Bjørn Løvjomås Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Er jo også mulig å skru ut starter. Å kjøre den løs. Se om den funker da. Enkel sak.. når en er langt unna.. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Fra boksen på motoren.Ser det er litt irr på noen kontakter. Har spayet på wd40, men ikke rørt noe. På releene ser det ut som alle ledningene går inn på undersiden, så der ser jeg ikke ordentlig. Det ene releet er merket "S" og det andre "SM". Det med S har en gul ledning - samme farge som styrestrømmen til starteren. Motoren startet nå uten trøbbel. Releene - sitter de lett festet så jeg kan løsne på dem og se under? Ut i fra mengden irr på de synlige kontaktene bør jeg nok gjøre dette rent, ja. Hva er enklest? Tannbørste? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Du bør i hvert fall rugge på de kontaktene, gjerne ta de av og på et par ganger (en og en slik at du får de på rett plass, lett å gå i surr) og så på med litt CRC. Tannbørste er utmerket for å børste bort løs irr. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 (redigert) Tror du fant problemet jeg. ??? Releene kan nappes rett opp. Sitter bare på vanlige stifter. Som kabelsko Redigert 23.Juli.2016 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Tja - litt usikker på om jeg har kjernen. Grunnen til det er at det tross alt gikk ganske stor strøm under startforsøkene, og det tyder vel på at det har vært styrestrøm, men at det likevel inne har blitt tatt nok 'hoved'strøm, eller tilgjengeliggjort nok strøm, av / til starteren? I så tilfelle har jeg et udefinert problem som kan dukke opp igjen når jeg minst trenger det. Eller lar jeg meg lure av strømmen som gikk? 150a er ganske mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Kan de 150 Å være gløding? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Mulig - jeg har ingen formening om hvor mye som evt medgår til gløding. Men det ville forklare at det gikk strøm før starter slår inn. Skal lese litt i boka i morgen og se hva jeg finner om gløding på disse maskinene. Kan også måle med tangamperemeter hva som skjer på den andre motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 I verkstedmanualen - som dekker flere 60 og 70 motorer - står det at TD 60 og 70, samt TID 60 og 70 har gløding på 2.2-2.7kw. Men det er ikke spesifisert for TAMD 60 slik som mange andre elementer i boka. Nøkkel-stillingene for nevnte motorer har en glødeplsisjon som jeg inke har på min, med mindre stillingen før start har en dobbeltfunksjon. De motorene som har gløding har dette i 50 sekunder, så det kan jo være. Gløding med nevnte effekt kan vel forklare den store strømmen som gikk. Glødeelementet skal visst bli ca 700 grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 På TAMD 60 a, er det ikke gløding. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 (redigert) hegra : Om strømmen går igjennom innslaget og til børstene på starter kan vanligvis måles på den ene av de to store kontaktene på innslagsrele. Denne ene har har jo den store + kabelen samt noen til festet. Den andre har bare en kabel som går rett inn til starter, og det er altså denne du kan måle på. Ser ut til at du kan glemme den målingen jeg foreslo ovenfor. Du har vel det jeg kaller for skrustarter og ikke en med vanlig innslagrele. Så vidt jeg kan se er det bare tre kontakter på din : Stor + kontakt, stor minuskontakt og liten kontakt som får strøm fra det lille startrelet. Det er jo en form for innslagrele på starteren, men det trekker ikke frem drevet, sender bare strømmen til børstene. Den jeg tenkte du kunne måle på er under dekselet og står ikke åpen som på mange andre startere. Inngrepet skjer først når starter begynner å rotere og er altså mekanisk til forskjell til en vanlig starter som først trekker den i inngrep elektrisk for så å begynne å rotere. Ser ikke ut til at det er gløding på din, med mindre det er ettermontert. Glødingen du omtaler var brukt også på en del volvo lastebiler. Den er både temperatur og tidsstyrt. Man dreide nøkkel nesten til start. Lyste glødelampen slapp man nøkkel og ventet til lampen (gløding) slukket. Man slapp altså og holde nøkkel i glødeposisjon. Så startet man. Var det riktig kaldt glødet den en gang til automatisk også etter at motor var startet. Var motoren varm ved startforsøk lyste ikke lampen og den koblet ikke inn gløding i det hele tatt. Redigert 27.Juli.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.