Jump to content

Hva slags pakkboks har jeg?


Pequod

Recommended Posts

Det har begynt å lekke mer enn jeg er komfortabel med av pakkboksen. Jeg må pumpe etter hver tur og når jeg kommer ned i båten for å ta en tur.

Men jeg er ikke sikker på hva slags pakkboks jeg har, bortsett fra at det er en fettsmurt. Og jeg kan ikke finne noen låsemutter å tette til heller?

 

Og jeg aner heller ikke om det er pakninger eller simringer eller hva det nå er som skal på?

 

Har sjekket litt og synes dette ligner en pakkboks fra Sleipner, men er ikke helt sikker. Ikke minst fordi jeg ikke ser noen låsemutter der den i så fall skulle ha vært?

 

Har en eldre Nidelv 24-snekke.

 

Jeg er forøvrig tilhenger av et så enkelt båtliv som mulig, og har derfor tittet litt på disse vannsmurte pakkboksene til Tides - er det noen som har erfaringer/synspunkter på disse?

 

Er det også noen som kan anbefale noen båtverksteder i Oslofjorden som kan ta slike oppdrag for en som ikke er veldig praktisk anlagt, også når det gjelder skifte av skroggjennomføringer?

 

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Det er ut som om det er ringer på denne pakkboksen. Er du sikker på at fettboksen gir fra seg fett inn mellom ringene. Jeg kan se at det er litt fett igjen på den, men det hjelper ikke om den ikke gir fra seg noe. Er det fett i vannet som lekker inn?

 

Når jeg fjerner fettboksen så pipler det ganske så mye vann ut, mye mer enn sist jeg sjekket. Når jeg pumper ut vannet kommer det først klart vann ut, og på slutten vann med fett.

Link to post

Ser ut som du presser fett ned i lufteskruen, og at tetningen skal være talgpakning i messing mutteren mot messing nippelen.

Dersom denne er gåen vil fett som er presset ned i forkant (slik som her) stoppe lekkasjen når det presses inn mens båten står. Så snart du kjører, vil fettet varmes og sive ut gjennom pakningen - og det lekker igjen.

Link to post

Kan det være at patronen din ikke leverer nok fett. Stopper det om du presser fett inn manuelt?

Dersom det gjør det, og begynner å lekke igjen etter en stund, er tetningen gåen. 

Enten (slik det virker for meg) talgpakning inni mutteren, eller som nevnt av bestefar, simmerringene.

Er det ringer på den må du trekke akselen tilbake for å bytte disse, mens talgpakning kan du tre rundt akselen og presse på plass.

Se forøvrig denne for overhaling av pakkboks med talgtetning:

http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box&page=1

Link to post

Jeg har vært i båten i kveld og gjort en nøye sjekk. Det som forundrer meg er at jeg ikke kan finne noen låsemutter på pakkboksen i det hele tatt? Det eneste jeg kan finne som kan strammes er skruene på slangeklemmene på gummihylsa.

 

Når jeg tar av Simaluben så nærmest strømmer vannet inn, det ikke bare pipler, og det er en jevn strøm, ikke noen dråper det er snakk om.

 

Det er de siste to ukene at det har blitt slik. Da jeg kjøpte båten var den helt tørr, i slutten av 2014 begynte den å dryppe litt, men ikke så mye at jeg tenkte over det. I år har det blitt litt mer igjen, og jeg tenkte at jeg skulle fått hjelp til å bytte ringer eller pakninger før sommersesongen satte inn, noe jeg ikke fikk. Og nå har det raskt blitt verre.

 

Det er også slik at jeg antakelig har knekt tappen på Simaluben når jeg skrudde den på pakkboksen, slik at det er et altfor stort hull der fettet kommer ut. Det spruter derfor fett ut på sidene i skroget. Jeg har lest at for mye fett også kan skade pakkboksen og akslingen. Når jeg setter inn den vanlige gamle fettkoppen lekker det mindre vann inn enn når Simaluben står på, men jeg har problemer med å få Simaluben ordentlig på, tror gjengene i pakkboksen er for slitte.

 

Det er derfor jeg vurderer å bytte ut hele pakkboksen med en ny en, den som står der nå er såvidt jeg vet, original fra 1974, så den er vel uansett moden for å byttes ut.

 

Slik min situasjon er nå, må jeg be et båtverksted om å gjøre denne jobben for meg, og da lurer jeg på om det er noen som kan anbefale noen? Jeg har sendt mail til Sjøsenteret på Kavringen, men de har sommerstengt. Har også sendt mail til La-Sa, men ikke fått svar. De som har svart er AB Marine i Leangbukta.

 

Noen som har et røft anslag på hvor mye jeg må punge ut med for noe slikt?

 

Og en annen ting: Jeg skal jo egentlig i gang med en 14 dagers båtferie neste uke, men lurer på om det er trygt å sette avgårde slik som det er nå. Jeg må jo bruke lensepumpa før og etter hver tur, og kjører jeg et langt strekk må jeg nok ta en omgang underveis også.

 

Vil dette forverre seg med bruk? Jeg vil tro det, men spør for sikkerhets skyld!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Forøvrig, et nytt spørsmål som kanskje stiller i klassen "veldig dumt": Har kjøpt en automatisk lensepumpe. Er det mulig å koble denne til slangen som allerede er der og som tilhører den manuelle lensepumpa, eller må jeg bare legge en slange ut av båten?

 

 

Den manuelle lensepumpa har normalt innebygd tilbakeslagsventil og dermed ikke fri gjennomstrømming av vann i motsatt retning som den automatiske ofte har. Så slik sett skulle det fungere, men - du må da legge inn en tilbakeslagsventil på slangen som går ned til den automatiske pumpa. Jeg har dårlig erfaring med tilbakeslagsventiler på lensepumper. De øker motstanden, og har en tendens til å fylles med dritt og begynne og lekke over leppa. Mitt forslag er å ha to løp ut av båten.

Link to post

Tok meg den frihet å spørre på Oksenøya og her er svaret.

 

Takk for din forespørsel.

Vi kan utføre arbeidet du forespør – men først i løpet av kommende uke (om det snarlig bekreftes at arbeidet

ønskes utført).

 

Estimat som følger:

 

Løft/sjøsetting av Nidelv 24 - kr 2.400         

Spyling skutebunn -                kr    750

Oppsetting land inkl krybbe    kr    750

 

Arbeid med å bytte pakkboks estimeres til kanskje 8 timer (a kr 1237,50), men dette avhenger helt av hvor godt

ting sitter fast og hva som måtte dukke opp i tillegg.

Medgåtte deler og materiell kommer i tillegg. Beløp nevnt er inkl mva.

 

Ser frem til å høre fra deg.

 

Med vennlig båthilsen

Eivind Bogerud

Daglig leder

Oksenøya Marina Service AS

Tlf.: +(47) 900 95 444
Mobil tlf.:  (+47) 908
44 063 

eivind@oksenoyamarina.no

www.oksenoyamarina.no

Link to post

Tok meg den frihet å spørre på Oksenøya og her er svaret.

 

Takk for din forespørsel.

Vi kan utføre arbeidet du forespør – men først i løpet av kommende uke (om det snarlig bekreftes at arbeidet

ønskes utført).

 

Estimat som følger:

 

Løft/sjøsetting av Nidelv 24 - kr 2.400         

Spyling skutebunn -                kr    750

Oppsetting land inkl krybbe    kr    750

 

Arbeid med å bytte pakkboks estimeres til kanskje 8 timer (a kr 1237,50), men dette avhenger helt av hvor godt

ting sitter fast og hva som måtte dukke opp i tillegg.

Medgåtte deler og materiell kommer i tillegg. Beløp nevnt er inkl mva.

 

Ser frem til å høre fra deg.

 

Med vennlig båthilsen

 

Eivind Bogerud

Daglig leder

Oksenøya Marina Service AS

Tlf.: +(47) 900 95 444

Mobil tlf.:  (+47) 908 44 063 

eivind@oksenoyamarina.no

www.oksenoyamarina.no

Tusen takk for at du har tatt deg bryet med å undersøke for meg, tenkte ikke på Oksenøya i det hele tatt, selv om jeg jo til stadighet fyller diesel der!

 

Men dette var faktisk i overkant av hva jeg hadde trodd, hadde vel regnet med kanskje rundt 7-8000, mend ette blir jo nærmere 14.000 kroner - og tar det virkelig åtte timer å bytte en pakkboks???

 

Hmm, begynner nesten å lure på om jeg skal prøve selv jeg...

Link to post

Tusen takk for at du har tatt deg bryet med å undersøke for meg, tenkte ikke på Oksenøya i det hele tatt, selv om jeg jo til stadighet fyller diesel der!

 

Men dette var faktisk i overkant av hva jeg hadde trodd, hadde vel regnet med kanskje rundt 7-8000, mend ette blir jo nærmere 14.000 kroner - og tar det virkelig åtte timer å bytte en pakkboks???

 

Hmm, begynner nesten å lure på om jeg skal prøve selv jeg...

Jeg skal gjøre den jobben selv men til høsten ved opplag! Tenkte mer som en nødløsning for deg, men det er mye penger  ja:(  Roret må vel av og løsne akselen fra girkasse og skyve akselen ut.Kanskje greit å skifte cutlesslageret i samme slengen...

Redigert av Jangul (see edit history)
Link to post

Får du løftet båten der du har båtplass så greier du denne jobben :) med god hjelp herifra er det ingen sak...kjøp ny pakkboks til den akseldimmen du har så er du tryggere på tur :)

Jeg vet ikke helt om jeg stoler helt på mine praktiske evner når det kommer til slikt, spesielt hvis det må demontering av aksel fra og cutlesslager (som jeg egentlig ikke aner hva er), utskyving av ror og det hele!!!

 

Båten hadde jeg forsåvidt tenkt å få heist opp snart for å spyle og påføre nytt bunnstoff, men resten....huttemegtu!!!! :-)

Link to post

Skrekkscenariet dit er vel hva som kan skje dersom det blir kritisk mye vanninntrengning når du er et eller annet sted på svenskekysten og i huj og hast må på land med båten. Det er ikke kompetente verksted på "hvert nes".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...