NilsPils Startet 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2016 Kona mi er veldig flink til å samle mat fra naturen. Hjemme tråler hun skogen for sopp, bær og spiselige planter. Og når vi er ute med båten finner hun masse rart i strandsonen som jeg har lært å sette pris på. Jeg er klar over at mange, om ikke alle, fanger fisk og krabbe. Men hva med blåskjell, østers, strandreker, småkrabber, strandsnegler, strandkål, strandløk, melstokk . . . .? Hver gang vi legger til i en uthavn blir det en oppdagelsestur for å finne ut hva en kan finne der. Det neste på programmet blir fritert småsild av det minste slaget. Har akkurat anskaffet spesialhåv for det formålet. De skal friteres på middelhavsvis etter å ha gått seg rene i et trau noen dager. Hva gjør dere andre. Noen tips? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 De har da mye bra mat i butikkene? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 I sommer ble det krabber, makrell, vill hvitløk, strandkål og gressløk. Og småknasking av krekling når vi gikk tur. Skal bruke garnet neste sommer, gjorde ikke det i år. Har lyst å prøve stillehavsøstersene men er skeptisk, syns ikke vanlige østers er noe særlig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Kreativt Nils, morsomt å høre :-) Her tar vi opp makrell til koking, steking og røyking. Blåskjell, vesentlig til blåskjellsuppe, krabbe, hummer og steinbit når det er sesong for det. Er vi på andre kanter av landet blir det kamskjell, breiflabb, rødspette mm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TerjeØ Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 Nei. Jeg fisker noe, men der jeg får slipper jeg ut igjen ? Har fått kjeft for at jeg ikke tok med ørret når jeg fikk det. Men når jeg først tok det inn ble det ikke spist, så sluttet med det fort igjen. Skal frua ha No sjø mat får ho kjøpe det i butikken. Jeg liker ingenting som har levd i vann. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 I år har det blitt blåskjell og hjerteskjell, og strandkrabbesuppe har blitt forsøkt med hell for første gang, men det var på et sted hvor det ikke er masse barn som fisker krabbe, for der slippes krabbene ut igjen. Blir sikkert litt strandreker også utover høsten. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Zitt Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Jeg liker og spiser stort sett alt jeg blir servert av sjømat, men er ikke flink nok til å finne det selv. Hva om du kurser oss litt på hvilke muligheter vi har, og hvordan ting skal tilberedes, NilsPils? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Satser altid på en måltid av sjøørett og kantarell når vi planlegger tur men det blir ofte makrell og hjemlaget potetslat istedenfor. :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
NilsPils Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Jeg liker og spiser stort sett alt jeg blir servert av sjømat, men er ikke flink nok til å finne det selv. Hva om du kurser oss litt på hvilke muligheter vi har, og hvordan ting skal tilberedes, NilsPils? Det er kona som er spesialisten. Hun er vokst opp på landsbygda utenfor Chiangmai og er vant til å ta vare på alt som er spiselig. Etter at vi har vært sammen i 30 år nå, har jeg også blitt vant til mye for nordmenn uvanlig mat, og hun har lært seg mye om Norge. Så strandsnegler og rå strandreker virker ganske trivielt for meg også nå etter alt det mer eksotiske jeg har fått servert i Thailand. Jeg får se om det blir tid og anledning til å rapportere litt fra det hun finner etter hvert i strandkanten. Jeg har hittil tatt meg mest av det mer trivielle som fisking og teinefangst. Det er mye sjørret i Oslofjorden nå. Det står ofte store rugger under flytebryggene i marinaen vår. Det har blitt 4 pene ørreter hittil i år, pluss noen under minstemålet. De vi lar gå. Den største på rundt 2 kilo tok jeg ved å pilke med sluken fra bryggekanten på ca 3 meters dyp. Den ligger i fryseren og venter på å bli grillet på bursdagen min. Ellers blir det rundt 30 makrell for hver ørret. Det siste er at kona har blitt bitt av basillen og er ute med kastesluken straks det er tegn på fisk. Og hun får mer enn meg. Det aller fineste med det er at nå er det fritt frem for å kjøpe fiskesaker . . . Det meste av makrell går i fryseren til teineåte, noe spiser vi og en del gir vi bort.Min favoritt er renskårete fileter av pir, lagt to mot hverandre med mye persille mellom lagene og sprøstekt i panne. Ellers avtar lysten på makrell sterkt utover sommeren. Ørreten går uten unntak på grill i aluminiumsfolie med salt, pepper og sitron. Pannestekt småørret finnes ikke lenger pga. minstemålet på 35cm (som absolutt bør respekteres). Jeg har dypfryser ombord i båten (50L Isotherm med Danfoss kompressor). Det er en av de beste investeringen jeg har gjort i båten. Den går valgfritt på batteri eller landstrøm og kan settes på kjøl eller frys. Kjempebra når en får fisk under veis, og også kjekk å ha når vi er på harrytur i Strömstad . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Zitt Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Min mor er født og oppvokst i Lofoten, så genene skulle være i orden, men det har gått mye i det tradisjonelle - koke og steke! Fruen her i huset er av den litt pysete sorten, og kvir seg for å prøve det ukjente. Da jeg en gang kom hjem med torsketunger truet hun med å kaste meg ut, om ikke annet måtte jeg kjøpe ny stekepanne! Vi hadde tidligere naboer som kommer fra Vietnam, og fruen der lærte meg å lage vårruller. I dem skal det være noen kinesisk sopp, som ser ut som tare, og kanskje også er det. Og jeg har mange ganger lurt på dette med tang og tare, om vi ikke kan bruke det til noe. Kanskje det kan bli kraft til fiskesuppen? Jeg håper denne tråden blir lang og innholdsrik! Sitér dette innlegget Link to post
mr.loffern Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Vi er generelt flinke til å lyse etter krabber, sette teiner, fiske og nyte fangsten. Det er sosialt og moro for hele familien og anbefales. Barna blir også mer gira på å smake noe de har fanget selv. Vi har ikke begitt oss ut på skjell ennå, men det kommer nok naturlig neste gang jeg skal lage fiskesuppe :) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Hvis man er på et sted med god vanngjennomstrømning, kan jeg anbefale strandkrabbesuppe: https://www.nrk.no/mat/strandkrabbesuppe-1.6575739 Ha gjerne i noen blåskjell også! Fantastisk suppe!! Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Hvis man er på et sted med god vanngjennomstrømning, kan jeg anbefale strandkrabbesuppe: https://www.nrk.no/mat/strandkrabbesuppe-1.6575739 Ha gjerne i noen blåskjell også! Fantastisk suppe!! Den skal testes! Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
nomen Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Hvordan dreper man krabben da? Er vant med å slippe de store rett i kokende vann, men å legge de i ei stekepanne synes jeg ikke høres humant ut. Er det greit å slippe de små i kokende vann først, og så i stekepannen når de er døde? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
NilsPils Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Blåskjellen tar vi helst der det ikke er sand. Det sies at man kan la dem gå seg rene i en bøtte sjøvann et døgns tid, men jeg synes ikke det alltid virker. Vi tar fine blåskjell i marinaen på bettongelementene under brygga. Trenger ikke engang å bade. Det holder med en lang arm. Vanligvis damper vi skjellene med sitron, charlottløk, litt olivenolje, persille og gjerne litt hvitvin og spiser dem slik. I går hadde vi spaghetti med blåskjellsaus til middag. For to sultne personer: En god dasj olivenolje, en halv hakket løk, et fedd hvitløk, en boks hermetiske tomater av god kvalitet (skinnfrie pæretomater), ca 25 ferdig dampete blåskjell uten kraft, en generøs dasj hvitvin (gjerne også en god slurk til kokken), hakket persille etter smak, fersk revet Parmesan. Hvitløk og løk freses i oljen til løken er blank. Tilsett tomatene og la det koke uten lokk til sausen er passe tykk. Tilsett vin og blåskjell og la det koke videre til det tykner igjen. Tilsett persillen og server med ferdigkokt spaghetti. Parmesan drysses over etter servering på¨tallerkenen. Spaghettien kokes separat med rikelig med salt i vannet (derfor ikke salt i sausen) rett før sausen er ferdig. Spghettien skal ikke være overkokt som den ofte er i Norge. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Arvid_A Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Hvordan dreper man krabben da? Jeg freser først grønsakene i litt olje slik at det er godt og varmt i gryta. Deretter tar jeg 2-3 krabber av gangen og legger dem med skallet ned i gryta. Så - umiddelbart! - knuses de med en kraftig sleiv. Tror ikke det går opp for dem hva som er på gang før det er over. Jeg har også lest et sted at man kan legge dem på rygg og dele dem i to med en stor kniv før man putter dem i gryta. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Fisker litt og noen ganger er vi heldige å få en middageller to. Kjøpte krabbeteine i år noe som fristerinnen satte stor pris på. Å ta gummi båten ut å fiske litt mens en er på tur er bare kjempekoselig :-) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
NilsPils Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 (redigert) Strandkrabbesuppe skal prøves med det første. Man kan jo også koke kraft på krabbene og lage en vanlig fiskesuppe med ingredienser etter smak og tilgang. Ørret, hvitfisk, strandløk, blåskjell, hvitvin . . . . . . Men akkurat nå er det tid for bringebær og blåbær. Vi, tre stykker, plukker rundt en time hver dag. Det blir mye bær! Redigert 27.Juli.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bårdp Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Springer og havert er bra på grillen. Ellers blir det nå lit uer og kveite. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Har en våtdrakt og driver med fridykking. I samband med det plukker jeg skjell. Var på Vestlandet nå. Der plukket jeg O-skjell haneskjell kamskjell kuskjell og krabber. For alle skjell lager jeg en bas av: Olje vitløk shallotenløk nykvernet pepper. Lar det puttre sammen på svak varme. Så i.med en dash sherry. Slenger i skjellene og damper. Når skjellene er klare beholder jeg avkoket. Det blander jeg med hakkede tomater og slenger oppi en toro fiskesuppe på pose (http://www.toro.no/Vaare-produkter/Middag/Bergensk-Fiskesuppe-81g) Koker opp i med 2 dl kremfløte. Kaster i fisk. Topper med fersk persille. Ingen ennå som ikke har takket nei til en andre porsjon av denne suppen. PS. Oskjell må renses. Man må ta bort den svarte biten i Oskjellet (som har kadmium i seg) + at de er så store att de må dampes minst 15 minutter. Er det noen her som har klart å plukke knivskjell? Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Hvordan dreper man krabben da? Er vant med å slippe de store rett i kokende vann, men å legge de i ei stekepanne synes jeg ikke høres humant ut. Er det greit å slippe de små i kokende vann først, og så i stekepannen når de er døde? Med godt med olje i en kjele og noen få krabber om gangen, så dør de like raskt som i kokende vann. Når alle er døde, så tar du de opp i kjelen igjen, og knuser de med en trekubbe før du freser videre med grønnsaker for deretter slenge oppi litt vin og deretter vann. Så er det bare å la godsaken putre en times tid før alt siles, reduseres og tilsettes litt fløte. Kompis av meg sammenlignet smaken med hummerbisque, så det var jo ikke så værst! Men jeg synes at man skal la være å ta strandkrabber på populere fiskeplasser for barn. Da kan de kastes ut igjen for glede for neste gjeng med barn som kommer Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Fortego Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Og er du så heldig å finne nok hjerteskjell, så kan denne her trygt anbefales... Hjerteskjell i rød curry. 1 kg Hjerteskjell2 ss smør3 hvitløksfedd, finhakket1 ss finhakket ingefær (1 ss kan fort bli litt mye)3 ss rød currypaste (1-2 ts om du bruker den originale sterke du finner i innvandrerbutikker)2 ss fiskesaus2 dl kyllingkraft2 dl kremet kokosmelk3 vårløk, hakketLitt strimlet/hakket fenikkelLitt frisk korianderLimesaft Tilbehør:Godt brødSitronsaltChili og vårløksmør Slik gjør du:1. Fres hvitløk og ingefær mykt i smør.2. Ha i currypasta, fiskesaus og fenikkel. Fres et par minutter. Tilsett kraft og kokosmelk.3. Ha i skjellene, sett på lokk og kok i 5-7 minutter. Rist gryten av og til. Fjern skjell som ikke har åpnet seg.4. Dryss over vårløk og koriander. Så er det bare å hive innpå og kose seg :-) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Hva er ideen med strandkrabber, er det bare for å koke kraft, eller er det meningen å få ut noe krabbekjøtt? Lurer også på dette med hjerteskjell, hvordan sanker man det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martin Blomberg Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Strandkrabbe kan spises. Kjøttet er søtere i smaken enn taskekrabben. Men mere pill å få det ut selvfølgelig. Strandkrabbene på Vestlandet er mye større enn de i Oslofjorden. Ergo lager jeg bisque av de på Østlandet og spiser de på Vestlandet :-) Har sett at en del asiater frityrsteker Strandkrabbene. Hjerteskjell sankes med rake. De lever nedgravd i sanden. Senv fridykker jeg etter dem. Lettest å sanke med rake der det er stor tidevannsforskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Lever de så grunt i sanden at man kan rake dem opp med vanlig jernrive? Hvilken dybde tar du dem på når du fridykker? Ser også at det er stor forskjell på strandkrabbene på Onsøylandet og her nedover svenskekysten. De største her nede har klør som små kreps. Jeg har laget ei lita teine som ungene leker seg med og fisker krabbe. Med den kan man trekke opp uhorvelige menger med strandkrabber. Det virker ikke som om det er en knapp ressurs. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.