har en liten dråpe Loctite 243 e.l. før du monterer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Støpt alu eller jern? Som HansH sier er det ikke noe problem med at helicoilinnsatser pleier å løsne. Men hvis du skal ha på litt locktite ville jeg bare tatt en dråpe eller to på gjengeinnsatsen før den monteres, ikke i hullet. Hvis ikke vil det grise seg med locktite i gjengene. Usikker på hvor vellykket det er å dra gjennom en gjengetapp i etterkant i helicolen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Et tips "fra verkstedet"? Jeg jobber med Time Sert fra Würth, faktisk siden over 20 år hvis jeg tenker meg om nå.Bruker bare halv så mye materiell som skjæres ut ved gjenging enn Helicoil, det er lokkete hylser, og er gasstett...Teknisk sett er dette om lengder bedre fordi man også kan reparere (og forbedre) gjenging på sprøtt og allerede litt mykt materiell.Litt dyrere enn trådbaserte løsninger, men det man reparerer med slik er vanligvis verdt det siden slik reparasjon pleier å være. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Hei, Takk for gode innspill. Da er jobben gjort. Fant et fint lite sett på Biltema med rett bor, helicoil I 6 mm samt nødvendig monteringsverktøy, til Kr.239. Og dette fungerte. Det er nok riktig som noen hevder her, selve helicoil'en er jo en fjær som blir stående I spenn ut mot støpegodset. Uansett hadde en drape loctitei gjengene før jeg monterte Helicoilen og lot den herde. Så har jeg hatt litt fett på skrugjengene og da er jeg rimelig trygg på at denne ikke limer seg fast I helicoil'en..Hva slags matrial dette er vet jeg ikke men det er ikke aluminiom. Det er nok ett eller annet matriale for press støp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.