Jump to content

Vp tamd 60c start/starter utfordring(?)


nordan family 27

Recommended Posts

bilde


bilde


bilde


Fra boksen på motoren.

Ser det er litt irr på noen kontakter. Har spayet på wd40, men ikke rørt noe. På releene ser det ut som alle ledningene går inn på undersiden, så der ser jeg ikke ordentlig. Det ene releet er merket "S" og det andre "SM". Det med S har en gul ledning - samme farge som styrestrømmen til starteren.

Motoren startet nå uten trøbbel.

Releene - sitter de lett festet så jeg kan løsne på dem og se under? Ut i fra mengden irr på de synlige kontaktene bør jeg nok gjøre dette rent, ja. Hva er enklest? Tannbørste?
Link to post
Share on other sites

Du bør i hvert fall rugge på de kontaktene, gjerne ta de av og på et par ganger (en og en slik at du får de på rett plass, lett å gå i surr) og så på med litt CRC. Tannbørste er utmerket for å børste bort løs irr.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tja - litt usikker på om jeg har kjernen. Grunnen til det er at det tross alt gikk ganske stor strøm under startforsøkene, og det tyder vel på at det har vært styrestrøm, men at det likevel inne har blitt tatt nok 'hoved'strøm, eller tilgjengeliggjort nok strøm, av / til starteren?

 

I så tilfelle har jeg et udefinert problem som kan dukke opp igjen når jeg minst trenger det.

 

Eller lar jeg meg lure av strømmen som gikk? 150a er ganske mye.

Link to post
Share on other sites

Mulig - jeg har ingen formening om hvor mye som evt medgår til gløding. Men det ville forklare at det gikk strøm før starter slår inn. Skal lese litt i boka i morgen og se hva jeg finner om gløding på disse maskinene. Kan også måle med tangamperemeter hva som skjer på den andre motoren.

Link to post
Share on other sites

I verkstedmanualen - som dekker flere 60 og 70 motorer - står det at TD 60 og 70, samt TID 60 og 70 har gløding på 2.2-2.7kw. Men det er ikke spesifisert for TAMD 60 slik som mange andre elementer i boka. Nøkkel-stillingene for nevnte motorer har en glødeplsisjon som jeg inke har på min, med mindre stillingen før start har en dobbeltfunksjon. De motorene som har gløding har dette i 50 sekunder, så det kan jo være.

 

Gløding med nevnte effekt kan vel forklare den store strømmen som gikk. Glødeelementet skal visst bli ca 700 grader.

Link to post
Share on other sites

hegra : Om strømmen går igjennom innslaget og til børstene på starter kan vanligvis måles på den ene av de to store kontaktene på innslagsrele. Denne ene har har jo den store + kabelen samt noen til festet. Den andre har bare en kabel  som går rett inn til starter, og det er altså denne du kan måle på.

 

Ser ut til at du kan glemme den målingen jeg foreslo ovenfor. Du har vel det jeg kaller for skrustarter og ikke en med vanlig innslagrele. Så vidt jeg kan se er det bare tre kontakter på din : Stor + kontakt, stor minuskontakt og liten kontakt som får strøm fra det lille startrelet. Det er jo en form for innslagrele på starteren, men det trekker ikke frem drevet, sender bare strømmen til børstene. Den jeg tenkte du kunne måle på er under dekselet og står ikke åpen som på mange andre startere. Inngrepet skjer først når starter begynner å rotere og er altså mekanisk til forskjell til en vanlig starter som først trekker den i inngrep elektrisk  for så å begynne å rotere.

Ser ikke ut til at det er gløding på din, med mindre det er ettermontert. Glødingen du omtaler var brukt også på en del volvo lastebiler. Den er både temperatur og tidsstyrt. Man dreide nøkkel nesten til start. Lyste glødelampen slapp man nøkkel og ventet til lampen (gløding) slukket. Man slapp altså og holde nøkkel i glødeposisjon. Så startet man. Var det riktig kaldt glødet den en gang til automatisk også etter at motor var startet. Var motoren varm ved startforsøk lyste ikke lampen og den koblet ikke inn gløding i det hele tatt.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...