Jump to content

Hva slags pakkboks har jeg?

Pequod

Recommended Posts

Hei!

Kan skjønne at dette får du fikset - for turen din må reddes! Gjør som Faxen beskriver i #7 - jeg skal prøver å beskrive det litt mer detaljert.

"Mutteren" til høyre på bildet er en del av selve "koppen" hvor talgpakningene er plassert. Mutteren til venstre er skrudd inn til "koppen" for å låse denne slik at den ikke skrur seg ut.

Det første du må gjøre er å løsne mutteren til venstre (vri den medurs sett fra motor) mens du holder "koppmutteren" fast med annen skiftenøkkel eller rørtang. Når låsemutteren er løsnet teiter du pakkboksen ved å vri koppmutteren medurs (sett fra motoren) - til pakkboksen slutter å dryppe - antatt ca. 1/2 omdreining. Derettere teiter du til låsemutteren (moturs) mens du holder koppmutteren fast. Pakkboksen er nå teitet opp og sannsynligvis tilstrekkelig tett for resten av sesongen!

Husk at denne type pakkboks skal dryppe bittelitt ved kjøring, hvis den ikke gjør det er den nok teitet opp litt for mye - og da kan den bli litt varm - så sjekk dette på den første turen.

For å feste fettkoppen tilstrekkelig slik at forbindelsen til pakkboksen blir tett, kan du f.eks. bruke gjengeteip eller et pakningsstoff. Men ikke skru fettkoppen til for hardt slik at gjenger ødelegges. Dersom gjengene allerede er ødelagt så har du et problem.

For å unngå innlekking via fettkopphullet når du jobber med ovennevnte kan du f.eks. bruke litt melange margarin for å tette  "lekkasjen" Trykk smøret nedi fettkopphullet til det blir helt tett - dette gjør ingen skade på pakkboksen senere.

Lykke til!

Redigert av Svee (see edit history)

Når låsemutteren er løsnet teiter du pakkboksen ved å vri koppmutteren medurs (sett fra motoren) - til pakkboksen slutter å dryppe - antatt ca. 1/2 omdreining. Derettere teiter du til låsemutteren (moturs) mens du holder koppmutteren fast. Pakkboksen er nå teitet opp og sannsynligvis tilstrekkelig tett for resten av sesongen!

Eller så utvikler det seg til det verre.. ha en plan for hva du skal gjøre om lekkasjen virkelig tiltar når du skrur mens båten ligger på sjøen. Kan du få tettet med noe midlertidig, eller satt den på land etc.  Lite sannsynlig, men greit å ha tenkt gjennom.

Jeg vet ikke helt om jeg stoler helt på mine praktiske evner når det kommer til slikt, spesielt hvis det må demontering av aksel fra og cutlesslager (som jeg egentlig ikke aner hva er), utskyving av ror og det hele!!!

Båten hadde jeg forsåvidt tenkt å få heist opp snart for å spyle og påføre nytt bunnstoff, men resten....huttemegtu!!!! :-)

Det høres værre ut enn det er tror jeg:) har ikke gjort jobben som sagt men skiftet girkasse med båten på sjøen og da var akselen lettt å skyve bakover og skifter du ikke cutlesslageret så holder det vel å skyve akselen bakover til du får av pakkboksen da slipper jo roret å demonteres:) Redigert av Jangul (see edit history)

Hei!

"Mutteren" til høyre på bildet er en del av selve "koppen" hvor talgpakningene er plassert. Mutteren til venstre er skrudd inn til "koppen" for å låse denne slik at den ikke skrur seg ut.

Hmm, skjønner egentlig ikke helt hva du mener. Hvis du tenker på det litt dårlige bildet jeg la ut i første innlegg? Det eneste jeg ser av muttere der er den ene av to som fester akslingen helt til venstre, samt de to skruene på slangeklemmene? Hvis du med mutter til høyre mener hele den svære som omslutter akslingen, så har nok jeg grundig misforstått hele pakkboks-opplegget...

Jeg føler at jeg har litt problemer med å bestemme meg her - på den ene siden har jeg litt lyst til å prøve etter Pippi-filosofien om at "Dette har jeg aldri gjort før - så det klarer jeg helt sikkert" og på den andre siden at dette er rett og slett litt for mye til at jeg med mine forutsetninger kan klare det. Innimellom lurer jeg på om jeg ikke skulle selge hele båten som et oppussingsprosjekt og kjøpe en annen av samme type som er mer oppgradert og oppusset enn min, men så er det det at denne balja har sjel og jeg er blitt litt glad i den, og jeg vet at jeg vil bli kry som en hane om jeg fikser dette selv....akk ja.

Hei Pequod!

Jeg refererer til bildet i #1, og jeg snakker om de store messingmutterene som omslutter propellakselen. Mutteren til venstre er låsemutteren som må løsnes for å få teitet opp pakkboksmutteren ("koppmutteren") til høyre.

Den eneste som kan være en liten utfordring her er å få løsnet låsemutteren, ellers er dette ingen avansert inngripen. Dette kan ikke gå galt sålenge du ikke slakker på pakkboksmutteren istedet for å teite den! Pakkboksmutteren ("koppmutteren") til høyre må som nevnt i #26 teites opp ved å vris antatt 1/2 omdreining medurs sett fra motorsiden.

Slangeklemmene rundt gummihylsa som fester pakkboksen til hylserøret skal du ikke røre, sjekk evt. kun at slangeklemmene er dratt tilstrekkelig til.

Dette klarer du - husk at øvelse gjør mester!

Hei Pequod!

Jeg refererer til bildet i #1, og jeg snakker om de store messingmutterene som omslutter propellakselen. Mutteren til venstre er låsemutteren som må løsnes for å få teitet opp pakkboksmutteren ("koppmutteren") til høyre.

Den eneste som kan være en liten utfordring her er å få løsnet låsemutteren, ellers er dette ingen avansert inngripen. Dette kan ikke gå galt sålenge du ikke slakker på pakkboksmutteren istedet for å teite den! Pakkboksmutteren ("koppmutteren") til høyre må som nevnt i #26 teites opp ved å vris antatt 1/2 omdreining medurs sett fra motorsiden.

Slangeklemmene rundt gummihylsa som fester pakkboksen til hylserøret skal du ikke røre, sjekk evt. kun at slangeklemmene er dratt tilstrekkelig til.

Dette klarer du - husk at øvelse gjør mester!

Aha! Takk for svar - jeg så liksom for meg en eller annen mutter på toppen som skulle strammes til, tenkte ikke at den "sværingen" var å anse som en mutter!  :giggle:  :giggle:  :giggle:  Så da har jeg lært noe i dag også! :smiley: Da skal jeg absolutt prøve den løsningen først og se om det hjelper. Gjengeteip og Melange kan evt også prøves.

Hei

Har ikke lest hele tråden nøye, men hadde aksel med fettsmurt pakkboks for noen år siden. Det er enormt stor forskjell på vanlig fett (eks.EP2) og fett som er beregnet for akseltetning, har du sjekket det?

Ja, Simaluben er vel vanlig å bruke, den stod på fra begynnelsen av.

Har også den gamle fettkoppen liggende, men har ikke noe fett til den - har en tube fra Biltema som jeg ikke er sikker på om jeg kan bruke? 

bilde

Har vel uansett tenkt å bruke Simalube videre, det er så enkelt å bare stille den på månedene og kjøre avgårde uten å tenke så mye mer enn å sjekke litt innimellom. Eneste problemet er at jeg nok gjør feil hver gang jeg bytter. Man skal ta en kniv og fjerne en liten tapp på enden og deretter skru den på, men jeg klarer alltid å fomle det til slik at den nederste delen knekker og det kommer et stort hull til syne. Da er det mye fett som havner på utsiden mens jeg kjører og griser til i kjølen. Men samtidig har jeg problemer med å få skrudd den til ordentlig, så jkeg lurer litt på omd et kan skyldes slitte gjenger. Det som er rart er at når denne tappen har knekt for mye, så får jeg den skrudd inn lett...

Så hvis jeg får tettet nå og alt ser bra ut, så skal jeg vaske skikkelig i kjølen og sette inn en ny Simalube som jeg skal prøve å ikke knekke!  :giggle:

Har vel uansett tenkt å bruke Simalube videre,

Det er nok Simaluben som har sprengt talgpakningen din i utgangpunktet så den ville jeg fjernet og erstattet med vanlig fettkopp.

Det er veldig lite fett som skal til, en halv tørn på fettkoppen en gang eller to i sesongen bør være nok.

Det er ikke fettet som som skal tette, det skal bare smøre. Kjører en på med for mye fett risikerer man bare å å fylle hylserøret med fett og skaper varmgang i hylserøret pga. dårlig vannsirkulasjon. Husk også å holde vannsirkulasjons hullene på stevnbeslaget åpne.

En mekaniker skifter talgpakningen din på en time eller to mens båten ligger på vannet.

Mix treffer panna med spikern her. Helt korrekt forklaring. Men jeg ville ikke vært den mekanikeren som skal ligge nedi der å pirke ut en talgpakning på et par timer. Grunnen til skepsisen er at jeg har gjort slike jobber noen ganger. Om driften er gammel, om glanden har vært trukket for hardt, om pakningen har gått tørr (ikke vann grunnet hard tiltrekking), så kan akslingen ha fått en skade. Da bør båten på land, akslingen trekkes tilbake, endre lengden på gummislangen slik at pakningen får en 'jomfruelig' akselflate å jobbe mot. Fettet du dytter inn skal smøre et hvitmetallager (babbit på nynorsk), krever minimalt med vannfast fett. For mye fett gjør at pakningen (her 'talgreima', talgpakningen' etc.) ikke får vannsmøringen sin og brenner mot akslingen. Det man gjør i beste mening kan altså være det verste man kan gjøre.

Hmm. Sitter i båten og klør meg litt i hodet.

Tirsdag kveld fjernet jeg den ødelagte Simaluben fra pakkboksen og skrudde på den gamle fettkoppen . Jeg fylte den med fett av den tuben fra Biltema som jeg har nevnt før.

Når jeg kom om bord nå ser jeg at det nesten ikke er vann i det hele tatt i kjølen. Jeg skrur av fettkoppen og kan ikke se at det drypper noe vann derfra i det hele tatt. Tirsdag piplet det ut i GOD fart, men nå omtrent ingenting.

Men jeg ser at det kommer vann ut fra enden av låsemutteren til høyre? Ikke veldig mye, men lett pipling?

Da kan det vel se ut som om løsningen vil være å stramme den litt til eller bytte pakninger/ringer? Eller betyr det at hele pakkboksen må skiftes?

Og kan jeg bruke Biltema-greasen? Jeg har ikke kjørt med båten eller startet motoren med den gamle fettkoppen på.

Her er et bilde av tubens bakside. Det ser da ut til at den kan brukes?

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)

Da har jeg fått bekreftet at jeg kan bruke dette marinefettet. Det har tydeligvis virket på gamlemåten i fettkoppen, som har presset fettet inn og sørget for tetning. At det lekker fra akslingen ved låsemutteren betyr sannsynligvis én av to ting: Det kan ordnes med å skru den til, eller talgpakingen/simringen innenfor må byttes ut. 

Men ingen av disse tingene er noe som er presserende å få gjort med en gang, det kan jeg ta når jeg likevel skal ha opp båten senere.

Så da går både gutteturen til helga og Sverigeturen til uka som planlagt!  :smiley:

Vel, båten er gammel, og pakkboksen er gammel og skruene er gamle og jeg er fersk på slikt som dette, så jeg tror nok at jeg kommer til å ta båten på land når jeg skal skifte simringer, for å være på den sikre siden. Det kan jo hende det viser seg at jeg må bytte ut cutlesslageret også? Hvem vet!

Akkurat nå fungerer det bra med en fettkopp som er skrudd bra til med nok fett som tetter.

Jeg har jo planlagt å ta båten opp til høsten/tidlig vinter for å jobbe litt om bord, med blant annet bytting av skroggjennomføringer og rorgjennomføring, og da tar jeg i så fall dette samtidig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...