Jump to content

Vp tamd 60c start/starter utfordring(?)


nordan family 27

Recommended Posts

Har et par 60c i kjelleren som har voldet lite hodebry. I mine 8 sesonger har startutfordringene bestått i

 

- manglende start grunnet dårlig kontakt. Var spenning, men ikke nok strøm. Greit å fixe

- samme som forrige, men defekt hovedbryter som gav for lite anleggsflate. Greit å fixe

- død starter. Dyrt å fixe, men likevel greit da det skjedde på babord motor.

 

Alle tre ting opplevd på babord, den midterste også en gang på styrbord.

 

Så:

 

I natt stoppet vi på Oksenøya for å fylle tankene sånn ca kl 00:30. Traff SAP_2000 på brygga og fikk prata litt mens bunkring pågikk. Litt ugrei stasjon da pumpa må av/på hver 1500,- så jeg skulle snu skuta.

 

Babord motor død. Ville ikke starte fra noen av posisjonene - klikket i releet, men ikke liv.

 

Etter å ha bunkret opp tilbød SAP_2000 seg å bidra med feilsøking selvom det var midt på natta. Tusen takk for hjelpen!

 

Følgende observasjoner:

 

- batterispenning falt til 12.1 ca ved starter innkoblet, battmeteret viser -150a. Det er altfor lite steøm som går. Shunten måler til -200, og den pleier å vise det i startøyeblikket.

- måler spenning på batteriet og starter under starter innkoblet fra bryter. Omlag samme spenning begge steder, dvs ikke noe nevneverdig fall. Går for lite strøm i forhold til hva det burde, men starter klikker.

- forsøker å måle styrestrømmen inn til starter. Når nøkkel vris gir det et kort utslag, men deretter null. Rart ?

- kobler startkabler rett til starter, men det er vel før innslag/rele, men det utelukker dårlige koblinger på veien, med unntak av styrestrømmen fra nøkkel. Ikke liv når nøkkel vris, selvom det er direkte kobling til batteriet. Starter klikker.

 

Litt usikre på om kobling mellom styrestrømmen og annen strømkilde er lurt her, så vi lar det være.

 

Gir til slutt opp dette for å kjøre på 1 motor tilbake til båsen. Starteren er kun 2-3 år og med ekslusivt original nummer på, så jeg tenker å ta noen telefoner før jeg går for hardt løs på den. Akkurat da vi skal legge fra for en maskin gjør jeg et siste forsøk, selvom vi da har holdt på en god stund. Og til alt overmål starter beistet igjen.

 

Kjørte til båsen, og den har startet flere ganger siden uten noen tegn på trøbbel.

 

Så da er det store spørsmålet: hva er problemet? Når dukker det opp igjen? Noen som har opplevd noe lignende?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne tyvkoblingen vurderte vi i natt, men ble litt usikre. Nå er jeg utenfor kompetanseområdet og trenger det inn med teskje: det betyr den siste og lillle koblingen på starteren? Sitter mellom pluss og minus?

 

Skal åpne den boksen på motoren - heldigvis sitter den riktig og lett tilgjengelig til.

Link to post
Share on other sites

Som du sier så sitter innslaget mellom pluss og minuskabel. Neste gang det skjer så kan du legge et skrujern med litt tykkelse mellom pluss på starter og innslaget. Det har jeg gjort selv på en 60 b motor som jeg hadde tidligere. Ingen fare med det, annet enn at du kvepper litt?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Hjemme et par dager nå - fortsetter å forske neste gang jeg kommer i båten.

 

Slik jeg forstår det er det da trolig at feilen sitter på styrestrømsiden (kanskje da i boksen på motoren), og om forholdet inntreffer igjen kan jeg tjuvkoble med skrujern direkte på starteren med tenningen på. Går også over hovedkoblingene for pluss/minus og ser etter dårlige kontakter.

 

Det demrer i hukommelsen at jeg har kikket i den boksen en gang for noen år siden. Mulig det var i forbindelse med feilsøking ved en tidligere anledning. Kan ikke huske at det var så veldig mye i den. Står vel også en par automatsikringer i boksen som kan resettes med knapper på utsiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg stusser litt på at dere klarte å måle spenningsfall selv om ikke starter slo inn. Forsto jeg det rett at spenningen falt merkbart når dere testet?

Innslaget klikket en gang når nøkkel ble satt i startpos og et nytt klikk når startpos ble sluppet. Ingen klikking underveis når startpos ble holdt inne.

 

Vi holdt start inne i 5-10 sek og målte spenning inn på starter til 12,1 eller 2 om jeg husker rett. Batt spenning var vel ca 12,6 (hvilespenning).

 

Vi tok så startkabler rett fra batteriet til polene utenpå starter for å utelukke. Først én og én, så begge samtidig. Ingen forskjell. Spenningsfallet var tilnærmet likt ~0,5V under hvilespenning som jeg synes indikerer at starter dro strøm (så det på lysene også), men alt for lite.

Det var sent på natta, men mener den friske motoren viste noe over 10v i det den fyret.

 

Turte som sagt ikke å ta sjansen på å kortslutte mellom plusspol og releet da vi ikke var helt sikre i nattens mulm og mørke.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei har hatt de samme symptomene på min SB motor nå TAMD 71 B. Jeg byttet start og stopprelene alt ok. Før du bytter dem ta av og på kabelsko eller puss dem slik at alle gammelt irr blir borte. Nesten sikker på at du får god kontakt igjennom igjen.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Innslaget klikket sier du SAP. Kan det ha vært stoppreleet som går på. Den trekker nemlig av stopp. Slik at motor får diesel. Virker litt forskjellig de typene av stoppsolenoid. Noen må holdes på med strøm, slik at motor går. Andre får ikke strøm før de skal stoppe motor

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Den motoren som startet går fra eget 220ah batteri - det viste omlag 10v i startøyeblikket.

 

Den motoren som ikke startet trekker fra forbruksbanken på 460ah. Når nøkkel var i startposisjonen falt spenning, og batterimeteret viste minus 150a, så det gikk ut strøm (til noe) hvis batterimeteret viste riktig. Normalt går denne til -200 som er det største den viser, selve starteren trekker vel en hel del mer akkurat når den jobber. Dette var målingen før jeg krabbet ned og startet med multimeteret direkte på starteren - om det gikk like mye på alle de neste forsøkene observerte jeg ikke. Men som Sap sier - det var utslag på lyset, og tildels mørkt var det jo

 

Kan starter ha satt seg på topp/bunn av en omdreining eller tannhjulsposisjon som gjorde at den ikke klarte?

 

Det omtalte klikket kommer når nøkkel vris/tenning på. Kommer på begge maskiner, og har alltid gjort det. Mulig det er mistolket av meg til å ha noe med starter å gjøre - kanskje det er stopp?

 

Som sagt er jeg langt utenfor eget kompetanseområde, så beskrivelsen kan være preget av det....

Link to post
Share on other sites

I de volvo motorene jeg har vært borti kommer det alltid et klikk når tennis gen skrues på. Det er ett av de releene som står onder det lille dekselet. Jeg fikk ikke motoren i min gamle nw900 til å stoppe. Byttet plass på de to releene. Da ville den ikke starte. Skiftet tilbake. Da startet den med en gang. Husker ikke om jeg målte noen gang på noe spenningsfall.

Den ene motoren på white Lady har og av og til litt vondt for å stoppe. Men kommer etter et par forsøk. Sitter nok et par slike her og.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er jeg litt usikker på. Når nøkkelen vris til siste posisjonen før start så trekkes det omlag minus 10a iflg battmeteret, mulig det er gløding?

 

Nå er nevnte 150 a lest av fra batterimeteret og ikke med tangampermeter nede på batteriene, så det kan være en feilkilde her.

 

Jeg har også et nødrele som kobler sammen batteribankene. Når dette slo inn viste battmeteret pluss strøm fra startbatt til forbruksbank (hvor den vanskelige motoren trekker), frem til nøkkel ble vridd til start. Da viste battmeteret minus 60a, men jeg vet da ikke hvor mye som gikk fra startbanken da innkoblingen av det releet er før battmeteret. Så jeg føler meg "sikker" på at det gikk en hel del strøm når nøkkelen tilsa at starter burde ha jobbet. Derav "teorien" om at starteren kanskje har satt seg i dødens posisjon. Hadde det vært dårlig kontakt burde startkablene likevel ha virket (men kablene var litt tynne, og hadde nødvendigvis ikke de store anleggsflatene de heller).

Link to post
Share on other sites

Vi prøvde ikke hammer, men var inne på tanken.

 

Ettersom den er nesten ny -2-3 år- ville jeg ikke fare for hardt med den før Lasa var ringt. Men den startet jo etterpå. Merkelig. Så nå handler det å finne ut om jeg har et problem som plutselig dukker opp igjen, og hva jeg kan gjøre for å unngå det. Og hva jeg kan gjøre som triks om det oppstår likevel

Link to post
Share on other sites

Prøv aller først å jumpstarte den med en skrutrekker eller liknende fra pluss på starter til den lille inslagsledningen. Bare pass på å ikke komme borti minus samtidig. Da blir det veldig mye gnistring. Da får du eliminert starter feil. Hvertfall hvis den starter. Gjør den ikke det, har du tre mulige feil. Enten er det selve starter, eller så er det innslaget, eller så er det for lite strøm til pluss på starter. Da er det dårlig forbindelse fra batteri til starter.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

sap skriver at det var innslaget som klikket og med det forstår jeg innslag på selve startmotor, og ikke et av de små start eller stopprelene. Det bør være mulig og lokalisere hvilket som klikker, og det er jo vesentlig forskjell på lyden. Sikkert ikke så enkelt og høre om du står et stykke unna. Er det selve innslaget på starter som klikker kommer i hvert fall strømmen frem til den, men om det kommer nok er en annen ting. Om strømmen går igjennom innslaget og til børstene på starter kan vanligvis måles på den ene av de to store kontaktene på innslagsrele. Denne ene har har jo den store + kabelen samt noen til festet. Den andre har bare en kabel  som går rett inn til starter, og det er altså denne du kan måle på. Er den strømløs når det klikker i innslaget er det heller ingen strøm til børstene. Ikke alltid den kontakten er tilgjengelig på alle startere da den kan være delvis innebygget.

 

Årsaken til det kan være mange, men siden det her virker av og til tipper jeg dårlig kontakt på en kobling, enten + eller -.

Link to post
Share on other sites

Du hører klikket ganske godt når relet slår inn. Du kan også skru av dekslet som sitter på starter og sprøyte godt inn med WD 40 har du mye irr her hvor alle ledninger og innslaget sitter kan innslagetet bli tørt og går tregt. Skal ikke mye vannsøl over starter før det

irrer bra der. Hvis du skrur ut motor releene og holder på dem når du skrur av og på tenningen kjenner du hvem av dem som klikker.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

På meg virket det som om starter prøvde og dro endel strøm så lenge nøkkel ble holdt i startpos. Men at den bare hadde en brøkdel av kraften (og strømtrekket) så den ikke greide å tørne motoren. Derfor virker det så merkelig at det ikke var problem med spenningen (fall) i og med at vi både målte og satt startkabler rett på starter. - ingen forskjell.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...