ko-stens Startet 18.Juli.2016 Del på Facebook Startet 18.Juli.2016 Får høre her... Har lagt ut bilde et annet sted og, men om flere ser bildet i egen tråd, kanskje en kan få flere synspunkter!? Dette er bilde av undervannshuset til min Honda 50-hester fra 1997. Jeg har klønet det skikkelig til, for jeg kjøpte ny propell og satte den på uten å få med meg at det skulle sitte et mellomstykke, eller hva en nå kan kalle det på norsk (washer på engelsk). Dette har ført til at propellen har gnaget seg innover i propellhuset, noe som igjen har ført til at den ytre pakningen har begynt å slippe ut olje. Det er ikke mye, men jeg synes det er akkurat litt for mye til at jeg tør bruke dette over lengre tid. Så spørsmålet mitt er derfor; er det noe vits å prøve å fikse dette, eller er det "beyond repair"? Er usikker på hvor mye gods propellen egentlig har slitt vekk. Er også usikker på om denne "washeren" faktisk skal nå helt bortpå pakningen. Ellers, jeg tror det skal kunne gå an å skru ut senteret og trekke av akslingen, men jeg tviler veldig på at det er mulig her, siden propellen har slitt innsiden av huset helt blankt. Så dersom man skal prøve å skifte pakning her, må en kanskje gjøre andre ting. Har sett på Youtube at det er mulig, men det er noe knotete. Aner ikke hvor mye det kan koste å fikse noe slik, og aner rett og slett ikke om jeg skal koste på motoren særlig med kroner, siden jeg også oppdaget vann i motoroljen samtidig som jeg oppdaget kløninga mi. Har skiftet termostat, da den var gåen. Fikk høre fra en at dette kan ha sammenheng med problemet, men det gjenstår å se. Skulle selvsagt prøvd motoren etter termostatskifte (og bensinfilterskifte) og ny olje, men vet ikke om jeg tør pga undervannshuset! Vil anta at når oljen kommer ut, vil også vann kunne komme inn, og da kan det jo fort bli totalhavari nedi der. Hva bør jeg gjøre, tror dere? Legger ved et bilde av hvordan propellen ble. Det er den til venstre, selvsagt. Dette mellomstykket som jeg skulle brukt sitter bom fast på den gamle propellen. Hadde jeg enda visst den skulle av... Har prøvd etterpå, men den sitter veldig godt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Jeg pleier ikke å se svart på å reparere ting, men det undervannshuset der vil jeg kalle defekt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bmwmaxi Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 For meg ser det ut til att du har slitt ned lager holderen /Bearing carrier så mye at bare den innerste simrimgen er igjen. http://s470.photobucket.com/user/opiebf50a/media/Img_2377.jpg.html Er nok billigst og lete etter et brukt. En og få noen til og bytte lager holder, simring for så og finne ut at resten er dårlig etter varmegang. Men du kan prøve deg. http://www.ebay.com/itm/Honda-BF50A-Prop-Shaft-Housing-/282093780289?hash=item41ae197d41:g:NtUAAOSwOVpXVLH5&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Takker for svar. Ser ut som om det er noe slitt ned ja. Det går selvsagt an å prøve å skifte simring. Tror nok ikke det er til den innerste, om en ser nøye etter. Ser ut for meg som om hele kanten er borte, slik at det går jevnt med den ytre simringen. Vet ikke om det kan gå bra dersom jeg bytter denne. Tar den uansett ut, så ser jeg jo om det sitter en simring til innenfor! Det bør i hvert fall ikke bli noe stort prosjekt å få fjernet den som sitter der nå, når en slipper den "fæle" kanten. For øvrig fikk jeg propellhylsa/endestykket/mellomstykket eller hva en nå skal kalle det, av den gamle propellen, etter omfattende, hard, ordbruk og litt skrutrekkerbending. Den passer ikke på den nye, og om jeg bare setter den på akslingen og trer den nye propellen etter, blir det et helsikes mellomrom... Spørs om jeg kanskje har fått feil propell, eller skulle jeg bestilt hylse/mellomstykke/endestykke i tillegg, mon tro? Vel, vel... Litt oppklaring ble det nå. Trodde denne "delen uten navn" kunne komme til å gnage på simringen, men det gjør den ikke. Den når ikke frem dit. Så om jeg prøver å skifte simring, så kan det jo hende det kan funke likevel. Ellers får en gå til mer drastiske tiltakt. Mjøsa er visst ca 450 meter dyp... Jeg gjør det billigste først... Blir det tett, er det jo bare gull. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 For øvrig fikk jeg propellhylsa/endestykket/mellomstykket eller hva en nå skal kalle det, av den gamle propellen, etter omfattende, hard, ordbruk og litt skrutrekkerbending. Den passer ikke på den nye, og om jeg bare setter den på akslingen og trer den nye propellen etter, blir det et helsikes mellomrom... Spørs om jeg kanskje har fått feil propell, eller skulle jeg bestilt hylse/mellomstykke/endestykke i tillegg, mon tro? Vel, vel... Litt oppklaring ble det nå. Trodde denne "delen uten navn" kunne komme til å gnage på simringen, men det gjør den ikke. Den når ikke frem dit. S det er jo slitt vekk mye materiale fra propellen , du ser jo den har begynt å spise på vingene. Om begge var honda propeller så burde thrust skiven passe på begge , men noen uoriginale propeller (eller propeller ment for andre merker) må kanskje ha egen. Om jeg ikke husker feil så passer enten tohatsu eller yamaha propelleer på samme splinesen.. thrust skiva ligger an på en kon på akslingen , så den skal forhåpentligvis aldri nå frem til simringen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nomen Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Det huset ser ut til å være "fubr"(fucked up beyond repair) Og om du i tillegg har vann i motoroljen, kan du like godt begynne å se etter en annen motor. Om du kjører en tur for å bekrefte dette med vann i motoroljen, gjør nok lite til eller fra for det undervannshuset ditt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
ko-stens Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Frykter det verste, ja, men får nå gjøre et forsøk. Har bestilt simring, så ser om den sitter fast før jeg gir opp. Tviler vel egentlig på det, for den som satt der løsnet altfor lett, så det spørs om det er hold nok. Antakeligvis kommer den til å lekke igjen. Det var ellers vann i oljen, og det var ikke mye igjen. Får få på plass termostat, nytt bensinfilter og ta en kjapp prøvetur når simringen er på plass, så får en se hvordan det går, rett og slett. En verkstedmann mente at termostaten kan være årsaken til vann/kondens i motoroljen. Kan vel være et greit prosjekt for en som vil skru selv, det her. Jeg skrur ikke mer enn høyst nødvendig. Det gidder jeg bare ikke... Blir ikke gjort stort før om et par uker, da jeg skal på en aldri så liten fotballtur med jentungen til Danmark neste uke. Får ellers sjekke Finn.no i mellomtiden... Er jeg litt smart, venter jeg en liten stund, for en kamerat skal ha seg ny 90-hester på sin båt og har pratet med Ravn hos Ravns garasje. I forbifarten nevnte han på en kamerat som også muligens kommer til å kjøpe ny motor, og da var det visst snakk om greit tilbud om begge bestiller samtidig... Jeg har ikke lyst å ta meg råd til splitter ny motor, men med en ny en slipper en i hvert fall å skru på leeeenge, og en slipper å drite seg ut med å bytte propell og ødelegge ting som er i orden... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Kjøp ny! Sommeren er alt for kort til å ha båten på land for reparasjon ☺☺ Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
ko-stens Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 For meg ser det ut til att du har slitt ned lager holderen /Bearing carrier så mye at bare den innerste simrimgen er igjen. Og dette stemte.... Tok en nærmere titt på det i dag, og på propellen. Syntes det var rart at det bare var èn simring. Da jeg tittet nøyere på propellen, viste det seg at det faktisk satt rester av en simring der. Ikke noe rart thrust washer'en ikke passet. Hullet var jo opptatt... Tok av undervannshuset og ga videre til fadern som var innom en tur. Han har vært en trollmann med verktøy og skruing før, så han får ta en titt på det og se om det er mulig å få av propellakselhuset. Går det greit, prøver jeg å få tak i et nytt. Den på Ebay er fremdeles til salgs, så får se hva det blir til. Den nye propellen er vel bare å kaste. Den er mye mer slitt enn jeg trodde. Nå passer jo faktisk denne thrust washer-saken etter at jeg fikk ut restene av simringen. Går kanskje an å prøve? Vil vel merke om det ikke går? Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2016 (redigert) Vel, vel... Da har en fått en proff til å se på undervannshuset. Konklusjonen er å kaste det. Pussig nok ikke på grunn av meg! Fadern tok med seg sulamitten innom et verksted, og karen sa at dette kan han fikse. Bare å bestille akselhus og litt til. Ikke noe problem å få ut mutter. Men, nå har han ringt fadern. Dette går ikke å fikse. Det er nemlig amatørreparert en gang. I følge han må det ha vær frostsprengt pga vann i oljen, og det er vist fikset ved hjelp av skruer for å holde akselhus og mutter på plass. Bare tull å prøve å reparere noe slik. Takket være en tidligere eier, Gud vet hvem, er det altså beyond repair. At undervannshuset ikke har gått åt h... før er visst bare flaks. Vannet i oljen er sannsynligvis kommet fra før, trodde han, for dette var neppe tett i utgangspunktet. Jeg har altså ødelagt noe som i utgangspunktet var ødelagt... En skjult feil, rett og slett. Får litt lyst å ringe selger, kjenner jeg, for dette blir fryktelig mye dyrere enn beregnet, kanskje pga han... Men en kommer vel ingensteds med det uansett... ? Så i stedet for å få et fiks ferdig reparert undervannshus i løpet av denne uka, er sesongen over. Lommeboka er for tom til ny motor, dessverre. Redigert 26.Juli.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 26.Juli.2016 Del på Facebook Svart 26.Juli.2016 Ligger noen brukte girkasser på ebay, rundt 8000 kr, ta en titt. Tiden går, ja det er ikke lett å gjøre med. Kjipe greier, enig i det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.