Jump to content

Kjøpe båt - men finner ikke den rette

Cral

Recommended Posts

Jeg fikk et akutt tilfelle av 3 fot syken, og de to små ønskes byttes i en større..

Etter å ha sett på hva som finnes innen budsjett <180.000,00, hva som passer til tenkt bruk (fiske, både dorging/trolling og vertikalt/kastesluk, opp til 4 personer på vertikalfiske) og hva bilen kan dra (2000 kg) har jeg endt opp på at Rdys 600 (610) Big fish må være en ypperlig kandidat.

Egentlig kunne jeg tenkt meg en pilothusbåt, men da helst med mulighet for å stå foran og fiske også. Men jeg skulle helst hatt noe tilsvarende Askeladden P66, hvor det er breit dolbord på ene siden, og hvor det er litt rekke, slik at ting man mister\setter fra seg på dekk ikke går rett over bord i neste bølge. Dessverre er både budsjett og vektgrensen på bilen et problem. 

Alt 2 blir da WA, da de ofte er litt lettere enn pilothusbåtene. 

Av varianter jeg har sett på, virker Rydsen som en fornuftig båt. Finnmaster har en som er litt kortere, som kanskje er aktuell, men det jeg har lest er at den ikke har i nærheten av de samme sjøegenskapene som Rydsen.

Galia 660 er også en båt som kanskje kan være aktuell, men har ikke funnet noen tester av den i sjø... 

Alt 3 er midtkabin, men det virker som om de ikke er så mye lettere enn pilothusbåtene, og de har enten seter\benker som er i veien for fiske (Støtte knærne mot rekka og komme seg helt ut til siden er greit når man fisker dypt) og plassen foran eller bak er for liten for fisker(e), utstyr og fiskekasse. 

Men Ryds 610 Big Fish er ikke den båten det har blitt solgt flest av her på berget, og da kan man jo se til det store utlandet. 

Alternativ andre båter jeg burde følge litt mer med på. Bayliner Trophy 2002 er jo en variant. Men jeg frykter at den blir for tung. 2000 kg er en idiotvekt mtp vekt på hengervekt, da en akslede hengere som regel slutter på 1800kg, og over det må man over på 2 akslinger, og da er ikke lastekapasiteten så mye større enn 1800 hengerene siden en ekstra aksling har litt egenvekt den også. (Fylle helium i hjulene?) 

Jeg kjenner til Blocket i Sverige, men er hvor selges båter i Danmark? 

Mvh

Carl Stiegler

~Cral

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...