Jump to content

Ok å bruke aggregat i uthavn?


røyskatt

Recommended Posts

Hva med å si ifra til de et gjelder?

 

Noe generelt forbud mot aggregat i uthavn er jeg ikke for, brukt riktig bør være greit.

 

Brukte aggregat selv i ferien, bar det da langt vekk fra alle, og kjørte det mens det regnet og folk satt i båtene sine.

 

Min båt var nærmest, og regnet overdøvet den svake duringen fra Kiporen.

Så snart det sluttet å regne,ble det stoppet.

 

På dager som f.eks. igår kunne det aldri falle meg inn å starte noe aggregat.

 

 

Vi faller dessverre igjen tilbake til det faktum at noen ikke greier/gidder å bruke hode, eller tenke på andre enn seg selv.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp for uthavn jeg har kjøpt aggregat. Et Honda EU 20 som er rimelig stille. Vi prøver å bruke det så lite som mulig dersom det er andre i nærheten.

 

Beklager, jeg drar ikke på ferie for å leve et slags moralsk høyverdig asketisk liv. Jeg vil ha det koselig, jeg vil at kona skal ha det koselig og jeg vil at ungen skal ha det bra. Vi vil ha varm mat, kaffe og greier.

 

Jeg skjønner at dere nå vil argumentere masse for gas og blah blah blah som er så mye bedre. Phø, det er bare bedre siden det er det du har. Senk skuldrene litt, slapp av. Kos deg når du ser andre som koser seg. Sitter selv å ser på to stykker som leker seg med vannskuter akkurat nå, det ser ut som om de storkoser seg. Kunne ikke falle meg inn å la meg irritere meg over dem, enda de bråker mer en aggregatet mitt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører aggregatet når vi lager middag. Da koker jeg samtidig opp vann så vi har til tre termoser og lader samtidig batteriene. Blir som regel rundt en times kjøring. Vi bruker mye strøm når vi er på tur. To eller tre PC-er og et nettbrett er gjerne i bruk, telefoner og lys når det er mørkt.

 

Vi hadde spritbrenner tidligere, men jeg er ikke glad i å brenne ting i samme rom som jeg oppholder meg. Neste båt ser ut til å ha gas, så da blir det vel enklere å lage mat uten å bruke strøm.

 

Starter noen andre opp aggregat eller motor kjører jeg gjerne aggregatet da. Jeg kjører ikke aggregatet på kveldstid.

Link to post
Share on other sites

Jeg starter av og til motoren for å lade en times tid midt på dagen når jeg ligger i uthavn. Det er nesten ingen lyd fra den på tomgang, og garantert mindre lyd enn fra et bensinaggregat på land. Og garantert mindre enn fra joller med påhengere som vanligvis farer omkring. Selvfølgelig gjør jeg ikke dette uten å spørre når jeg ligger nær andre båter. Har aldri fått noen klager på det. Når jeg spør sier de fleste at de ikke har hørt noesomhelst.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hva skal man med aggregat når det finnes metanol brennere som passer seg selv?

 

Noen aggregat støyer veldig. Måtte si fra til en i sommer som startert aggregatet sent på kvelden etter at jollemafiaen hadde gitt seg. Jeg lå ca 40 m unna eksos utslippet. Det var som å høre en motorsag på søndags morgen. Jeg trodde ikke det var mulig at de kunne bråke så veldig.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvorfor ligge i uthavn hvis man ikke er ute etter natur, ro og fred? Er det en menneskerett å kunne plage naboen med støy?

Prioriteringer og mulighet til å få i pose og sekk. Er det greit å stjele stillheten fra alle nabobåtene for å kunne dra i gang isbitmaskin og kaffetrakter? For noen veldig få er det det.

Link to post
Share on other sites

Den årlige diskusjonen om aggregat i uthavn er like forutsigbar som at sommerværet er uforutsigbart.

Fanatikere kan ikke overtales. Verken de som;

- iigger i uthavn for å nyte frihet og stillhet og vil ikke la seg forstyrre av at andre

- ligger i uthavn for å nyte naturen og stillheten men aksepterer at man kan generere litt støy i perioder for å øke komforten.

 

Selv har jeg med en Honda som jeg bruker minst mulig, men lar gjerne ungene ha det gøy med motor på jolla frem til ca kl. 20.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

men lar gjerne ungene ha det gøy med motor på jolla frem til ca kl. 20.

Ikke hvis det feks er blankstille fra 1800 tenker jeg.. Men om det er litt vind og "støy" så ok.. Om det er plass nok til at det ikke forstyrrer :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...