Rakafant Startet 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2016 Er det noen som kan svare på om jeg kan hente strøm til radioen (til minnet) i båten fra amperemeteret. Hovedstrømmen til radioen henter jeg på vanlig måte. Takker på forhånd for svar. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Regner med at du vil få feil utslag på Ampéremeteret men hvis du ikke bryr deg om det så går det an. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Amperemeter måler jo i kretsen, så ser ikke problemet, koble deg innpå i etterkant, så får du med forbruk. f. eks Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Hei! Har instrumentet ditt shunt eller induksjons måling? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Streiff Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Du bryter väl strömmen till instrument inklusive amperemetern när du slår av huvudbrytaren vilket väl då även bryter strömmen till minnet...?? Sitér dette innlegget Link to post
Rakafant Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Regner med at du vil få feil utslag på Ampéremeteret men hvis du ikke bryr deg om det så går det an. Jeg regnet også med at det ville skje, men hovedsaken med amperemeteret synes jeg er å se at det lader. Sitér dette innlegget Link to post
Rakafant Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Amperemeter måler jo i kretsen, så ser ikke problemet, koble deg innpå i etterkant, så får du med forbruk. f. eks Det er jo veldig bra, men hvordan finner jeg ut etterkant? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Bryter du ikkje strømmen på ampermeteret når du slår av hovedstrømmen eller tenninga? I såfall er det ikkje vits å koble minnet der, da kan du likegodt koble den sammen med plussledningen til radioen. Skal du ha nytte av minne, så må den kobles direkte på plusspolen på batteriet eller en plass der det er konstant strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Rakafant Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Hei! Har instrumentet ditt shunt eller induksjons måling? Har shunt, prøver SandAnker sitt forslag. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Har shunt, prøver SandAnker sitt forslag. Eg skjønner ikkje. Hvorfor vil du inn på kretsen til ampermeteret for minnet? Sitér dette innlegget Link to post
Rakafant Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 (redigert) Eg skjønner ikkje. Hvorfor vil du inn på kretsen til ampermeteret for minnet? For å slippe å trekke egen kabel fra batteriet, men blir det problemer må jeg vel gjøre det. Har shunt. Ledningen går ikke via hovedstrømsbryteren, men via en 10 amp sikring. Redigert 21.Juli.2016 av Rakafant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 I prinsippet er det ikke 12 V over et A-meter, kun strøm som måles. Med en shunt får du en lav spenning over shunten som er det A-meteret måler den lave spenningen over. Og den spenningen varierer i takt med strømmen / forbruket. Du må nok hente 12 V et sted i fra, direkte fra batteriet eller en annen kilde som ikke blir null når tenninga slås av. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Men dersom denne shunten befinner seg på batteriets plusside OG den er i kontakt med batteri pluss selv om tenning er slått av, kan han hente 12 V fra shunten, dvs mellom shunten og batterijord, ikke over shunten. Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Ja, det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Den naturlige plassen å hente strøm til minne må jo være fra sikring til kokeapparat/dieselvarmer eller lignende, som normalt er koplet direkte, eller over egen hovedbryter som alltid står på? Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Sikkert noen steder som egner seg godt ! Og kortere vei. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Om det er et panel til lensepumpe® i nærheten med nivåvakt, pleier de å ha konstantstrøm. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
perpedersen Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Er det noen som kan svare på om jeg kan hente strøm til radioen (til minnet) i båten fra amperemeteret. Hovedstrømmen til radioen henter jeg på vanlig måte. Takker på forhånd for svar. Så lenge det er konstant spenning på amperemeteret, så burde det gå bra. Strømmen som skal til for å holde på minnet i radioen,er av størrelsesorden mikroampere, så det vil ikke påvirke avlesningen av amperemeteret, slik enkelte har uttrykt bekymring for. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Siden du har ampermeter med shunt, så må du hente spenning direkte på shunten om du velger denne løsningen. Ikke på de tynne ledningene inn på ampermeteret som kommer fra shunten. Da blir nøyaktigheten i målingene feil, små strømmer kan påvirke det instrumentet viser mye. Hvilken side av shunten du henter spenning på spiller ingen rolle, strømmen til minnet i radio er uansett svært liten. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.