Jump to content

Johnson 20hk, går ikke opp i full fart

pensol

Recommended Posts

Hallo.

Har en Hansvik 500 med en Johnson 20hk (fra 80-tallet). Ifjor begynte motoren å "harke", og slet mer og mer med å få turtallet opp, og båten i plan. Har hatt motoren på verksted, de renset forgasser, choke ol, og sa motoren er ok (testet kun i stamp), men den er som før. dvs starter på første drag, høres helt fin ut på tomgang og sakte fart, men når jeg gir gass, "vil" den ikke. dvs går ikke opp i høyere turtall, og går ujevnt. Men, hvis jeg holder hånda foran spjelet i forgasseren går den opp til normalt turtall (og i plan). Ifølge verkstedet er det en 30hk forgasser, og sylindre er bårret opp.

Har noen en forklaring?

mvh

Espen

Tror kanskje den ikke får nok bensin (?). Har finstilt på spjelet og "tomgang skruen", skiftet kontakt på bensinslangen (inn i motor), etterstrammet alle strips og slangeklemmer, sjekket bensinfilter. motoren starter veldig lett, går bra/jevnt på sakte fart opp til 8-9 knop. Gir jeg full fart, vil ikke turtallet stige, går ujevnt.  Av og til går den opp i fullt turtall og plan, og holder seg der, men hvis jeg senker farten, er det det samme når jeg gir gass igjen.

imorgen skal jeg ta av forgasseren en gang til, og blåse ren på nytt. Kan det være noe galt med flottøren inne i forgasseren?

espen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...