BåtHunken Startet 22.Juli.2016 Del på Facebook Startet 22.Juli.2016 Hei! Jeg har gjort kunststykket og kjøpt meg en gammel stålbåt. Type gammel arbeidsbåt som har levd ett variert liv. Innfo jeg vet om båten. Bygd ved Pusnes Mek i arendal. Ferdigstilt år 1951. Lengde 11,4 meter. Bredde 3,7 meter. Motor luftkjølt duetz disel 8l 1964mod. Hydraulisk vribart propellanlegg. Toppfart er 9.2 knop. Marsjfart er 7 knop. Vekt er vel rundt 20 tonn. Aleminiums styrhus. Strømaggregat Ruggerini 6kw. Gear ratio 4:1 bygd av ulstein mek. Propell: 3bladet med 1000mm diameter bygd av ulstein mek. Mekanisk tilkobling av propellaksel. Båten ble bygd som hjelpefartøy for hvalfangst (dette er ikke bekreftet) Men har blitt brukt som liten slepebåt, tråler og sjarkfiske etterhvert. Den har også montert en kran, så den har vel blItt brukt som arbeidsbåt i sin tid. Planer for båten. Utrede rustdannelser. Maling. Innredning. Båten er i grei stand utvendig, men det stopper med det. Derfor har jeg opprettet denne tråden for at noen kan motivere meg litt med denne jobben. Jeg har ingen anelse på hva jeg skal med båten, men nå har jeg jo blitt reder for denne båten... Rederinnen mener jeg er tullerusk, men på tur ville hun bli med på. Vi hentet den i Kalvåg, og gikk den nesten helt innerst i sognefjorden der vi bor.. I 7 knop gikk det rundt 17 timer med gange, og vi overnattet ved leirvik ytterst i sognefjorden. Vi var heldige med været, og det var en hyggelig tur. Selv om 16 timer sammen som reder og rederinne fra øverste hold kunne det bli hektiske diskusjoner.. Jeg ble til slutt nedgradert til dekksgutt. Og det ble litt rydding, rustpikking og grunning. Kan jo ikke skjemme ut bygda mer en nødvendig, og rust er jo ikke så pent ble det fortalt, da er det bedre med grunning sa hun kort og presist.. Jeg var enig, med blandede følelser for hele opplegget.. men det er vel håp, ett sted. Nå er det vel mange her som mener at båt kun er kos, reker øl og vin. (Jo egentlig) Men prefferanse for båt hos meg er vel noe helt annet.. Den må vel kunne brukes til noe mer? Vi får se hva som skjer.. Hva har jeg egentlig pådratt meg nå?? Jeg har vertfall fått bestilt litt maling og diverse. Og venter bare på og få dra hjem fra arbeid og sette igang med arbeidet.. Søker innfo om båten, om du vet noe må.du gjerne legge igjen en liten kommentar. Og om du vil se mer av galskapen må du gjerne gi en tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Hurra! Peis på! Det var en sjarmerende skute :) fyr løs med oppdateringer. Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Enig med mvigg3 - sjarmerende dette blir gøy å følge med på Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Cral Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Moro prosjekt :) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
BåtHunken Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Da har gutten komt hjem! Benyttet fineværet til og pusse opp styrhuset utvendig. Etter noen timer med skraping, maling av forskjellige strøk, ble det slik. Ikke så halvgærnt dette vel Så var det konturer rundt vinduer Så måtte hun jo få navne sitt montert. Imorgen aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, kanskje påtide og rustpikke litt? Vi får se hva det blir til. Ris og ros? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Den MÅ ha vært reketråler i Kopervik for en del tiår siden. Skal se om jeg finner et bilde med et MYYYYYYYYYE tøffere (men langt mindre praktisk) styrehus. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
BåtHunken Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Den MÅ ha vært reketråler i Kopervik for en del tiår siden. Skal se om jeg finner et bilde med et MYYYYYYYYYE tøffere (men langt mindre praktisk) styrehus. Hei :) Jeg hadde satt virkelig stor pris på bilde av den på det tidspungtet. Har du mer innformasjon kanskje ? :) jeg har nesten ingen innfo om den selv.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 (redigert) Bildet er tatt i Kopervik i mai 1981. Redigert 16.August.2016 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
SveinHa Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Har ikke noe mer info men luftkjølt Deutz hørtes riktig ut, dvs jeg har aldri vært ombord men en gang for mange år siden spurte jeg litt om båten rundtom i bygda og mener jeg fikk tilbakemelding om luftkjølt Deutz, det er jo SVÆRT uvanlig i båt. Prøvde å søke i NIS-NOR men de "Vita" som var der var helt andre båter. Kanskje du kan nøste opp etter fiskerinummeret? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
BåtHunken Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Har ikke noe mer info men luftkjølt Deutz hørtes riktig ut, dvs jeg har aldri vært ombord men en gang for mange år siden spurte jeg litt om båten rundtom i bygda og mener jeg fikk tilbakemelding om luftkjølt Deutz, det er jo SVÆRT uvanlig i båt. Prøvde å søke i NIS-NOR men de "Vita" som var der var helt andre båter. Kanskje du kan nøste opp etter fiskerinummeret? Den virker ganske lik! men på bilde ser det ut som den har flat hekk, menst min har rund. Kan dette vær tilfelle eller bilde som lyver ? jeg har ett gamelt bilde fra 90 tallet? Der står der enten H25M eller H25W. Klarer du og finne ut noe med det ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Flott båt ! :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SveinHa Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Den er rund bak eller kanskje svært butt spiss, husker ikke helt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
BåtHunken Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Flott båt ! :-) Det kommer seg :) Sitér dette innlegget Link to post
BåtHunken Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Den er rund bak eller kanskje svært butt spiss, husker ikke helt. Det stemmer med svært butt spiss. Mest sansynlig har du funnet den rette. Etter skroget og hullene for tampene er dette helt likt. Hva har du mer og fortelle om båten ? :) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Skal forhøre meg litt rundtom... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
BåtHunken Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Skal forhøre meg litt rundtom... Setter veldig stor pris på det! Blir en liten update imorgen. Er det noe spesielt du ønsker at jeg skal ta bilder av ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Motor er alltid interessant. Finnes der lugar ombord? Har som sagt aldri vært ombord men den båten har alltid hatt en liten plass i bakhodet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
BåtHunken Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Motor skal du få bilde av. Lugarer er det helder dårlig med, du må nok sove på dekk, inntil videre. Det var en gang i tiden, men alt det er borte nå.. Det er plenti plass i "lasterom" for lugarer og diverse. Jeg ønsker og innrede båten med. 1 litt større køye, og en sittekrok som kan gjøres om til ekstra køy. Ett lite bad med toalett og dysj i ett. En liten kjøkkenkrok med kokemuligheter. Jeg vil prøve og få laget til en leider ned fra styrehus. Og at luka som er til dekk er til lufting lufting på varme sommerdager. Så må jeg nok finne på noen løsninger med gråvannstank og pumper, ikke minst hva jeg skal gjøre med vanntanken i bauen som er ganske rusten på innsiden.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 ...på bilde ser det ut som den har flat hekk, menst min har rund. Kan dette vær tilfelle eller bilde som lyver ? På bildet mitt henger der et par tråldører som kamuflerer hekken. Ser bare den ene men de pleier jo å henge litt ute på hver sin side. På båter med tverr hekk henger de som regel helt bakerst på skutesiden. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
nik0lai Svart 17.August.2016 Del på Facebook Svart 17.August.2016 Kult med flere stålbåter! Har selv en stålbåt på 36 fot, og er kjempefornøyd med båten! :) Lykke til videre i prosjektet, jeg kommer til å følge med her! Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
BåtHunken Svart 19.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2016 Da har jeg fått gjort litt mer med båten. Litt mer farge har kommet på. Jeg rustpikker skansekledning for tiden.. tar litt tid. Og så sliper jeg på dekket med vinkelsliper og stålbørste. (Stålbørsta burde nesten vert ulovlig) Så blir det påført ett lag med owatrol rustolje som kan overmales etter et døgn. Neste er et middels tykt lag med grunning, og 2 strøk farge over det. Etter noen timer på dekk og et lag med olje ble det slik med litt grunning.. Begyndt med farge på skansekledning. Jeg kunne sikkert ha gjort grunnarbeidet mye bedre og slipe de gropene etter rustpikkingen.. men for en person og begrenset med godvær og tid blir det helder peioritert senere. Det viktigste er att rusten er borte og at malinga sitter! Det blir ett tynt lag med 2 komponent dekksmaling. Jeg skal ha ett lag til med 1 komponent over dette. Jeg ønsker og bruke opp det spannet med 2komponent til et tynt lag over hele dekket. Spesielt utsatte plasser for så og gå over med 1 komponent etter det. Ris og ros ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.August.2016 Del på Facebook Svart 19.August.2016 Blir stas det der Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
BåtHunken Svart 16.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2016 (redigert) Da er det meste malt. Har hatt fri noen uker, og jeg har bært i land en hel søplesekk med malingsflak og rust.. dessverre var det mye jeg ikke fikk tatt skikkelig, men værtfall mye bedre en før. Alt av stål er grunnet med owatrol rustolje. Grunning innblanda mønje, og over er det farge. Imorgen vil jeg få prøve og tatt skorsteinen og krana. Som forøvrig enten blir svart eller marineblå. Et stemningsbilde.. Per dags dato ser prioriteringslisten min slik ut. Pusse opp Maskinrom, flekking og maling. Bygge kjølekanal og montere maskinromsvifte. Sveise igjen skottet forran maskinrom til oppholdsrom Skjære ut ett skott og en vanntank i forpigg. Jeg har også snust litt på hvordan jeg skal ordne det elektriske, og innredning. På handlelisten står det oppført: Vannpumpe med innebygd trykkbryter 3bar? Toalett med elektrisk kvern Septikpumpe med kvern for lensing av septiktank. En teakdør til toalett og dysj. Gråvannstanker med hevertbryter og pumpe. En oljefyrt eller strømbasert varmtvannstank, trenger ikke noe spesielt stor tank. Og en ferskvannstank, gjerne en større varmtvannstank fra hus som jeg kan modifisere. Dette kan gjerne være brukt og trenge litt reprasjon/vedlikehold.. Fortell meg gjerne om du har noe du tror jeg trenger liggende! Jeg vil prøve så langt jeg kan og bygge opp det elektriske med 12 volt og 24 volt. Ingenting skal gå på 220 volt, selv om jeg har en generator. Som forøvrig kanskje er til salgs. Denne vurderer jeg og bytte ut med en mindre luftkjølt en.. aller helst disel. Vist jeg ligger i havn uten landstrøm og jeg MÅ ha strøm.. Til enkelte ting som krever 220volt vil jeg bruke en inverter til. Jeg ønsker ikke og gjøre meg avhengi av generator på grunn av støyen for meg og alle rundt meg. Noen formeninger ? Landstrøm skal foregå med 12v og 24v ladere til batteribankene. Formeninger ? Det eneste som skal være koblet til jord i hele båten er minuspolen på startbatteriene til hovedmotor og generator (startmotor). Batteribank vil bli koblet med både pluss og minus ledning til forbruker. Tanker rundt dette ? Setter stor pris på komentarer om dette :) Redigert 16.September.2016 av BåtHunken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 mi ringe meining er at du bør ta eit valg, enten 12 volt eller 24 volt, og so holda deg til det gjennom heile båten. Ikkje litt sånn og litt slik. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Det slo meg at du skriver at fiskernummeret var enten H25M eller H25W. Sjekket for moroskyld registeret, og i Hordaland så er det ingen båter som hadde M eller W registering. (W er vel ingen kommune i Hordaland i det hele tatt...) M må ha vært en kommune før en kommue sammenslåing..... R71K finner man helt frem til 1966 - 1984 i Karmøy. Registert på Johs.H.Pedersen, 4250 Kopervik. Karmøy ble kommune fra 1965, slått sammen av flere, blant annet kopervik. Johs Perdersen hadde en annen båt i 1958, som er eneste år jeg sjekket før 1966. VA3KL (Kvinesdal) 1986 Roald Biktjorn, Furuvegen 18. 4480 Kvinesdal, her den registert med en lengre lengde. Men motor, bredde, byggeår er det samme. H25ØN (Øygarden) i 1988 til 1994, Registert på Rolf Vik, Vik, 5347 Torsteinsvik 1996 fant jeg den ikke. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.