Jump to content

Vikeplikt og vannscooter?


PiperBill

Recommended Posts

Skremmende lesning om holdninger! Lurer på om samme meningene gjelder på landeveien? I så fall kommer jeg aldri til å tørre å sette meg på en to-hjuling; "Jeg gidder ikke vike for ham, for han kjører bare et leketøy, og jeg en skikkelig firehjulstrekker. Den går ikke så fort, men kan brukes til noe....."

Jeg uttaler meg ikke om trådstarters opplevelse, da jeg ikke var der og så den. Men hvordan kan oppegående mennesker håpe på haglskudd og påkjørsler???

Jeg oppholder meg mye i sjøkanten, ytterst i Drammensfjorden gjennom hele sesongen. Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne; de som oppleves som værstinger fra min side sitter i "helplanere" mellom 30 og 40 fot. Gåseøyne rundt helplanere fordi disse båtene graver opp 3 ganger så mye sjø som skipperen tror.

I år har det vært mye scootere, og ja; mange bryter 400meters grensen. Men jeg har fortsatt til gode å se situasjoner der disse har utgjort noe problem.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Som jeg leser trådstarters første innlegg, så ser det ut som Sjøveisreglene regel 17 a (i) ikke blir overholdt av fører av vannscooter.

 

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

 
(a)
(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.
 

 

Er noe av dette jeg til tider opplever både med vannscooter og små hurtiggående båter.

Hyppige kursendringer som gjør at vikeplikt veksler mellom meg og det andre fartøyet.

Det leder normalt ikke til farlige situasjoner, men krever årvåkenhet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skremmende lesning om holdninger! Lurer på om samme meningene gjelder på landeveien? I så fall kommer jeg aldri til å tørre å sette meg på en to-hjuling; "Jeg gidder ikke vike for ham, for han kjører bare et leketøy, og jeg en skikkelig firehjulstrekker. Den går ikke så fort, men kan brukes til noe....."

Jeg uttaler meg ikke om trådstarters opplevelse, da jeg ikke var der og så den. Men hvordan kan oppegående mennesker håpe på haglskudd og påkjørsler???

Jeg oppholder meg mye i sjøkanten, ytterst i Drammensfjorden gjennom hele sesongen. Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne; de som oppleves som værstinger fra min side sitter i "helplanere" mellom 30 og 40 fot. Gåseøyne rundt helplanere fordi disse båtene graver opp 3 ganger så mye sjø som skipperen tror.

I år har det vært mye scootere, og ja; mange bryter 400meters grensen. Men jeg har fortsatt til gode å se situasjoner der disse har utgjort noe problem.

Leit at du blir skremt, men tror du må kjenne på kroppen hva en idiot av en vannscooter sjåfør kan skape av ubehagelige og overraskende situasjoner. Finnes sikkert mange med vett i hue, men noen få kommer til å ødelegge for alle om ikke myndighetene snart stiller ressurser til å ta hånd om saken. For å dra noen paraleller:

-landtrafikk: minstealder tung mc er 24 år.

-lufttrafikk: "alle" kan ta flylappen, men skal du opp å fly noe heftigere må du seleksjonstestes.

Vandel kan alltid vurderes.

Når det gjelder vannscooter er det naza krav annet enn lommebok.

Jeg holder til på en plass som er svært trafikkert av fjortiser på scooter, mens mamma pg pappa er fulle på brygga. Ved et tilfelle kunne at barn på badetur ha blitt drept av vannscooter. Jeg valgte å oppsøke foreldrene, og ble høffelig avvist hvorpå pjokken ble fratatt vannscooteren. Greit nok, men hva når noen dør? Vi snakker om folk som kan ha frontallapp som e flis og lommebok som en gris! Sorry hvis holdningene mine skremmer deg, men nok er nok og om noen tar affære så får det så være.

Link to post
Share on other sites

Mye mas om vannscootere her på baatplassen. Er demografien her slik at det er en overvekt av "Grumpy old men" ? :smiley:

 

Da jeg var ung var også skateboard forbudt i Norge. Nå har vi vært i Sverige ned til Molløsund og er på vei Nordover igjen. Mye vannscootere, men de som driter seg mest ut er de som kjører både seilbåter og motorbåter.

 

Vi har vannscooter med oss, og koser oss med den. Håper vannscootere blir sidestilt med båt i 2017 da regelverket er helt håpløst.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

siden trådstarter ikke ser ut til å ha vært nødt til verken å foreta unnamanøver eller fartsendring, og har ikke beskrevet noen annen form for problem heller, så er det vel nærliggende å anta at det rett og slett ikke var noe problem? et fartøy passerte foran ham, noe som jo skjer fra tid til annen.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

siden trådstarter ikke ser ut til å ha vært nødt til verken å foreta unnamanøver eller fartsendring, og har ikke beskrevet noen annen form for problem heller, så er det vel nærliggende å anta at det rett og slett ikke var noe problem? et fartøy passerte foran ham, noe som jo skjer fra tid til annen.

 

Den er grie. Da skal jeg viser fingeren hva gang jeg passere en båt og har forkjørsrett :-) Nei det var I grunn ikke noe stort problem. Jeg bare lurte på hva som er rett og galt i forhold til sjøveisreglene.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Vi som har seil er kjent med tilsvarende problemstilling fra vindsurfere og kitere. Problemet er ikke at disse har mye høyere fart, men at de skifter kurs hele tiden.

 

Mange av de har antakelig stor glede av å krysse nært oss, fordi det øker fartsfølelsen eller de vil vise seg frem.

 

Typisk er det også mange utøvere samtidig, og manøvrerer man seg ut av en vikesituasjon er man straks i en ny. Mange vannsportutøvere er nok heller ikke særlig bevisste på sjøveisreglene.

 

Erfaringen vi har gjort oss, er at det skaper minst problem for alle hvis vi beholder fast kurs. Da blir vi forutsigbare for "høyhastighetselementene" som endrer kurs og fart hyppig.

 

Uansett skal man være årvåken og klar for unnamanøver.

 

Og en god regel som gjelder alle fartøyer, er å sørge for øyekontakt. Det bidrar til felles forståelse av eventuelle situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene er laget lenge før problematikken rundt vannscootere ble oppfunnet. 

Men allikevel har de klart å forutse  dette.

Det fartøyet som ikke skal holde av veien, skal beholde sin kurs og fart.

 

Kursendringer skal vises tydelig og, ikke minst, tidlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad jeg har både en båt som ikke lager mye bølger, ikke tiltrekker seg vannscootere(sammenheng?) eller seilbåter som krysser forran, og som i tilegg tåler sjø fra andre, ikke har jeg aggregat som sjenerer andre eller kan starte diskusjon i uthavn, og landstrøm klarer jeg bare utnytte <220V@1A, og jeg sover igjennom storm sånn ca. Svinge rundt og utenom seilbåter og andre går bra de fleste steder leden er bred nok.

 

Likevel utifra den tråden her er det tydeligvis flere som sikkert vil vise finger og mumle om hagle til meg på generelt grunnlag da jeg sikkert både har dyrere, finere og en type båt de ikke setter pris på, skjærgådsjeeper har jo ikke livets rett osv... , men livet på sjøen er fantastisk  synes jeg :) 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........

 

Likevel utifra den tråden her er det tydeligvis flere som sikkert vil vise finger og mumle om hagle til meg på generelt grunnlag da jeg sikkert både har dyrere, finere og en type båt de ikke setter pris på, skjærgådsjeeper har jo ikke livets rett osv... , men livet på sjøen er fantastisk  synes jeg :) 

 

 

Joda livet på sjøen er fantastisk og uten den så tro jeg ikke jeg hadde blitt boende i Norge. Var yrkesfisker i Australia med egen reketråler og skjærgårdjeep for mange år siden. Mange store opplevelser der men ingenting kan måler seg med en tur i den norske skjærgård når været er på sitt beste.

 

Mygg og vannscooter er jo plager det går an å leve med J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Lest gjennom alle innleggene og tidligere tråder om vannscootere, hekkbølger og ikke kryss for nær seilbåter, osv..

 

Men reglene som jeg mener det syndes mest mot etter "et helt liv" med båtferie i Ytre Oslofjord og indre Skagerrak er at seilbåter ikke tilkjennegir at de også bruker motor når de går med seil og "fartsgrensene" ikke overholdes.

Hvorfor bryr vi oss ikke om at seilbåter bruker seil og motor samtidig uten å vise det? Jeg har større problem med en seilbåt som jeg er sikker på går for motor og har seil oppe, en en vannscooter som kommer fra styrbord.

 

Om sommerene ser jeg hollendere og tyskere med seilbåt, som har seil oppe og går for motor, de har merke oppe.

 

Dette med fartsgrenser som har kommet i den senere tid, er kun ett prinsipp. Er det satt opp, javel, da følger vi det, men noen har et så stort ego at de mener det ikke gjelder for dem.

 

PS: Kom på en ting til, dette med styrbord side i leia/trange sund, det gjelder vist ikke lenger.

 

Så dette med vannscootere er etter min mening et lite problem, men greit å slå ned på det før det utvikler seg ditthen seilere har kommet i dag.

Link to post
Share on other sites

Den er grie. Da skal jeg viser fingeren hva gang jeg passere en båt og har forkjørsrett :-) Nei det var I grunn ikke noe stort problem. Jeg bare lurte på hva som er rett og galt i forhold til sjøveisreglene.

 

 

Hvis du ikke vet at du har vikeplikt for en fartøy som kommer fra styrbord, bør du vel strengt tatt holde deg på land til du finner ut av det så du ikke skaper farlige situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Vi som har seil er kjent med tilsvarende problemstilling fra vindsurfere og kitere. Problemet er ikke at disse har mye høyere fart, men at de skifter kurs hele tiden.

 

...

 

Uansett skal man være årvåken og klar for unnamanøver.

 

 

 

Vindsurfere, selv om mange har stålkontroll, kan jo tryne når som helst, ekstremt viktig å være klar for unnamanøver, som du skriver.

 

Når det gjelder kitere er det bare å holde langt unna, har intet ønske om å få en slik farkost viklet inn i riggen ...

Link to post
Share on other sites

Jeg har større problem med en seilbåt som jeg er sikker på går for motor og har seil oppe, en en vannscooter som kommer fra styrbord.

 

 

 

Jeg ville trodd seilbåtene med seil oppe hvor du er usikker på om den også går for motor ville utgjøre et større problem. Det er jo denne usikkerheten et motor-signal eventuelt kunne fjerne. 

 

edit: Ah, relativt sett ift. vannscooter fra styrbord. Mikroskopisk problem mao?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett vikepliktsregler, skal fører av vannscooter opptre aktsomt.

Dette innebærer et særlig ansvar når de kjører i alle retninger. De kan altså ikke tillegge andre båter ansvar for vikeplikt ved å endre retning, eller ha stor fart.

Alle plikter å forebygge sammenstøt.

Videre skal fartsretning brukes der det er en farled.

 

 

Fra forskrift om bruk av vannscooter:

( https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-21-701 )

 

§ 3.Generelle regler om bruk av vannscooter og lignende motordrevne fartøy

Bruk av vannscootere og lignende motordrevne fartøy som ikke er CE-merket er forbudt.

Fører av vannscooter og lignende motordrevne fartøy plikter å opptre aktsomt, slik at det ikke oppstår risiko for farlige situasjoner eller miljøskader. Ved kjøring i farled skal fartsretning følges.

Ved bruk av vannscooter og lignende motordrevne fartøy gjelder de nærmere bestemmelsene som er gitt om bruk av småbåter og fritidsbåter i og i medhold av lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter. Det vises herunder til forskrift 3. mars 2009 nr. 259 om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt.

Det vises videre til Sjøveisreglene fastsatt i forskrift 1. desember 1975 nr. 5 om forebygging av sammenstøt på sjøen, herunder særlig regler om vikeplikt mellom fartøy, samt forskrift 15. desember 2009 nr. 1546 om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø, samt forskrift 24. februar 1983 nr. 624 om begrenset fart ved passering av badende og om forbud mot ferdsel m.v. innenfor oppmerkede badeområder.

Link to post
Share on other sites

Uansett vikepliktsregler, skal fører av vannscooter opptre aktsomt.

...

 

 

Fra forskrift om bruk av vannscooter:

( https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-21-701 )

 

§ 3.Generelle regler om bruk av vannscooter og lignende motordrevne fartøy...

 

 

Dette gjelder jo alle motordrevne fartøy? Eller fins det noen motordrevne fartøy som ikke er "lignende" og derfor f.eks. er fritatt fra plikt til å opptre aktsomt, unngå å skape farlige situasjoner eller miljøskader, osv?

 

Ikke ment som noe kritikk av innlegget ditt, jeg forstår bare ikke hvorfor vannscooter skal behandles annerledes enn alle andre motordrevne (lyst)fartøy ... På land har vi MC, som er underlagt akkurat det samme trafikkreglene som alle andre kjøretøy (med noen små unntak). Den store forskjellen ligger i krav til kompetanse, det stilles andre krav enn om man skal kjøre bil. Og så stilles det noen krav til sikkerhetsustyr (hjelm).  Det ville gitt mer mening å stille utvidete krav til førere av f.eks. hurtiggående små farkoster som vannscooter og lignende, enn å vedta egne lover for slike farkoster, som egentlig ikke medfører noen forpliktelser enn disse farkostene allerede har iom. at de allerede faller inn under definisjonen motordrevet fartøy.

Link to post
Share on other sites

Fikk vist fingeren av en ung man på vannscooter som krysset fra strybord side i går.  For det første så var vi ca. 100 meter fra land og for det andre så kjørte jeg i min gammel 24 fts i 8 knop mens han kom i rasende fart. Han var jo bare ute og lekte og kjørte i alle rettninger fram og tilbake.

 

Jeg bare ristet på hode av at noen kunner være så frekk.

Som trådstarter hær skriver var han 100 m fra land. Hvilken fartsgrense gjelder da for cooter/båt? Hvis cooter starter i fjæra å kjører rett i mot båt som holder på å pasere i 8 knop , har han ikke lang tid å gjøre det på. Når en skal vike skal en fortrinnsvis vike til SB, noe som ville ha gjordt situasjonen enda verre.Hvis han hadde svingt BB hadde cooter treft han akter å dermed hatt vikeplikt. Så er det noe med at en skal vise i god tid at en skifter kurs å det skal være markant så det vises. Hvis ikke cooteren kom rett ut i fra fjæra men enten bakfra eller forfra for så å svinge for å komme rett inn på SB side, holdt han ikke stabil kurs å fart som han skal.Så hvor kom Cooter fra?

Redigert av Sayana (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette gjelder jo alle motordrevne fartøy? Eller fins det noen motordrevne fartøy som ikke er "lignende" og derfor f.eks. er fritatt fra plikt til å opptre aktsomt, unngå å skape farlige situasjoner eller miljøskader, osv?

Klikk på linken og les paragraf 2.

 

...Og selfølgelig gjelder aktsomhet for alle.

Men dette var altså forskrift for vannscooter.

Redigert av WillItFloat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Men reglene som jeg mener det syndes mest mot etter "et helt liv" med båtferie i Ytre Oslofjord og indre Skagerrak er at seilbåter ikke tilkjennegir at de også bruker motor når de går med seil og "fartsgrensene" ikke overholdes.

Hvorfor bryr vi oss ikke om at seilbåter bruker seil og motor samtidig uten å vise det? Jeg har større problem med en seilbåt som jeg er sikker på går for motor og har seil oppe, en en vannscooter som kommer fra styrbord.

 

Dagsignaler generelt er vel ikke så mye i bruk i Norge? Kjeglesignalet på seilbåter under seil og med fremdrift for motor er nevnt, - men hvem henger opp dagsignalet for å vise at man ligger for anker?  "Ankerkula" er vel ikke så mye benyttet den heller?

 

Svenskene har gått enda lenger og i sine nasjonale regler gitt fritak for bruk av dagsignaler for båter under 12m, så du skal ikke så langt ned i Skagerak før det ikke er et krav engang for de fleste av oss....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...