Pequod Startet 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2016 (redigert) Det har begynt å lekke mer enn jeg er komfortabel med av pakkboksen. Jeg må pumpe etter hver tur og når jeg kommer ned i båten for å ta en tur. Men jeg er ikke sikker på hva slags pakkboks jeg har, bortsett fra at det er en fettsmurt. Og jeg kan ikke finne noen låsemutter å tette til heller? Og jeg aner heller ikke om det er pakninger eller simringer eller hva det nå er som skal på? Har sjekket litt og synes dette ligner en pakkboks fra Sleipner, men er ikke helt sikker. Ikke minst fordi jeg ikke ser noen låsemutter der den i så fall skulle ha vært? Har en eldre Nidelv 24-snekke. Jeg er forøvrig tilhenger av et så enkelt båtliv som mulig, og har derfor tittet litt på disse vannsmurte pakkboksene til Tides - er det noen som har erfaringer/synspunkter på disse? Er det også noen som kan anbefale noen båtverksteder i Oslofjorden som kan ta slike oppdrag for en som ikke er veldig praktisk anlagt, også når det gjelder skifte av skroggjennomføringer? Redigert 23.Juli.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bestefar Svart 23.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2016 Det er ut som om det er ringer på denne pakkboksen. Er du sikker på at fettboksen gir fra seg fett inn mellom ringene. Jeg kan se at det er litt fett igjen på den, men det hjelper ikke om den ikke gir fra seg noe. Er det fett i vannet som lekker inn? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Det er ut som om det er ringer på denne pakkboksen. Er du sikker på at fettboksen gir fra seg fett inn mellom ringene. Jeg kan se at det er litt fett igjen på den, men det hjelper ikke om den ikke gir fra seg noe. Er det fett i vannet som lekker inn? Når jeg fjerner fettboksen så pipler det ganske så mye vann ut, mye mer enn sist jeg sjekket. Når jeg pumper ut vannet kommer det først klart vann ut, og på slutten vann med fett. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
HansO Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Ser ut som du presser fett ned i lufteskruen, og at tetningen skal være talgpakning i messing mutteren mot messing nippelen. Dersom denne er gåen vil fett som er presset ned i forkant (slik som her) stoppe lekkasjen når det presses inn mens båten står. Så snart du kjører, vil fettet varmes og sive ut gjennom pakningen - og det lekker igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Problemet er at det drypper mye også når båten står stille, så det første jeg må gjøre når jeg kommer om bord er å pumpe ut vann. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
HansO Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Kan det være at patronen din ikke leverer nok fett. Stopper det om du presser fett inn manuelt? Dersom det gjør det, og begynner å lekke igjen etter en stund, er tetningen gåen. Enten (slik det virker for meg) talgpakning inni mutteren, eller som nevnt av bestefar, simmerringene. Er det ringer på den må du trekke akselen tilbake for å bytte disse, mens talgpakning kan du tre rundt akselen og presse på plass. Se forøvrig denne for overhaling av pakkboks med talgtetning: http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box&page=1 Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Kan ikke pakninen strammes med messing mutteren. Løsne mutteren nærmest fettboksen og stram den andre og så skrues mutteren til igjen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
HansO Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Kan ikke pakninen strammes med messing mutteren. Løsne mutteren nærmest fettboksen og stram den andre og så skrues mutteren til igjen. Enig i at dette bør prøves før du går i gang med en større operasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 (redigert) Jeg har vært i båten i kveld og gjort en nøye sjekk. Det som forundrer meg er at jeg ikke kan finne noen låsemutter på pakkboksen i det hele tatt? Det eneste jeg kan finne som kan strammes er skruene på slangeklemmene på gummihylsa. Når jeg tar av Simaluben så nærmest strømmer vannet inn, det ikke bare pipler, og det er en jevn strøm, ikke noen dråper det er snakk om. Det er de siste to ukene at det har blitt slik. Da jeg kjøpte båten var den helt tørr, i slutten av 2014 begynte den å dryppe litt, men ikke så mye at jeg tenkte over det. I år har det blitt litt mer igjen, og jeg tenkte at jeg skulle fått hjelp til å bytte ringer eller pakninger før sommersesongen satte inn, noe jeg ikke fikk. Og nå har det raskt blitt verre. Det er også slik at jeg antakelig har knekt tappen på Simaluben når jeg skrudde den på pakkboksen, slik at det er et altfor stort hull der fettet kommer ut. Det spruter derfor fett ut på sidene i skroget. Jeg har lest at for mye fett også kan skade pakkboksen og akslingen. Når jeg setter inn den vanlige gamle fettkoppen lekker det mindre vann inn enn når Simaluben står på, men jeg har problemer med å få Simaluben ordentlig på, tror gjengene i pakkboksen er for slitte. Det er derfor jeg vurderer å bytte ut hele pakkboksen med en ny en, den som står der nå er såvidt jeg vet, original fra 1974, så den er vel uansett moden for å byttes ut. Slik min situasjon er nå, må jeg be et båtverksted om å gjøre denne jobben for meg, og da lurer jeg på om det er noen som kan anbefale noen? Jeg har sendt mail til Sjøsenteret på Kavringen, men de har sommerstengt. Har også sendt mail til La-Sa, men ikke fått svar. De som har svart er AB Marine i Leangbukta. Noen som har et røft anslag på hvor mye jeg må punge ut med for noe slikt? Og en annen ting: Jeg skal jo egentlig i gang med en 14 dagers båtferie neste uke, men lurer på om det er trygt å sette avgårde slik som det er nå. Jeg må jo bruke lensepumpa før og etter hver tur, og kjører jeg et langt strekk må jeg nok ta en omgang underveis også. Vil dette forverre seg med bruk? Jeg vil tro det, men spør for sikkerhets skyld! Redigert 25.Juli.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tallisman Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Har erfaring med Tides vannsmurte pakkbox denne kan anbefales. Vil nesten påstå att det er ingen over og ingen ved siden. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Hei PH Ring Hans Nordvold i Nesodden Båt og Motor, han er den eneste som jobber i sommer. Men mistenker at han og har fullt opp dessverre, men skader ikke å ringe da. Grei kar, som jobber seriøst. Tlf 916 47 272 K Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Hei PH Ring Hans Nordvold i Nesodden Båt og Motor, han er den eneste som jobber i sommer. Men mistenker at han og har fullt opp dessverre, men skader ikke å ringe da. Grei kar, som jobber seriøst. Tlf 916 47 272 K Takk for tips! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Jangul Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Hva ned Lindøya? Det er jo et verft der som sa de kunne bytte motor i båten min...23 32 77 80 Marina service.....verdt et forsøk Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Hva ned Lindøya? Det er jo et verft der som sa de kunne bytte motor i båten min...23 32 77 80 Marina service.....verdt et forsøk Kontakter dem også! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Forøvrig, et nytt spørsmål som kanskje stiller i klassen "veldig dumt": Har kjøpt en automatisk lensepumpe. Er det mulig å koble denne til slangen som allerede er der og som tilhører den manuelle lensepumpa, eller må jeg bare legge en slange ut av båten? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
HansO Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Forøvrig, et nytt spørsmål som kanskje stiller i klassen "veldig dumt": Har kjøpt en automatisk lensepumpe. Er det mulig å koble denne til slangen som allerede er der og som tilhører den manuelle lensepumpa, eller må jeg bare legge en slange ut av båten? Den manuelle lensepumpa har normalt innebygd tilbakeslagsventil og dermed ikke fri gjennomstrømming av vann i motsatt retning som den automatiske ofte har. Så slik sett skulle det fungere, men - du må da legge inn en tilbakeslagsventil på slangen som går ned til den automatiske pumpa. Jeg har dårlig erfaring med tilbakeslagsventiler på lensepumper. De øker motstanden, og har en tendens til å fylles med dritt og begynne og lekke over leppa. Mitt forslag er å ha to løp ut av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Hei PH Ring Hans Nordvold i Nesodden Båt og Motor, han er den eneste som jobber i sommer. Men mistenker at han og har fullt opp dessverre, men skader ikke å ringe da. Grei kar, som jobber seriøst. Tlf 916 47 272 K Dessverre var nok ikke dette hans bord! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Jangul Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Tok meg den frihet å spørre på Oksenøya og her er svaret. Takk for din forespørsel. Vi kan utføre arbeidet du forespør – men først i løpet av kommende uke (om det snarlig bekreftes at arbeidet ønskes utført). Estimat som følger: Løft/sjøsetting av Nidelv 24 - kr 2.400 Spyling skutebunn - kr 750 Oppsetting land inkl krybbe kr 750 Arbeid med å bytte pakkboks estimeres til kanskje 8 timer (a kr 1237,50), men dette avhenger helt av hvor godt ting sitter fast og hva som måtte dukke opp i tillegg. Medgåtte deler og materiell kommer i tillegg. Beløp nevnt er inkl mva. Ser frem til å høre fra deg. Med vennlig båthilsenEivind Bogerud Daglig leder Oksenøya Marina Service AS Tlf.: +(47) 900 95 444Mobil tlf.: (+47) 908 44 063 eivind@oksenoyamarina.no www.oksenoyamarina.no Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Tok meg den frihet å spørre på Oksenøya og her er svaret. Takk for din forespørsel. Vi kan utføre arbeidet du forespør – men først i løpet av kommende uke (om det snarlig bekreftes at arbeidet ønskes utført). Estimat som følger: Løft/sjøsetting av Nidelv 24 - kr 2.400 Spyling skutebunn - kr 750 Oppsetting land inkl krybbe kr 750 Arbeid med å bytte pakkboks estimeres til kanskje 8 timer (a kr 1237,50), men dette avhenger helt av hvor godt ting sitter fast og hva som måtte dukke opp i tillegg. Medgåtte deler og materiell kommer i tillegg. Beløp nevnt er inkl mva. Ser frem til å høre fra deg. Med vennlig båthilsen Eivind Bogerud Daglig leder Oksenøya Marina Service AS Tlf.: +(47) 900 95 444 Mobil tlf.: (+47) 908 44 063 eivind@oksenoyamarina.no www.oksenoyamarina.no Tusen takk for at du har tatt deg bryet med å undersøke for meg, tenkte ikke på Oksenøya i det hele tatt, selv om jeg jo til stadighet fyller diesel der! Men dette var faktisk i overkant av hva jeg hadde trodd, hadde vel regnet med kanskje rundt 7-8000, mend ette blir jo nærmere 14.000 kroner - og tar det virkelig åtte timer å bytte en pakkboks??? Hmm, begynner nesten å lure på om jeg skal prøve selv jeg... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Jangul Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 (redigert) Tusen takk for at du har tatt deg bryet med å undersøke for meg, tenkte ikke på Oksenøya i det hele tatt, selv om jeg jo til stadighet fyller diesel der! Men dette var faktisk i overkant av hva jeg hadde trodd, hadde vel regnet med kanskje rundt 7-8000, mend ette blir jo nærmere 14.000 kroner - og tar det virkelig åtte timer å bytte en pakkboks??? Hmm, begynner nesten å lure på om jeg skal prøve selv jeg... Jeg skal gjøre den jobben selv men til høsten ved opplag! Tenkte mer som en nødløsning for deg, men det er mye penger ja:( Roret må vel av og løsne akselen fra girkasse og skyve akselen ut.Kanskje greit å skifte cutlesslageret i samme slengen... Redigert 26.Juli.2016 av Jangul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Ja, det blir ganske mye... Noen som vet om det er uforsvarlig å fortsette slik som nå? Det vil si jevnlig pumping? Vil det bli stadig verre? Vil det være forsvarlig å ta en to ukers ferietur med båten? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Jangul Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Får du løftet båten der du har båtplass så greier du denne jobben :) med god hjelp herifra er det ingen sak...kjøp ny pakkboks til den akseldimmen du har så er du tryggere på tur :) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Får du løftet båten der du har båtplass så greier du denne jobben :) med god hjelp herifra er det ingen sak...kjøp ny pakkboks til den akseldimmen du har så er du tryggere på tur :) Jeg vet ikke helt om jeg stoler helt på mine praktiske evner når det kommer til slikt, spesielt hvis det må demontering av aksel fra og cutlesslager (som jeg egentlig ikke aner hva er), utskyving av ror og det hele!!! Båten hadde jeg forsåvidt tenkt å få heist opp snart for å spyle og påføre nytt bunnstoff, men resten....huttemegtu!!!! :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Skrekkscenariet dit er vel hva som kan skje dersom det blir kritisk mye vanninntrengning når du er et eller annet sted på svenskekysten og i huj og hast må på land med båten. Det er ikke kompetente verksted på "hvert nes". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 26.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Skrekkscenariet dit er vel hva som kan skje dersom det blir kritisk mye vanninntrengning når du er et eller annet sted på svenskekysten og i huj og hast må på land med båten. Det er ikke kompetente verksted på "hvert nes". Ja, jeg ser jo den, dessverre.... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.