Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

sunnmøre skrev 5 minutter siden:

Skjønner at aggregat blir brukt når det allereie står i båten når han blir kjøpt. Men når det først sviktar, eller i staden for å i det heile tatt kjøpe, er det ikkje like lurt å bygge ut med vannvarmer, solcelle og batteripakke? Skulle vel bli billigare også kanskje? 

På en motorbåt er det litt begrenset med plass til solcelle, men 150 til 300w går ofte bra. Nå er ikke solen på hele døgnet, så det skal noe til å bremse forbruket nok, med det er et fint tilskudd. Vannvarmer, kjøleskap og fryseboks trekker mest i båten vår. Vi har også økt batterikapasiteten noe, så slik det er nå holder dette greit til en langhelg på sommeren, uten å spare på komforten. Men vår,høst og ferien på sommeren, er det godt med aggregatet som ekstra powerbank. Et slik bærbart aggregat av god kvalitet ligger på rett over 10 lapper. Det syns jeg ikke er ille, et Lifepo4 batteri på 100a ligger på 6,4 lapper.  

Link to post
Share on other sites

Heilt eng, Hulda. For dei som bruker båten om vinteren, så har eg ingen problem med å sjå behovet. Har liten batterikapasitet sjølv, og klarer ca berre eit døgn når det er kuldegrader. For min del er det likevel nok, då eg oftast ligg i gjestehamn med ladestraum når det er på det kaldaste. Men som du seier, det er viktig å tenke på bruksmønster når ein utruster båten.

Link to post
Share on other sites

Berbart apparat er ikkje så galen pris på, nei. Men eit nytt stasjonert er vel ein heilt annan pris? Det er klart at om vinteren så er straumbehovet stort. Vannvarmaren ombord i båten vår dreg nok meir enn ein luftvarmar. Men eg har mange meter slange. Har for eksempel lagt slangen slik vi får oppvarma dørk i salongen, meget behagelig. Har ikkje rekna så nøye, men går nok ein god del over 100ah i forbruk om vinteren.

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 34 minutter siden:

Heilt eng, Hulda. For dei som bruker båten om vinteren, så har eg ingen problem med å sjå behovet. Har liten batterikapasitet sjølv, og klarer ca berre eit døgn når det er kuldegrader. For min del er det likevel nok, då eg oftast ligg i gjestehamn med ladestraum når det er på det kaldaste. Men som du seier, det er viktig å tenke på bruksmønster når ein utruster båten.

Glad jeg har en forbundsfelle. For nedover på svenskekysten har man også fått det for seg at man pakker inn strømstolpene og slår av bryggestrømmen om vinteren. Ikke i Strömstad, der er det oppe, men videre sydover. 

Link to post
Share on other sites

Jøss, det var mykje. Ligg heilt sikkert ein god del under det, heldigvis. Om sommaren er det ikkje noko problem med straum når båten ligg stille i uthamn.  Når eg seiler, så er straumforbruket høgare. Autopilot og instrument dreg ein heil del. Har no installert 150w solpanel. Om dette er for lite så auker eg med 75w til, så får vi sjå korleis det går. Har berre hatt båten i ein sesong, så er framleis under utprøving. Har forøvrig betalt ca 1000 kr pr solpanel på 75w, ikkje så gale. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 4 minutter siden:

Glad jeg har en forbundsfelle. For nedover på svenskekysten har man også fått det for seg at man pakker inn strømstolpene og slår av bryggestrømmen om vinteren. Ikke i Strömstad, der er det oppe, men videre sydover. 

Har heldigvis ikkje opplevd det her på Sunnmøre. Gjestehavnene er stort sett opne heile året, med straum tilgjengeleg. Einaste problemet kan vere vatn, men det ordnar seg med litt planlegging.

Link to post
Share on other sites

Nimbus4 skrev 1 time siden:

Vi har et ca forbruk på 175a i døgnet på vår/høst. Ca 130a i døgnet på sommeren. Alt av lys er LED, til matlaging bruker vi gass.  Trenger vi ekstra strøm, kan aggregatet lade 90a i timen ved bruk.

 

Hørtes mye ut, men det er vel muligens der jeg også ligger.. 

Om sommern er det stort sett bare kjøleskapet og TV som trekker noe. Selvfølgelig div pumper, men de går jo bare en kort stund. Kalde somre går jo også dieselvarmeren... alle lys er Led.. blir det virkelig så mye. ?

Link to post
Share on other sites

Kjøleskap, 85l: ca 2a.p time i snitt.(3 grader).   Fryseboks: ca 2.5a.p time i snitt.( -20)    Varmer: ca 3.8a p time i snitt.(ca 14 timer i gang) = 8.3a. P time.  Fredag kl 16.00 til søndag kl 16.00 = 48t x 8.3 = 398,4a på en helg.   Da ligger vi på ca 200a i døgnet. Men solcellepanelet bremser forbruket på dagtid. Så kommer lading av Tlf/iPad, el toalett,TV,kaffetrakter,lys,stereo osv.....  så det stemmer sånn ca.

Link to post
Share on other sites

Nimbus4 skrev 5 minutter siden:

Kjøleskap, 85l: ca 2a.p time i snitt.(3 grader).   Fryseboks: ca 2.5a.p time i snitt.( -20)    Varmer: ca 3.8a p time i snitt.(ca 14 timer i gang) = 8.3a. P time.  Fredag kl 16.00 til søndag kl 16.00 = 48t x 8.3 = 398,4a på en helg.   Da ligger vi på ca 200a i døgnet. Men solcellepanelet bremser forbruket på dagtid. Så kommer lading av Tlf/iPad, el toalett,TV,kaffetrakter,lys,stereo osv.....  så det stemmer sånn ca.

 

Ser du har diesel vannvarmer , jeg har D4 luftvarmer.. den bruker vesentlig mindre strøm..

Så har jeg 135 liter kjøleskap, bruker muligens litt mer en 85 liter, men det kan ikke være mye..

Har ikke fryseboks, annet en den som er i kjøleskapet..

TV er LED, det samme er alle lys, er det jo ikke mye lys bruk om sommeren..

Ellers er all koking på gass, inkl kaffevann..

 

Varme sommerdager er det vel bare kjøleskapet og et par pumper en sjelden gang som går..

Så regner med jeg ligger godt under 200 ah i døgnet...

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 16.2.2018 at 20.46:

Det var vel @VannTro som startet en fin solcelle tråd ifjor. Den inspirerte meg, så nå har vi 3x100W paneler ombord. Det fungerer ganske bra. 

 

Det stemmer det Dennrick. Nå har jeg både 7kw generator og solceller. For min del er generatoren ikke til å komme utenom da all koking om bord går på 220 volt. Det som var tanken og som funger etter planen med solceller er å holde batteriene over 80% hele tiden og derav forlenge levetiden på de betraktelig. Med batteribank på 600 amp AMG til ca 15.000,- var investeringen på ca. 5000 i solceller med 30 års garanti antagelig fornuftig. Det gir i hvert fall en god følelse å se på batterimonitoren at det aldri går under 80% restkapasitet.

Generatoren går da ca. 1 time i døgnet ved middagstider. Da får også vannberederen påfyll av varme. Dette er jo en generator med 1500rpm og eksos-separator, så noen særlig støy blir det ikke. Å sammenligne den med en liten motor i en seilbåt blir bare tull(jeg så noen var inne på det), enhver fremdriftsmotor blir en real bråkebøtte i forhold.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...